شناسهٔ خبر: 71114 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد:

هیچ کشوری نباید نگران تردد از خلیج‌فارس با پرچم خود باشد/ تامین ۱.۵ میلیون تن سوخت کم سولفور مورد نیاز ناوگان کشتیرانی ایران مهیا است / تلاش‌ها برای رفع توقیف هرچه سریع تر کشتی ایران در جبل الطارق

 نشست خبری روز جهانی دریانوردی عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حضور مقتدرانه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای امنیت در خلیج فارس گفت: نیروهای نظامی ما در خلیج‌فارس برای کشتیرانی دنیا امنیت ایجاد کرده‌اند و هیچ کشوری نباید نگران تردد از خلیج‌فارس با پرچم خود باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی معاون امور دریایی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز در نشست خبری روز جهانی دریانوردی و روز دریانورد که ۲۷ مرداد ماه ۹۸ برگزار خواهد شد، با بیان اینکه استکبار، تحریم را به صنعت دریایی ما تحمیل کرده و تا به امروز نتوانسته به اهداف خود که زمین گیر کردن صنعت دریایی است، دست یابد، اظهار داشت:‌  میزان تردد کالا در بنادر کشور در شرایط تحریمی  در ۴ ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴ درصدی صادرات و واردات کالا از بنادر کشور را نشان می دهد.

وی درخصوص وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر کشور گفت: سازمان بنادر مسئول ترخیص کالا نیست و گمرک باید کالاهای اساسی و صنعتی را ترخیص کند. در بندر امام خمینی (ره) ۳ میلیون تن ظرفیت تخلیه و انبارگیری درجا ایجاد کرده ایم. در این بندر شرایط کاملا عادی است.

اسلامی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار نفر دریانورد در کشور وجود دارد، ادامه داد: سالانه ۵۰۰ نفر دریانورد از طریق ۴ دانشگاه دریایی تربیت می شوند و به همین میزان نیز تقاضای سالانه شرکت های کشتیرانی کشورمان است.در این بین ۱۲۵ دریانورد بانو داریم اما تحریم ها و کاهش تردد کشتی های خارجی سبب بیکاری تعدادی از دریانوردان شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره صید ترال آبزیان توسط شناورهای چینی تصریح کرد: مجوزهای این موضوع را سازمان شیلات صادر می کند اما ورود نیروهای نظامی و امنیتی به این موضوع و توقف تعدادی از شناورهای صیادی خارجی نشان داد مشکلاتی در این زمینه وجود داشته است.

جلیل اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره توقف سوآپ نفتی گفت: سواپ نفتی قبل از تحریم‌ها، یک فرآیند شکننده و پرزحمت بود و ساختار این بیزینس به گونه‌ای است که به سختی انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر سوآپ نفتی در بندر نکا به دلیل تحریم‌ها قطع شده است اما بندر امیرآباد در شمال کشور، فعالیت‌های دیگر خود را غیر از سوآپ نفتی ادامه می‌دهد چرا که آیتم سوآپ نفتی در سال اخیر و گذشته در بندر نکا به عنوان زیرمجموعه بندر امیرآباد کاهش یافت. امیدواریم در نشست روز گذشته موافقتنامه ایران و ترکمنستان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی، موضوع سوآپ نفتی مطرح شده و مثمر ثمر واقع شود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر ودریانوردی، درباره نفتکش توقیف‌شده «گریس» در آب‌های انگلیس که به صورت مغرضانه از سوی این کشور توقیف شده است، اظهار داشت: توقیف این کشتی با پرچم ایران با دلایلی غلط و ناشی از غرض‌ورزی از سوی کشور انگلستان رخ داد، اما به سرعت تلاش‌ها از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع توقیف این کشتی انجام شد.

وی ادامه داد: انگلیس علاقمندی خود را برای رفع این مشکل و راه حل بعد از اقتدار ما نشان داد، اسناد رسمی و غیررسمی برای حل این موضوع مبادله شد و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک این مشکل رفع شود و این نفتکش با پرچم ایران به فعالیت‌خود ادامه دهد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در باره نفتکش متخلف انگلیسی توقیف‌شده در خلیج فارس در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: پس از توقیف این نفتکش، کشورهای آمریکا و انگلستان تلاش کردند فضای سیاسی و امنیتی را در منطقه ایجاد کنند. در این راستا فراخوان مشارکت در ترتیبات امنیتی و اسکورت کشتی‌ها در خلیج فارس را مطرح کردند و از چند کشور در این باره دعوت کردند اما غیر از انگلستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی کشور خاصی به این فراخوان نپیوست و این طرح عملا شکست خورد.

اسلامی با اشاره به حضور مقتدرانه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای امنیت در خلیج فارس اظهار داشت: امروز و آینده امنیت در خلیج فارس و دریای عمان به دست توانمند این عزیزان انجام می‌شود. نیروهای نظامی ما در خلیج‌فارس برای کشتیرانی دنیا امنیت ایجاد کرده‌اند و هیچ کشوری نباید نگران تردد از خلیج‌فارس با پرچم خود باشد.

جلیل اسلامی درباره خدمه نفتکش انگلیسی هم گفت: با توجه به تعداد کروی این نفتکش و ملیت‌های آنها درخواست‌هایی برای ملاقات کرو با خانواده‌هایشان انجام شد. این امری طبیعی بود. پیگیری‌ها از سوی وزارت امورخارجه انجام شد و ما در این باره گزارشات مناسبی برای ارائه داریم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: ادامه وضعیت نفتکش انگلیس در خلیج فارس منوط به تصمیمات قضایی و طبق سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران است.

وی درباره خارج سازی مغروقه‌ها در آبراهه‌های کشور گفت:‌ سال گذشته ۸ فروند کشتی مغروقه بزرگ که از زمان جنگ تحمیلی در خور موسی غرق شده بودند، خارج‌سازی شدند و در حال حاضر خور موسی به عنوان آبراهه حیاتی منتهی به بندر امام خمینی(ره) از مغروقه‌ها پاکسازی شده است و از نظر ایمنی بسیار فراتر رفته است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در اروند رود دو مغروقه اصلی داریم که به نام‌های سارا و خانیان است که اهمیت ویژه‌ای دارند و برای پاکسازی آنها اقدام کرده‌ایم و ۱۱ فروند دیگر معمولا کوچک‌تر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که درآمد حاصل از این مغروقه‌ها چگونه خواهد بود، گفت: کشتی های خارج شده به فروش می رسد اما هزینه پاکسازی اروند و آبراهه ها که عمدتا به دلیل غرق شدن کشتی ها در زمان جنگ آلوده شده اند، از درآمد حاصل از فروش این کشتی های مغروقه بیشتر است.

معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در امور دریایی درخصوص تامین سوخت کم سولفور برای کشتی ها در بنادر کشورمان اظهار داشت: در رابطه با تامین سوخت کم سولفور که به عنوان چالشی جدی مطرح شده است،‌اعلام شده از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ میلادی همه کشورهای دنیا به جای سوخت با سولفور ۳.۵ درصد باید از سوخت با سولفور نیم درصد استفاده کنند که این ظرفیت برای تولید در کشور ما وجود دارد. در این بین با استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی و همچنین نیرو‌های دانش بنیان توانستیم سوخت‌هایی را جایگزین این سوخت کم مصرف کنیم و طرح‌های مربوط به این موضوع را به وزارت نفت و سازمان بنادر ارائه کرده‌اند. ناوگان کشتیرانی ما سالانه ۱.۵ میلیون تن سوخت مصرف می‌کند که تامین کم‌سولفور آن نیز در کشور مهیا است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی  بر ترخیص نکردن کالا‌های موجود در بنادر از سوی سازمان بنادر گفت: در حوزه ترخیص کالا وظیفه اصلی ترخیص بر عهده گمرک است و سازمان بنادر و دریانوردی هیچ نقشی در ترخیص کالا ندارد.

اسلامی افزود: تمامی بستر‌های تجاری مرتبط با تخلیه و یا نگهداری و همچنین بیمه کالا‌ها از طریق این سازمان انجام می‌شود، اما ورود و خروج کالا‌ها مرتبط با گمرک است.

وی درباره مدیریت سواحل و همچنین توسعه زیرساخت‌ها، گفت: در سال‌های اخیر طرح‌هایی در این خصوص تدوین شده و بحث‌هایی مرتبط با محیط زیست در قالب توسعه زیرساخت‌ها مرتبط با فعالیت‌های بندری و دریایی صورت گرفته است.