شناسهٔ خبر: 71212 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

توسعه حمل و نقل ریلی در اولویت برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید است

حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی تسهیل دسترسی و ایجاد حمل و نقل مناسب را نکته ضروری در تحقق اهداف شهرهای جدید دانست و گفت: متأسفانه سیاست ایجاد شهرهای جدید در ابتدا با بی توجهی به این نکته آغاز شد ولی امروز و در مقطع کنونی توسعه حمل و نقل به ویژه از نوع ریلی بین شهر جدید و شهر مادر در اولویت اقدامات وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین جلسه هم اندیشی مدیران عامل شرکت های عمران شهرهای جدید در سال ۹۸ با حضور حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی و مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در کلانشهر مشهد با محوریت تشریح آخربن وضعیت پیشرفت شهرهای جدید در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، بررسی آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر، بررسی عملکرد درآمد شرکت ها و بررسی پروژه های قابل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی در شهرها طی هفته دولت برگزار شد.

طاهرخانی در این جلسه با اشاره به همراهی مجموعه استان خراسان رضوی در پیشبرد اقدامات و برنامه شرکت های عمران شهرهای جدید گلبهار و بینالود در سال های اخیر بیان کرد: اگر وضعیت این شهرها در حوزه های مختلف در زمان فعلی کاملا متحول شده و رو به بهبود است قطعا علاوه بر همت این شرکت ها به دلیل حمایت مجموعه استان حاصل شده است.
وی همچنین اضافه کرد: در این راستا ضرورت دارد جلسات اختصاصی و عمومی شرکت های عمران شهرهای جدید با سایر مسئولین استانی به صورت منظم و با هماهنگی مناسب تر انجام و مورد توجه باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود آماده سازی شهرهای جدید برای سکونت شهروندان، ایجاد هویت و اجتماع سازی را یکی از موضوعات مورد توجه و در دستور کار شرکت عمران دانست و گفت: در حال حاضر کالبد شهرها احداث شده و شکل گیری اجتماع فعال است که باید هرچه سریعتر با توسعه زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی به وقوع بپیوندد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین بحث تعریف کارکرد شهر های جدید نسبت به کلانشهر را موضوع مورد توجه دیگر در این حوزه اعلام کرد و افزود: بدون شک ارتباط شهرهای جدید با کلانشهرها نباید یک سویه و همواره از سمت شهر جدید به شهر مادر باشد چراکه در غیر این صورت شهر جدید به سکونتگاهی الحاقی تبدیل خواهد شد.
این مقام مسئول با تأکید براینکه باید نقش کارکردی هر شهر جدید که امکان بروز آن در کلانشهر مرکزی وجود ندارد مشخص و در شهر پرورش داده شود گفت: قطعا در این مسیر فراهم کردن شرایط ارتباط دوسویه بین شهرهای جدید و کلانشهر امری ضروری محسوب می شود تا اهداف تعیین شده مبنی بر اسکان، اقتصاد و اجتماع پایدار در شهرهای مذکور محقق شود.
طاهرخانی در ادامه سخنان خود تسهیل دسترسی و ایجاد حمل و نقل مناسب را نکته ضروری در تحقق این امر دانست و گفت: متأسفانه سیاست ایجاد شهرهای جدید در ابتدا با بی توجهی به این نکته آغاز شد ولی امروز و در مقطع کنونی توسعه حمل و نقل به ویژه از نوع ریلی بین شهر جدید و شهر مادر در اولویت اقدامات وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص ادامه داد: از آنجایی که کلانشهرها با محدودیت عرضه زمین روبه رو بوده و توسعه آن ها از هیچ منظری منطقی نخواهد بود، شهرهای جدید با ظرفیت گسترده می توانند مکمل خوبی در کارکردهای شهر مادر محسوب شده و کاهشی در فشار سکونتی آن ها به شمار روند.
به گفته این مقام مسئول ویژگی گردشگری و زیارتی شهر مقدس مشهد مهمترین کارکرد برای شهرهای جدید واقع در این استان محسوب شده و انتظار می رود که شهرهای جدید گلبهار و بینالود به خوبی از این ظرفیت بهره مند شوند.
به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، وی ادامه داد: شهرهای جدید در مقطع زمانی فعلی از وضعیت خوبی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی برخوردار هستند که باید در سنوات آتی نیز تداوم داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه پیشرو مجموعه شهرهای جدید در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن بیان کرد: شرکت عمران شهرهای جدید در این حوزه دارای چارچوب مشخص بوده و کاملا در این راستا تجهیز شده است، به همین دلیل در مدت زمان محدود سپری شده ۶۰ هزار واحد به نوعی آماده سازی و عملیات ساخت آن آغاز شده که همراه با ۲۰ هزار واحدی که به زودی با حضور رئیس جمهوری کلنگ زنی می شود، این تعداد به ۸۰ هزار واحد خواهد رسید.
طاهرخانی در این خصوص حمایت های مجموعه استان اعم از شهرداری ها را امری اجتناب ناپذیر در پیشبرد این این طرح دانست و گفت: قطعا با توجه به هدف پیش روی شهرهای جدید در این برنامه باید تلاش بیشتری پیش گرفته شود تا بتوانیم ضمن فعالسازی مثبت حوزه مسکن برنامه محوری دولت تدبیر و امید در این بخش را به نحو احسن اجرایی کنیم.