شناسهٔ خبر: 71063 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو اتاق بازرگانی ایران خبر داد

دعوت سرمایه‌گذاران در دو حوزه ارائه خدمات و تولید در بنادر/ استفاده از بنادر شمالی و جنوبی برای ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی/ پربازده‌ترین روش ترانزیت از بنادر، استفاده از خدمات ریلی است

مجید پور کائد عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش صادرات و ترانزیت کالا از بنادر شمالی و جنوبی کشور کمک قابل توجهی به استفاده از ظرفیت بنادر می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید پور کائد درباره استفاده از ظرفیت بنادر شمالی و جنوبی کشور اظهار داشت: اکثر بنادر کشور دارای پتانسیل بالا برای صادرات و واردات کالا هستند و این امر چه در واردات برای مصرف داخل و چه واردات برای ترانزیت به کشورهای ثالث، مخصوصا کشورهای آسیای میانه  و کشورهای افغانستان و عراق مشهود است.

وی ادامه داد: از آنجا که ظرفیت بنادر ما در شمال و جنوب کشور بیش از میزان بهره وری کنونی است، یکی از اقدامات در راستای توسعه فعالیت های بندری می تواند استفاده از بنادر کشور در شمال و جنوب برای ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی نظیر کشورهای آسیای میانه باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد فعال‌سازی بنادر شمالی کشور توضیح داد: باید افزایش حجم صادرات را در دستور کار داشته باشیم و در کنار آن پشتیبانی واردات برای ترانزیت به کشورهای همسایه را نیز دنبال کنیم.

تقویت پسکرانه بنادر

وی درباره اینکه چه فعالیت هایی برای جذب بیشتر سرمایه گذار می توان انجام داد، تصریح کرد: حضور سرمایه گذاران در بنادر می تواند در دو حوزه ارائه خدمات و تولید باشد، در بخش تولید؛ می توان از سرمایه گذاران خارجی که در کشور خودشان امکان فعالیت اقتصادی مناسبی ندارند در بنادر و پسکرانه ها استفاده کرد و محصولات تولید شده را  با توجه به قیمت تمام شده پایین تر در کشور مستقیما به بازارهای هدف صادر کرد.

مشارکت سرمایه گذاران

کائد گفت: بدین صورت علاوه بر جذب سرمایه‌گذار خارجی می توان از مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی برای تولید دربنادر و صادرات محصولات بهره برد، با توجه به دسترسی مناسب بنادر کشور به آبهای بین‌المللی استفاده از این موقعیت و برای فعالیت های تولیدی در محل بنادر و پسکرانه ها می تواند بسیار مفید باشد.

صادرات از شرق آسیا به جنوب خزر

وی اذعان داشت: در حال حاضر فاصله بندر خرمشهر از بندر آزاد کویت تنها چهار ساعت است، همین مجاورت و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس، امکان ترانزیت کالاهای صادراتی از شرق آسیا به کشورهای جنوب دریای خزر را از طریق بنادر ایران فراهم می‌کند، همین روند برای بنادر شمالی کشور نیز مهیا است.

دسترسی آسان یک مزیت است

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از نظر جغرافیایی کشور ما در منطقه ای واقع شده است که دسترسی سریع و آسان به کشورهای همسایه و منطقه دارد، همین دسترسی سریع و آسان از طریق بنادر کشور می تواند نقطه اتکایی برای تشویق سرمایه گذاران جهت حضور در بنادر کشور باشد.

وی درباره تقویت ترانزیت کالا توضیح داد: درحال حاضر بهترین و پر بازده ترین روش ترانزیت از بنادر کشور، استفاده از خدمات ریلی است، با گسترش شبکه ریلی از بنادر کشور به دیگر نقاط می توان حجم قابل توجهی از کالا را در کمترین زمان ممکن جابجا کرد.