شناسهٔ خبر: 71187 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

 رییس مرکز حراست وزارت راه وشهرسازی: 

باید به همه دهک‌های درآمدی در بازآفرینی جامعه توجه شود/ خانه‌های گفتمان به اتاق فکر بازآفرینی تبدیل شوند

نشست مدیران هسته‌های گزینش با مدیرکل حراست وزارت راه و شهرسازی حسینی با بیان اینکه در بازآفرینی باید به همه دهک‌های درآمدی جامعه توجه شود، گفت: خانه‌های گفتمان به اتاق فکر بازآفرینی تبدیل شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدعیسی حسینی، رییس مرکز حراست وزارت راه وشهرسازی در مراسم معارفه مدیر حراست شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه همانطور که در سال های گذشته نام شرکت بازآفرینی شهری ایران دستخوش تغییرات شده، رویکرد این مجموعه نیز تغییرات زیادی داشته است، گفت: اگر رویکردها براساس اهداف و برنامه‌ها تعریف شود، مشکلات جامعه کمتر خواهد شد.

وی افزود: در طول پنج سال اخیر که نوسازی و بهسازی شهرها به سمت گفتمان‌سازی و نظریه‌پردازی پیش‌ رفته است، سرعت فعالیت‌ها کمتر شده و فرصت‌ها از دست رفته و نتیجه ای حاصل نشده است در حالیکه پیش از این فعالیت‌ها با سرعت نسبتا خوبی پیش می‌رفت.

حسینی با اشاره به تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص بازآفرینی، گفت: ضرورت دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران فعالیت‌های خود را متناسب با این رویکردها پیش ببرد.  

وی اظهارکرد: مسکن‌سازی و تامین مسکن صرفا مشکل کشور ما نیست و سایر کشورها نیز در مقاطعی با شدت و ضعف متفاوت با این موضوع رو به رو بوده‌اند. تجربه این کشورها نشان می‌دهد که ما نیز می‌توانیم با اتخاذ تدابیری این مسائل را پشت سر بگذاریم.

رییس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نباید برای همه کشور نسخه واحدی پیچید و بر اساس یک الگوی واحد در مورد نوسازی و بهسازی شهرها تصمیم گرفت، تصریح کرد: باید طرح‌ها بر اساس تنوع قومیت ها، فرهنگ ها، مناطق جغرافیایی و مسائل اقتصادی تدوین شود.

وی ادامه داد: در کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی در سال های گذشته مدل های مختلفی برای ساخت مسکن در حوزه های مختلف مدنظر قرار گرفته ولی هیچوقت برنامه کامل و درستی در  این حوزه تدوین نشده است. 

حسینی اظهارکرد: شاید تصور بر این باشد که مشکلات در حوزه شهرسازی به حدی پیچیده شده و عمق پیدا کرده که امکان برطرف کردن آن وجود ندارد اما باور من این است که باید با وجود تمام این سختی ها و مشکلات گام برداشت و با روحیه جهادی و انقلابی و پیدا کردن راهکارها، موانع و چالش ها را برطرف کرد.

رییس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی افزود: به دلیل تعدد و تغییر نگاه ها و رویکردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال های متمادی، امروز کار برای مدیران این شرکت دشوار شده است، بنابراین باید دگردیسی جدی در فعالیت، قوانین و ساختارها ایجاد شود.

وی با اشاره به پروژه اقدام ملی ۴۰۰ هزار واحدی که توسط وزیر راه و شهرسازی مطرح شده است، گفت: با توجه به شرایط موجود اگر فعالیت ها با روال عادی پیش برود این کار، بسیار دشوار و حتی در برخی نقاط غیرممکن خواهد بود اما تاکید و انتظار وزیر راه و شهرسازی پیگیری و تحقق این موضوع با وجود تمام مشکلات است.

حسینی گفت: در جلسه شورای مسکن مقرر شده که با حضور رییس جمهور بزودی عملیات کلنگ زنی انجام می شود.           

وی گفت: کار شرکت بازآفرینی شهری ایران در ردیف این مجموعه ۴۰۰ هزار واحدی است و اولویت اصلی این شرکت ساخت ۱۰۰ هزار واحد است که باید نمود داشته باشد.

رییس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تاکید وزیر راه وشهر سازی در خصوص ساخت و تولید مسکن، گفت: با تعاریف موجود از بازآفرینی، این امر ممکن است صرف تولید مسکن نباشد اما امروز تاکید وزیر راه و شهرسازی بر این است که در مسیر بازآفرینی باید حتما به تولید مسکن توجه کنیم. 

وی تصریح کرد: امروز یکی از معضلات کشور مسکن است و باید با عتبارات محدودی که وجود دارد به جای شهر و محله سازی برای مردم سرپناه ساخت و این مساله را به عنوان اقدام اولویت دار مدنظر قرار داد.

حسینی با اینکه دغدغه مدیران نظام و شخص مقام معظم رهبری در خصوص تامین مسکن است، گفت: در حال حاضر طرح وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت ۴۰۰ هزار واحد تحت عنوان اقدام ملی امیدی را در جامعه و مدیران نظام ایجاد کرده که باید  در راستای تحقق آن تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شرایط فعلی با مدیریت عادی و فرهنگ بروکراسی و بروکراتیک امکان پذیر نیست، ادامه داد: باید با روحیه انقلابی و جهادی این کار را پیش برد.

 رییس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در برنامه های توسعه در خصوص تامین مسکن روش های خوبی وجود دارد که نسبت به برخی از آنها غفلت شده است و همچنین در کشورهای مختلف نیز تجربه های بسیار موفقی در خصوص بازآفرینی و حل مشکلات مربوط به آن وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: برخی کشورها از تراکم فروشی گرفته تا معافیت های مالیاتی، عرضه زمین و تسهیلات کم بهره و ده ها امتیازی که ما به دنبال آن نرفته ایم در این زمینه استفاده کرده اند و به نتایج مثبتی دست یافته اند.

حسینی اظهارکرد: خانه های گفتمان و تیم های تخصصی باید تبدیل به اتاق فکر بازآفرینی با رویکرد جدید شود تا برای برون رفت از مشکلات موجود و اجرای پروژه ها، اصلاحات لازم را پیش بینی کنند.

رییس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در بازآفرینی باید همه دهک های جامعه و طبقات با درآمد مختلف توام با هم در نظر گرفته شود، گفت: مسکن مهر از این جهت که دهک های مشابه را در کنار هم جمع کرد مورد نقد جدی است زیرا جمع کردن دهک های پایین جامعه در کنار هم آسیب های اجتماعی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: هماهنگی با دستگاه ها در قالب تشکیل هیئت های اجرایی ایده بسیار مناسبی است اما باید توجه کرد تا به چالشی برای بازآفرینی تبدیل نشود.

گفتنی است، در پایان این مراسم امیرحسین ثروت جو به به عنوان مدیر حراست شرکت بازآفرینی شهری ایران، منصوب شد.