شناسهٔ خبر: 71281 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی:

باید کارکرد توأمان شهر جدید و مبنا را تعریف کنیم/ "گلبهار" و "بینالود" در تعامل با مشهد کارکردهای شهری خود را پیدا کنند

وحید قربانی معاون اجرایی استانداری خراسان رضوی وحید قربانی با بیان اینکه باید کارکرد توامان شهر جدید و شهر مبنا را تعریف کنیم، گفت: دو شهر جدید "گلبهار" و "بینالود" می‌توانند ظرفیت‌های بسیار خوبی را به لحاظ کارکردهای شهری از مشهد قرض گیرند و خدمات بسیار خوبی را نیز به این شهر ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وحید قربانی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در دومین جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید که با حضور حبیب‌اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد، گفت: ما در استان با دو مسئله مهم و اساسی مواجهیم. در شرق کشور و استان خراسان رضوی با مهاجرت بسیار گسترده از نواحی مختلف شهری و روستایی استان و حتی استان‌های هم‌جوار مواجهیم و این جابه‌جایی جمعیت و مهاجرت باعث شده است بسیاری از شهرها و روستاهای استان شرایط بسیار ناپایدار و نامتعادلی را در حاشیه شهر مشهد ایجاد کرده است.

وی خروج جمعیت از نواحی و مناطق سرزمینی سطح استان و مهاجرت‌پذیری گسترده حاشیه شهر مشهد را دو مسئله اساسی استان خراسان رضوی خواند و گفت: این دو مسئله از چالش‌ها و گرفتاری‌های اصلی مدیریتی امروز استان است و باید ببینیم برای پایداری جمعیت در مبدأ و ساماندهی آن در مقصد چه اقداماتی باید به کار بندیم.

قربانی با اشاره به اینکه امروز با مباحث و مشکلات گوناگون و متنوعی روبروییم، عنوان کرد: طبیعتاً سیاست ایجاد شهرهای جدید نیز به معنی کمک به مهاجرت‌پذیری برخی مناطق مستعد استان و نیز کمک به پایداری جمعیت بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های ناحیه‌ای در مقیاس بزرگ‌تر شکل‌گرفته است و کمک وزارت راه و شهرسازی در استان خراسان رضوی و شهرهای جدید گل‌بهار و بینالود برای پرداختن به این دو مسئله اصلی استان مؤثر و حائز اهمیت است؛ ما نیز آماده‌ایم هرگونه سیاست‌گذاری در این خصوص صورت گیرد با کمک مسئولان این دو شهر جدید جلو ببریم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: تحت‌تأثیر این دو مسئله مشکلات فراوان اجتماعی و اقتصادی داریم که باعث شده است نتوانیم از  همه ظرفیت استان نیز به نحو مطلوبی استفاده کنیم. البته در بحث بازآفرینی شهری بنای ما این است که در حاشیه شهر مشهد استانداردهای زندگی را در قالب توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی شهروندان و ارتقا سطح خدمات عمومی با شرایط استاندارد شهر مشهد تطبیق دهیم و به متوسط‌های شهری برسانیم که البته تحقق این هدف کار سختی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مسئله تأمین آب در استان را یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‌های خراسان رضوی خواند و خاطرنشان کرد: شاید یکی از عوامل اصلی مؤثر در مهاجرت در سطح استان در بحث خشک‌سالی‌های پیاپی و تأمین منابع آب در بخش کشاورزی بوده است و بر این اساس یک سیاست محوری را با عنوان "همیاران آب" و نیز یک بحث محوری را در قالب انتقال برون سرزمینی آب از دریای عمان را جلو می‌بریم و امیدواریم این دو بحث بتواند به پایداری و تثبیت جمعیت در مبدأ کمک کند و هجمه‌ به مقصد مهاجرت و درواقع شهر مشهد را مدیریت کنیم.

قربانی افزود: مبنای تشکیل شهرهای جدید گلبهار و بینالود این بوده است که به‌عنوان محلات وابسته به شهر مبدأ و شهر مشهد طراحی شود و آرزو و آمال ما این است که بتواند در کارکرد توأمان با شهر مشهد کارکردهای شهری خود را پیدا کنند. یکی از اشکالاتی که در بحث شهرهای جدید با آن مواجهیم این است که ما به سمتی برویم که شهر جدید بخواهد به‌عنوان یک سکونتگاه مستقل عمل کند و درصورتی‌که شرایط اجتماعی، اقتصادی، بنیادی و هویتی شهری مستقل را نداشته باشد حتماً با چالش‌های جدی مواجه است. یکی از چالش‌های جدی ما در بحث شهرهای جدید این است که به لحاظ اجتماعی جامعه فاقد هویت مستقل از شهر مبنا و کلان‌شهری است که در کنار شهر جدید قرار دارد و این امر یعنی ما باید کارکرد توأمان شهر جدید و شهر مبنا را تعریف کنیم.

وی عنوان کرد: آمادگی داریم فضای مدیریت حاکم بر شهرهای گل‌بهار و بینالود را توأمان با فضای مدیریتی شهر مشهد جلو ببریم و اگر بخواهیم به آمال اولیه تشکیل شهر جدید نزدیک شویم و بخواهیم این شهرها را به‌صورت مستقل و منفرد از شهر مبنا جلو ببریم حتماً با چالش‌های مختلفی روبرو خواهیم شد. شهرهای گلبهار و بینالود می‌تواند ظرفیت‌های بسیار خوبی را به لحاظ کارکردهای شهری از شهر مشهد قرض گیرد و خدمات بسیار خوبی را نیز به مشهد ارائه کنند. وقتی صحبت از مهاجرپذیری شهر مشهد به‌عنوان یک معضل بزرگ استان مطرح می‌کنیم طبیعتاً وظیفه‌ای که دو شهر جدید استان می‌توانند به عهده گیرند تا حد زیادی رفع این معضل است و اگر ما بتوانیم به‌صورت ساماندهی و مدیریت‌شده و با برنامه چالش شهر مشهد در حوزه مهاجرت و حاشیه‌نشینی بی‌رویه تا حدی حل کنیم، شهر جدید می‌تواند برادری خود را به مشهد نشان دهد و از ظرفیت‌های شهر مشهد به‌صورت متقابل استفاده کند. آرزوی ما این است که شهر گلبهار در کارکرد توأمان با مدیریت شهری و برنامه‌ریزی شهری شهر مشهد بتواند این کارکردهای رفت‌وآمدی مشترک با شهر مشهد را داشته باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم به سیاست و فلسفه اصلی تشکیل شهر جدید در "گلبهار" و "بینالود" رسیدیم که برای مثال من به‌عنوان یک شهروند مشهدی اگر بخواهم برای سکونت، کار، شغل، برنامه‌های اوقات فراغتی خودم برنامه‌ریزی‌های روزانه انجام دهم یکی از گزینه‌های محتمل برای پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف خودم را در شهر بینالود و گلبهار جستجو کنم. این ذهنیت مشترک که در جامعه شهری مشهد گلبهار و بینالود باید به وجود آید می‌تواند منشأ توسعه برای شهرهای جدید تلقی شود و کارکردها و وظایفی را شهرهای جدید بر اساس نیازمندی‌ها و ضرورت‌های شهر مشهد به عهده گیرند تا بر این اساس این وظیفه پذیری از مزایا و فرصت‌های شهر مشهد نیز استفاده کنند.

قربانی عنوان کرد: البته استقرار واحدهای مسکن مهر در این دو شهر جدید که پیشرفت خوبی داشته است و احتمالاً جمعیت‌پذیری مدنظر در شهر گلبهار محقق شود می‌تواند ارتباط شهری را بین مشهد با گلبهار افزایش دهد و بر پایه آن فضای اجتماعی و اقتصادی مناسبی را در این شهر جدید و با یک‌فاصله نسبتاً بیشتر در شهر بینالود فراهم کنیم.