شناسهٔ خبر: 71262 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

حمل و نقل دریایی؛ اقتصادی‌ترین روش حمل و نقل

بهروز آقایی برکسی پوشیده نیست که صنعت کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی سهم تأثیرگذاری از کل حمل‌ونقل جهانی را به لحاظ ارزش و حجم داراست.

برکسی پوشیده نیست که صنعت کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی سهم تأثیرگذاری از کل حمل‌ونقل جهانی را به لحاظ ارزش و حجم داراست. حمل‌ و نقل دریایی، دارای پیشینه تاریخی طولانی بوده و اقتصادی‌ترین روش حمل‌ونقل است به‌گونه‌ای که جایگاه اقتصادی شرکت‌های کشتیرانی تا حدی است که امروزه، برخی از کشورها با ایجاد موانع و اختلال در فرایند فعالیت کشتی‌های دیگر کشورها، به‌عنوان یک ابزار تحریمی بر اقتصاد دیگر کشورها اثر می‌گذارند.

در این میان، دریانوردان با تخصص‌های ویژه، به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی در تحرک اقتصادی کشتیرانی‌ها نقش مؤثری در ارائه خدمات، ارزش‌افزوده و ارتقاء تولید ناخالص ملی دارند. به همین منظور سازمان‌های جهانی دریانوردی IMO و کار ILO، با تدوین استانداردهای بین‌المللی همچون کنوانسیون‌های STCW و MLC، در خصوص ایمنی، آموزش و کیفیت زندگی دریانوردان در راستای توسعه پایدار اقتصاد شرکت‌های کشتیرانی قدم‌های جدی برداشته است.

لذا کشورها برای دست یافتن به اقتصاد برتر و مزیت رقابتی پایدار، به‌طور مستمر و دقیق تربیت دریانوردان توانا و هوشمند را در اهداف کلان ملی خود قرار داده و سطح کیفی آن‌ها را ارتقاء می‌دهند.

بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان