شناسهٔ خبر: 71269 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حضور چشمگیر و موفق بانوان دریانورد هرمزگانی

اله مراد عفیفی پور دریا و دریانوری قرن‌هاست که با زندگی و معیشت مردمان هرمزگان عجین شده است و شمار چشمگیری از ساکنان این استان یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، مستقیم یا غیرمستقیم از مواهب این نعمت خدادادی ارتزاق می‌کنند.

دریا و دریانوری قرن‌هاست که با زندگی و معیشت مردمان هرمزگان عجین شده است و شمار چشمگیری از ساکنان این استان یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، مستقیم یا غیرمستقیم از مواهب این نعمت خدادادی ارتزاق می‌کنند.

این دیار به دلیل هم‌جواری با آب‌های فیروزه‌ای رنگ خلیج‌فارس و دریای عمان، برخورداری از ۲۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی، بهره‌مندی از ۱۴ جزیره و ۷۱ بندر بزرگ و کوچک، ۶۰ درصد اقتصاد دریایی کشور را پشتیبانی می‌کند، برهمین اساس سخنی به‌گزاف نخواهد بود اگر از این جغرافیای مهم به‌عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران و مهم‌ترین استان دریایی کشور تعبیر شود.

کشتیرانی و سایر بخش‌های صنعت دریانوردی بدون وجود نیروی کار باکیفیت، باانگیزه، آموزش‌دیده و ماهر بر اساس استانداردهای بین‌المللی صحیح، رشد و توسعه پیدا نمی‌کند. در حال حاضر حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دریانورد در جهان به کار روی کشتی‌ها و فعالیت دریانوردی می‌پردازند که از این میزان، شماری نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر، ایرانی هستند.

از این جمعیت تعداد ۳۳ هزار نفر (یعنی حدود یک‌چهارم جمعیت کل دریانوردان ایران) در محدوده آب‌های هرمزگان و با شناورهای ثبت‌شده در این استان فعالیت می‌کنند.

با توجه به موقعیت ممتاز هرمزگان در صنعت دریانوردی و وجود بنادر مهمی مثل شهید رجایی، شهید باهنر و لنگه و قشم، افزون بر نیمی از جمعیت دریانوردان دنیا حداقل یک‌بار به بنادر این استان تردد داشته‌اند.

همچنین حدود ۸۰ درصد از دریانوردان دنیا نیز حداقل یک‌بار از آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران گذر کرده‌اند. برای داشتن زاویه دید جدید به این صنعت، باید با عینک بین‌المللی به مسئله نگاه کنیم؛ به همین منظور و برای جلوگیری از تبعیض جنسیتی در مجامع دریایی و دریانوردی، دبیر کل آیمو (IMO) شعار امسال روز جهانی دریانوردی را «توانمندسازی زنان در مجامع دریایی» نام نهاده است.

از شمار ۱۸۷ نفر جمعیت کل بانوان دریانورد کشور، ۱۳۳ نفر از بانوان هرمزگانی دارای گواهینامه دریانوردی هستند که از این تعداد حدود ۵۵ نفر در قالب مهماندار شناورهای مسافری، یک نفر به‌عنوان افسر دوم و یک بانوی دریانورد نیز با سمت ملوان عمومی فعالیت دارند.

این حضور اجتماعی مؤثر و چشمگیر بانوان دریانورد هرمزگانی در مقایسه با سایر استان‌ها، نه‌تنها بیانگر نهادینه شدن فرهنگ دریایی و حرفه دریانوردی در تاروپود خانواده بزرگ ساحل‌نشینان این دیار است بلکه نشانگر اثرگذاری اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی درزمینهٔ حرکت روبه‌جلوی کشتی توسعه دریا محور در این استان و توانمندسازی نیمی از ظرفیت جامعه برای نقش‌آفرینی در کسب‌وکارها و مجامع دریایی به شمار می‌رود.

اله مراد عفیفی پور؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان