شناسهٔ خبر: 71329 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

دریانوردان ما دانشمندانی هستند که با ظرفیت علم در دریا حضور دارند/ پیشرفت‌های اخیر حضورمان در دریا را معنادارتر کرده است/ اشراف اطلاعاتی نیروهای نظامی، دشمن را وادار به دور شدن از مناطق حاکمیتی کشور کرده است

خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش حسین خانزادی، دریانوردان کشور را دانشمندانی خواند که با ظرفیت علم در عرصه دریا حضور دارند تا چرخ اقتصاد جمهوری اسلامی پایدارتر باشد و گفت: پیشرفت‌های اخیر حضورمان در دریا را معنادارتر کرده است و انتظار داریم احیای تمدن دریایی جمهوری اسلامی مطابق تدابیر رهبری بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی روز یکشنبه ۲۷ مردادماه با حضو وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان مجلس و فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخشی از این مراسم با تبریک عید سعید غدیر و گرامیداشت سالروز بازگشت آزداگان به میهن اسلامی، گفت: همیشه کسانی هستند که جان خود را فدا کنند تا مرزهای این کشور امن بماند. وقتی به عرصه دریا نگاه می‌کنیم، شاهد آن هستیم که طی سال‌های گذشته صنعت دریانوردی پیشرفت‌های چشمگیری داشته، وسعت آن همچنان فراگیرتر شده و حمل و نقل کالا و تجارت از طریق دریا نیز روز‌به‌روز در حال گسترده‌تر شدن است. در این فضا تغییرات اساسی باعث شده بخش‌های زیادی از آنچه که به عنوان دارایی در صنعت دریایی نام می‌بریم متاثر باشند. به ویژه فناوری، تاثیر نوینی به این عرصه وارد کرده است. بنادر ما، کشتی‌ها و هرچه در عرصه دریاها به عنوان نظامات یاد می‌کنیم به شدت تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفته است.

وی افزود: این تغییرات و مجموعه پیشرفت‌ها حضور در دریا را معنادارتر کرده و علاوه بر تسهیل‌گری یک مقدار پیچیدگی عرصه دریا از گذشته بیشتر شده است. معنای آن این است که دریانوردان ما دانشمندانی هستند که با ظرفیت علم در عرصه دریا حضور دارند تا چرخ اقتصاد جمهوری اسلامی پایدارتر باشد. با توجه به اینکه کشورمان دریایی است و با استفاده از ظرفیت‌های دریا امکان تولید ملی کشور به میزان قابل توجهی رشد پیدا کند. اگر چه انتظار این را داریم که ظرفیت‌های دریایی کشور طی سال‌های پیش‌رو با تدبیر مقام معظم رهبری که در گام دوم بیانیه دوم انقلاب و موضوع تمدن‌سازی است، موضوع توجه به دریا و توجه به احیای تمدن دریایی جمهوری اسلامی بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: آنچه بسیار حائز اهمیت است این است که دریا و دریانورد دو موضوعی هستند که تفکیک‌پذیر نیستند و با یکدیگر عجین هستند. اما این دو نیازمند یک بستر بسیار مهم هستند. گذشته فناوری و تجهیزاتی که برای حضور در دریا در نظر گرفته شود بستر بسیار مهم برای فعالیت دریایی امنیت است. مقام معظم رهبری در تدابیرشان روی این موضوع تاکید و اعلام داشتند که امنیت نباشد دستاوردهای بشری دست نیافتنی است. استفاده از دریا برای توسعه یک دستاورد بزرگ است که جمهوری اسلامی به نحو شایسته‌ای از آن بهره می‌برد و در این میان یکی از موضوعات مهم آن امنیت است.

خانزادی با اشاره به اینکه کشتی "هپینس" با افتخار با مصائب و مشکلات در عرصه دریا به سلامت وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد، افزود: از زمانی که مسائل کنترل سلامت برای این کشتی پیش آمد، نیروی دریایی، یک همراه برای شرکت نفتکش بود تا با استفاده از تجهیزات و نیروی انسانی به آن کمک کند. چه لحظه‌ای که از لحظه باب‌المندب عبور کرد، اسکورت شد تا وارد آب‌های کشورمان شد. اسکورت به این معنا نیست که مورد تعرض دزدان دریایی قرار بگیرد. روی سخنم دزدان دریایی واقعی یعنی استکبار جهانی و در راس آنها آمریکا و انگلیس است که امروز ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های آن‌ها ۳۰۰ مایل دورتر از مرزهای آبی ایران مستقر شدند. این اسکورت برای این بود که به این شناور تعرض نداشته باشند. شرایط پیچیده امنیتی در مناطق ویژه به خصوص آب‌های پیرامونی جمهوری اسلامی پرتنش‌تر از گذشته بود. هجمه‌ای که استکبار جهانی بر این فضا وارد کرد، قطعا حضور پررنگ‌تر و با اقتدار و مجموعه نیروی دریایی در دریا را می‌طلبید.

وی گفت: طی یک سال گذشته ۱۳ ناوگروه رزمی را به دریا اعزام کردیم در حالی که در سال‌های قبل به طور متوسط شش ناوگروه را اعزام می‌کردیم. این بدان معناست که تعداد بسیاری از همکاران بنده شبانه‌روز خود را طی سال گذشته در دریا سپری کرده‌اند. این بار در دریا شرایط کمی پیچیده‌تر بود. شرایط کاملا رزمی با آمادگی بسیار بالا و چشمانی بیدار و کاملا هوشیار. بیش از ۵۰۰ روز دریانوردی که اگر سرشکن به آمار دریانوردان حاضر باشد حجم قابل‌توجهی از همکاران بنده شبانه‌روز خود را طی یک سال گذشته در دریا سپری کردند تا بستر مناسب جامعه دریانوردی فراهم شود. این موضوع قابل تعمیم به نیروی دریایی سپاه است که با افتخار امنیت را در منطقه فراهم کردند. تلاش داشتیم فریبکاری که ایادی استکبار نمایش می‌دهند تا منطقه را ناامن نشان دهند خنثی کنیم و ناامنی که دیکته می‌کنند را به وضعیت امنیت پایدار تبدیل کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در کنار این تلاش شبانه‌روزی ناوگروه‌ها حضور مجموعه دیگری از همکاران بنده در گشت دریایی تحت حاکمیت به صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی برقرار بود. در کنار این عزیزان تیم گسترده‌ای از متخصصان اطلاعاتی، موشکی و جنگ الکترونیکی و سامانه‌های راداری که در سواحل مستقر شده بود تا شبانه‌روز دریا را رصد کنند این زنجیره را به شکلی چشمگیر درآورد. به‌طوری‌که هرلحظه اطلاعات کامل از دشمن در هر نقطه‌ای که استقرار داشت وجود داشت. این آمادگی آن‌ها را وادار کرد از مناطق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران دوری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قطعا این دورایستایی کفایت نمی کند که اگر بخواهند آسیبی به منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه بزنند امکان فرار داشته باشند، گفت: دوره بزن و در رو به گفته مقام معظم رهبری به سر آمده و امکانات و تجهیزات وجود دارد که در هر لحظه پاسخ محکمی به آن‌ها بدهیم. این ظرفیت که به عنوان توانایی به آن اشاره شد در کنار دیگر همکاران من است که برای آماده‌سازی ناوگروه‌ها و شناورها که به دریا عزیمت کنند و امنیت برقرار شود اتفاق افتاده و مدیون آن ها هستیم. باید از طیف گسترده‌ای از متخصصانی که در کارخانجات مسوولیت آماده‌سازی این شناورها را دارند و از وزارت دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع دریایی کشور که کار تجهیز صنایع دریایی را به بهترین شکل انجام دادند تشکر کنم.

خانزادی با بیان اینکه در بحبوحه‌ای که دشمن به ما چنگ و دندان نشان می‌داد، تجهیزاتی اضافه شد که نقشه‌های آنان را برطرف کرد، عنوان کرد:  در گزارش‌های سایت‌های مختلف نگرانی از زیردریایی‌های نیروی دریایی ارتش را می‌توانستیم ببینیم. حتی یک فروند از شناورهای نیروهای دریایی جمهوری اسلامی در کنار اسلکه قرار نداشتند و این نشان می‌داد که اوج آمادگی برای حفظ امنیت کشور وجود داشت. باید تشکری هم از خانواده‌هایی داشته باشیم که نیروی دریایی را در این عرصه همراهی کردند تا در دریا به صورت شبانه‌روز آگاه باشند و عظمت ملت ایران را به نمایش بگذارند. در ادامه این فرآیند با قدرت‌تر خواهیم بود و افتخار می‌کنیم که سرباز این مملکت هستیم.