شناسهٔ خبر: 71288 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن مطرح کرد؛

‌تاکید بر پرداخت به موقع اقساط مسکن

بانک مسکن رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن گفت: در سال گذشته ۱۰۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شده از محل بازگشت مطالبات تسهیلات قبلی تامین شده است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مالک آزادیان، رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات  بانک مسکن درباره اینکه پرداخت تسهیلات جدید به متقاضیان تا چه اندازه به بازگشت به موقع اقساط تسهیلات‌گیرندگان قبلی وابسته است، اظهار کرد: در واقع توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها تحت تاثیر دو مولفه «جذب منابع» و «وصول اقساط» قرار دارد و کاهش یکی از این مولفه‌ها باید با افزایش مولفه دوم جبران شود. بنابراین به طور قطع می توان گفت پرداخت تسهیلات جدید با بازپرداخت تسهیلات قبلی، وابستگی مستقیم و تنگاتنگ دارد.

وی با تاکید بر اهمیت بازپرداخت اقساط، گفت: تاثیر بازگشت به موقع اقساط بر ادامه روند پرداخت تسهیلات جدید و اساسا بر ادامه حیات بانک‌ها فوق‌العاده زیاد است. در شرایط اقتصادی فعلی و به واسطه آسیب‌های ناشی از تحریم‌های کنونی و به دنبال آن پیشی گرفتن نرخ تورم از نرخ سپرده‌گذاری در بانک‌ها، افزایش جاذبه بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری و به خصوص سفته‌بازی در انجام معاملات دارای ریسک بالا به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت به جای سعی در حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی همچون سپرده‌گذاری در بانک‌ها شده است.

آزادیان تاکید کرد: با انحراف وجوه نقد به سمت این گونه بازارهای پرخطر، جذب منابع سپرده‌گذاران در سپرده‌های بانکی که اساسا بدون ریسک و به نوعی سرمایه‌گذاری مولد است، با سیر نزولی مواجه شده و بنابراین «وصول نقدی مطالبات» به جریان اصلی ورودی منابع بانک تبدیل شده است.

رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات  بانک مسکن با بیان اینکه بر همین اساس اصطلاحاتی همچون «مدیریت ریسک اعتباری» و اثرگذاری آن بر نسبت کفایت سرمایه بانک در کانون توجه مدیران بانکی قرار گرفته است به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: این کلیدواژه‌های بانکی که این روزها برای شبکه بانکی اهمیت ویژه پیدا کرده، خود مبین اهمیت بیش از پیش بازپرداخت اقساط و البته قبل از آن «اعتبارسنجی صحیح مشتریان اعتباری بانک» است.

وی به توصیه‌های کمیته بال (این کمیته مرکب از نمایندگان ارشد بانک‌های مرکزی تعدادی از کشورهای گروه 10 است که نسبت به تهیه و انتشار اصول پایه در نظارت بانکی کارآمد و مؤثر و همچنین مقررات مربوط به کفایت سرمایه اشتغال دارد) در این خصوص نیز اشاره و تاکید کرد: بر اهمیت این موضوع به جهت داشتن بانک و سیستم‌های بانکی مقاوم‌تر و پوشش ریسک مترتب بر فعالیت‌های اعتباری نشانگر اهمیت جهانی این موضوع حتی در کشورهایی که از بنیان‌های اقتصادی مستحکم برخوردارند، است.

آزادیان با تاکید بر اینکه پرداخت به‌ موقع اقساط، کلید خانه دیگری می‌شود، اظهار کرد: با استناد به صورت جریان وجوه نقد و آمارهای عملکردی  بانک مسکن در سال 1397 می‌توان این طور گفت که 100 درصد منابع پرداخت تسهیلات مسکن در سال گذشته از محل بازگشت مطالبات تسهیلات قبلی تامین شده است

برچسب‌ها: