شناسهٔ خبر: 71207 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:

ایجاد نظام استاندارد مستندات حمل در دستور کار سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان قرار می‌گیرد

شهرام آدم نژاد شهرام آدم نژاد با اشاره به اینکه در نشست روسیه تصمیمات خوبی گرفته شد، یکی از این تصمیمات را ایجاد و شکل‌گیری نظام استاندارد و متحد بین سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان برای مستندات حمل عنوان کرد و گفت: شکل‌گیری این نظام به این معناست که بارهایی که بین این سه کشور جابه‌جا می‌شود، تحت مستندات واحد و با یک عوارض همگن حمل شوند و هزینه پرداختی آن یکسان باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه ۲۴ مردادماه در حاشیه مراسم آغاز پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی در جمع خبرنگاران در خصوص سفر اخیر خود به ترکمنستان گفت: در نشست ترکمنستان که با حضور کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار شد، بحث‌های بسیار خوبی در رابطه با حمل گردشگری به مسافربری در دریای خزر صورت گرفت.
وی همچنین نشست روسیه را رویدادی بسیار مهمی خواند و با بیان اینکه باید در رابطه با شاخه غربی کریدور شمال-جنوب و توسعه راه آهن رشت به آستارا اقداماتی انجام دهیم، افزود: این نشست تصمیمات بسیار مهمی اخذ شد و مورد تفاهم وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان قرار گرفت. نکته اول موضوع این بود که یک نظام استاندارد و متحد بین کشورها برای مستندات حمل شکل‌ بگیرد و ایجاد شود. یعنی بارهایی که از این مسیر می آیند تحت مستندات واحد و با یک عوارض همگن حمل شوند و هزینه پرداختی آن یکسان باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نکته دوم این نشست را نحوه برخورد با این حمل در رابطه با خدمات گمرک، ایستگاهی، کنترل و یا هر مورد دیگر برشمرد و گفت: در این خصوص باید سعی شود که اقدامات به صورت یک شکل انجام شود؛ بنابراین قرار بر این شد که یک کمیته بین سه کشور به ریاست معاون حمل و نقل روسیه تشکیل و صورت‌جلسه تفاهم اصلی بین وزرای حمل و نقل تا چند ماه آینده انجام شود.

وی با اشاره به اینکه روسیه خود در زمینه ای‌کریدور کار کرده است و ای‌کریدور نحوه پایش ردیابی مستمر بار و ماشین را به عهده دارد، گفت: شرکت‌های ما نیز در ماه‌های آینده و به احتمال فراوان در شهریور بازدیدی از این سیستم داشته باشند و اگر بتوانیم محدودیت‌های که به لحاظ داده‌ها و نحوه پردازش‌های مورد نیاز را برطرف کنیم این پروژه را با روسیه شروع می‌کنیم.

آدم‌نژاد با بیان اینکه باید بتوانیم مسیر را برای همه کسانی که بار را حمل می‌کنند، اقتصادی کنیم و رفتارهای یکسانی با این افراد داشته باشیم، به موضوع مابه‌التفاوت سوخت پرداخت و گفت: اگر قرار به انجام این کار باشد ما باید تامین سوخت آن‌ها را به قیمت مناسب انجام دهیم به طوری‌که قیمت تمام شده سوخت هم برای ما و هم برای آنها مناسب باشدٰ؛ ضمن آنکه یقیناً سوخت یارانه‌ای به آن‌ها داده نخواهد شد ولی نحوه دادن سوخت و این که چه قیمتی عرضه شود باید تفاهم شود.

وی در خصوص نحوه و کیفیت ارائه خدمات در پایانه‌های مرزی نیز گفت: تلاش می‌کنیم مبانی نظری درستی را در رابطه با پایانه‌های مرزی به کار ببریم؛ سالیان قبل که بحث ساماندهی مرزها و ساخت و ساز آن را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دادند واقعیت این بود که اساساً دستگاهی که وظیفه تسهیل و تسریع در عبور و مرور را باید بر عهده داشته باشد همین سازمان تشخیص داده شد. این ساخت و سازها انجام شد و با دستگاه‌های مختلف هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت و در ۲۴ مرزی که ساخته شده، تحول خوبی صورت گرفته است. اقدامات خوبی در حوزه ساخت و سازها، نحوه استقرار، ورود و خروج و فرایندها انجام شده است و اکنون نیاز داریم کارهای بر اقدامات نرم افزاری متمرکز شویم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: از نظر ما مرزهای هوایی دریایی و زمینی چندان متفاوت از یکدیگر نیستند و زمانی که بار وارد بندر یا فرودگاه می‌شود، مسئولیت‌ها و ساز و کار برخورد با بار مشخص است؛ وظایف مدیران فرودگاه و بندر کاملاً روشن است و در مرزهای زمینی نیز قرار است این اتفاق بیفتد و سعی خواهیم کرد که این مدیریت در جهت تسریع و تسهیل باشد و بتوانیم با ثبت داده‌ها و اطلاعات آنها را در دسترس همه ارگانها قرار دهیم.

وی در خصوص سهمیه سوخت کامیون ها و موضوع سوء استفاده از کارت‌های سوخت نیز گفت: در بسته سهمیه سوخت چند مشکل وجود داشت؛ اولاً هیچ محدودیتی برای کسی که بار حمل می‌کند، نباید ایجاد کنیم و هر چقدر سوخت نیاز دارد باید به او بدهیم که در برخی از جاها این اقدام انجام نشده و بخش عمده آن به این خاطر است که مستندات بخش درون‌شهری هنوز کامل نشده است، التبه وزارت کشور تلاش زیادی در این خصوص انجام داده و پیشرفت خوبی نیز در این زمینه داشته است؛ بنابراین تا این اقدامات کامل شود، مجبور هستند که مقداری محدودیت‌ها را زیاد کنند. در حوزه جاده‌ای برای مشکلی که اکنون وجود دارد و سهمیه را یک ماه بعد می‌دهند، فعالیت رانندگان در برخی از ماه‌ها کم و در برخی ماه‌ها زیاد است؛ بنابراین این مورد را باید یک مقدار به‌روزتر کرد تا بتوانیم زمان تخصیص را با همکاری شرکت پخش هماهنگ و ساماندهی کنیم. در رابطه با سهمیه هنوز سهمیه ۶۰۰ تومانی در اختیار رانندگان قرار داده نشده است و امیدواریم در آینده این اتفاق صورت گیرد.

آدم‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، مبحث تن‌کیلومتر را مبنایی برای کشف قیمت دانست و گفت: این مبنا مبنای درستی است تا کشف قیمت بار صورت بگیرد و راننده بداند که مسیر را به چه قیمتی باید طی کند و موارد دیگری نیز می توان بر آن اعمال کرد.

وی در رابطه با موضوع لاستیک کامیون‌ها نیز افزود: به‌رغم مشکلات زیادی که امسال در خصوص تأمین ارز وجود داشت، خوشبختانه واردات لاستیک پس از استفاده از ظرفیت داخل صورت گرفته و در دو ماه گذشته توزیع لاستیک شرایط بهتری داشته است و امیدواریم برای ماه آینده نیز این اقدامات ادامه داشته باشد. قیمت توزیعی که در حال حاضر در حال انجام است کمتر از قیمت بازار است. در این خصوص پیگیری هستیم تا با همکاری وزارت صمت اقدامات مناسبی انجام دهیم؛ در بحث روغن‌موتور هم پیگیری‌هایی شده و وضعیت فعلی نسبت به گذشته بهتر شده است و این موضوع نیز اکنون تقریبا از حالت بحرانی خارج شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر کامیون‌داری سهمیه لاستیک خود را دریافت نکرده و یا با مشکلاتی در این مسیر روبروست از طریق سازمان راهداری می‌تواند اقدام کند و در این سازمان فرآیند مناسبی برای رسیدگی به این مشکلات تعبیه شده است ولی در واقعیت باید بدانیم که این کار به صورت موقت و تا زمانی است که مشکل حل شود؛ قاعده این است که لاستیک در دسترس همه رانندگان باشد و درآمد مناسبی نیز وجود داشته باشد تا این لاستیک را تامین کنند. در رابطه با پروژه‌های لاستیک خودروهای سنگین تلاش شده است تا با همکاری وزارت صمت نیاز موجود با واردات تامین شود و از سویی تولید داخل تقویت شود تا نیاز به صورت داخلی تامین گردد؛  فکر می‌کنم تا دو سال آینده این اتفاق صورت گیرد و اکنون در تعدادی از شهرهای کشور، کارخانه‌هایی تاسیس شده است و وزارت صمت نیز حمایت‌های خوبی در این راستا انجام می دهد.

وی در پاسخ به سوالی با اشاره به اینکه فاز یک طرح جامع حمل و نقل تقریباً تمام شده است گفت: این فاز در حال پیاده سازی است ست و سعی می کنیم مبانی پروژه‌های سال ۹۹ را با استفاده از طرح جامع پیش ببریم و اولین بار خواهد بود که این اتفاق می‌افتد؛ سعی می کنیم که این مبانی را با اولویت‌های درست و نیازهای طرح جامع شروع کنیم و ادامه دهیم.

وی در خصوص قیمت بلیط در ایام اربعین نیز گفت: قیمت بلیط هواپیما و اتوبوس در مسیر رفت در این مدت گران نخواهد شد. ساختار قیمت گذاری باید در دامنه در نظر گرفته شده تغییر کند و متناسب با فصول مختلف و موضوع عرضه و تقاضا باشد. سعی خواهیم کرد، انحراف معیار دامنه تغییرات را کم کنیم و اگر اینگونه باشد حس افزایش شدیدی که اکنون در برخی مسیرها وجود دارد، وجود نخواهد داشت و پس از شهریور این کاهش را در خیلی از مسیرها شاهد خواهیم بود.