شناسهٔ خبر: 71160 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور اجتماعی معاون وزیر راه و شهرسازی:

توسعه اجتماعی را در شهرهای جدید دنبال می‌کنیم/ "سرزندگی" عمده مساله شهرهای جدید در حوزه اجتماعی است

ایمانی جاجرمی حسین ایمانی‌جاجرمی با اشاره به اینکه سیاست توسعه اجتماعی را در شهرهای جدید دنبال می‌کنیم، "سرزندگی" را عمده مساله این شهرها در حوزه اجتماعی خواند و گفت: ایجاد و تقویت زیرساخت‌های اجتماعی و برگزاری رویدادهای فرهنگی از اقداماتی است که به این منظور در شهرهای جدید به صورت جدی دنبال می‌شود.

حسین ایمانی جاجرمی، مشاور اجتماعی و فرهنگی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عمده مسئله شهرهای جدید در حوزه اجتماعی را موضوع "سرزندگی" خواند و گفت: در گذشته این بحث چندان مورد توجه نبود و این شهرها تا حدودی فضای خاکستری دلسردکننده‌ای داشتند اما در دوره مدیریت کنونی شرکت عمران شهرهای جدید، سیاست توسعه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و این سیاست را در پیش گرفته‌ایم.

وی نبود زیرساخت‌های اجتماعی و فضای سرزنده را منجر به عدم تعلق و مهاجرت ساکنان از شهرهای جدید و گفت، بی‌توجهی به این زیرساخت‌ها باعث می‌شود، مردم پیوند مناسبی با این سکونتگاه‌ها برقرار نکنند.

ایجاد و تقویت زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهای جدید در حال انجام است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این مسئله بسیار مهم تا مدت‌ها مورد بی‌توجهی بوده است، گفت: تأسیس دفتر توسعه اجتماعی در شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۹۷ مورد موافقت سازمان اداری و استخدامی قرار گرفت و فعالیت آن به‌صورت غیررسمی سه سالی است که آغازشده و از شرکت‌های عمران در شهرهای جدید خواسته‌ایم که این دفاتر را شکل دهند و برخی از آن‌ها نیز اقدامات بسیار خوبی در این مدت انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نقدی که به اقدامات اجتماعی وارد می‌شود این است که این فعالیت‌ها عمدتاً انتزاعی است و جامعه شناسان حرف‌های خوبی می‌زنند اما این حرف‌ها عملی و عینی نیست گفت: ما از این نقد آگاه بودیم و برای همین تمام فعالیت‌های اجتماعی شهرهای بزرگ را ارزیابی و حتی تجربه‌های مشابه خارجی را مرور کردیم و درنهایت سیاست توسعه اجتماعی را برای عملیاتی شدن به چند برنامه تقسیم کردیم.

ایمانی جاجرمی یکی از برنامه‌های موفق در این خصوص را ایجاد و تقویت زیرساخت‌های اجتماعی  خواند و گفت: در برخی شهرها اقدامات بسیار خوبی در این زمینه شکل گرفت؛ برای مثال در شهر جدید عالیشهر یک مرکز فرهنگی باشکوه، در هشتگرد چندین سرای محله و در شهر جدید سهند یک فرهنگسرای بسیار خوب با کمترین هزینه راه‌اندازی شد؛ تا جایی که ما نیز انتظار نداشتیم این میزان خلاقیت و نوآوری را در این خصوص شاهد باشیم.

توسعه فرهنگی را از طریق برگزاری رویدادهای فرهنگی دنبال می‌کنیم

مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه فرهنگی را برنامه دیگر ذیل سیاست توسعه اجتماعی در شهرهای جدید برشمرد و گفت: این برنامه را در قالب برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرهای جدید تعریف کردیم. در واقع این برنامه‌ها را باید شهرداری‌ها، ادارات فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌هایی نظیر آن انجام دهند اما متأسفانه شهرداری‌ها در شهرهای جدید عمدتاً از نظر نیروی انسانی و منابع ضعیف هستند و تصوری از برگزاری و اهمیت این برنامه‌ها ندارند و سایر دستگاه‌ها نیز نسبت به این مقوله عموماً بی‌اعتنا هستند. از طرفی سازنده این شهرها شرکت‌های عمران هستند و مردم از این شرکت‌ها توقع و انتظار دارند. به همین خاطر وقتی فضاها تکمیل شد و هفته‌های فرهنگی راه افتاد، استقبال بی‌نظیری از این رویدادها صورت گرفت و برای اولین‌بار مردم این شهرها صاحب ثروت اجتماعی شدند؛ یعنی فضا و مکان‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به وجود آمد و هم برنامه‌های خوبی نمایش فیلم، تئاتر و کلاس‌های آموزشی برای مردم تدارک دیده شد و برخی از این اقدامات تداوم پیدا کرد.

تا زمانی که درها را به روی مردم ببندیم آن‌ها نیز ارتباطی با ما برقرار نمی‌کنند

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرهای جدید بدون اینکه ما تصریح کرده باشیم اتفاقات خیلی خوبی افتاد، افزود: برای مثال در عالیشهر فرصت‌هایی برای آموزش به وجود آمد و تعداد قابل‌توجهی از زنان خانه‌دار آموزش‌هایی نظیر قالی‌بافی، گل‌سازی، سبدبافی و ... را فرا گرفتند و جالب‌تر آنکه مشاور اجتماعی شرکت عمران این شهر جدید، افرادی را پیدا کرد که تولیدات این خانم‌های خانه‌دار را بخرند و این افراد مستقل شدند و این مورد از برکات این برنامه بود. یا در شهر جدید سهند فضای سبزی به نام "هشت‌بهشت" داشتیم که مدیرعامل این شهر جدید این فضا را با توجه به سیاست توسعه اجتماعی احیا کرد و این اتفاق باعث شد که مردم شهرشان را بیشتر و بهتر بشناسند و فضایی که تا پیش‌ازاین راکد بود هرروز بر تعداد علاقه‌مندان و مخاطبان آن افزوده می‌شد. بنابراین باید بدانیم که تا زمانی درها را به روی مردم ببندیم آن‌ها نیز ارتباطی با ما برقرار نمی‌کنند اما وقتی این درها را بگشاییم، فضاهایی را برای آنان پدیدآوریم و مدیران در بین مردم حاضر شوند مردم به شناختن شهرشان علاقه‌مند می‌شوند.

برگزاری رویدادهای فرهنگی و مشاهده استعدادها، نگاه نیازمبنا به ساکنان شهرهای جدید را از بین برده است

ایمانی جاجرمی، برگزاری جشنواره فیلم و عکس در تمام شهرهای جدید را دیگر اقدام صورت‌گرفته در مسیر توسعه فرهنگی شهرهای جدید برشمرد و عنوان کرد: برگزیدگان هر شهر جدید در مرحله کشوری نیز به رقابت با یکدیگر پرداختند و در شهر جدید صدرا از صاحبان برترین آثار قدردانی شد؛ آثار ارسالی به حدی زیبا و اثرگذار بود که هیئت‌داوران را نیز به تعجب وا داشت و تصورات باطل و نگاه نیازمبنایی که به ساکنان شهرهای جدید وجود داشت را از بین برد؛ کیفیت آثار ارسالی به جشنواره نشان از این داشت که دریایی از استعداد در میان ساکنان این شهرها وجود دارد.

وی افزود: کار دیگری که امسال انجام دادیم، برگزاری جشنواره صنایع‌دستی در تعدادی از شهرهای جدید بود که نشان داد در این زمینه نیز چه ظرفیت‌های خوبی در میان شهروندان این شهرها وجود دارد و بسیاری از این توانمندی‌ها را خود مدیران این شهرها نیز نمی‌دانستند؛ برگزاری این جشنواره کمک کرد این افراد در میان مردم شناخته شوند و با شکل گرفتن شبکه‌ها و ارتباطات میان مردم و آن‌ها بدون آنکه مدیران و مسئولان شهر جدید دخالتی کنند اتفاقات خوبی در استقلال مالی این افراد رخ دهد.