شناسهٔ خبر: 71384 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه آهن شرق خبرداد

احداث کمربند سبز حفاظتی برای تثبیت شن‌های روان اطراف خطوط ریلی در راه‌آهن شرق

محمدرضا چنگانی مدیرکل راه آهن شرق گفت: با کاشت بیش از سه هزار اصله نهال توسط این اداره کل، کمربند حفاظتی در مناطق ماسه گیر برای تثبیت شنهای روان ایجاد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه‌آهن شرق، محمد‌رضا چنگانی با اشاره به احداث کمربند سبز حفاظتی برای تثبیت شن‌های روان  اطراف خطوط ریلی در ناحیه راه‌آهن شرق گفت: در راستای تثبیت شن‌های روان در مناطق ماسه‌گیر راه‌آهن شرق حدفاصل ایستگاه‌های یونسی و کالشور که مدت‌ها در معرض هجوم ماسه‌های بادی و شن‌های روان بود، تعداد سه هزار اصله نهال مقاوم به شرایط بیابانی در حاشیه خط غرس شد.

وی افزود: در این طرح بیش از ۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و عملیات خاکی و سنگی شامل حفاری خندق و تله ماسه گیر با اعتباری بالغ بر ۲۰میلیارد ریال اجرا شد.

مدیرکل راه آهن شرق گفت: هجوم ماسه‌های روان بر روی ریل و نفوذ در بالاست‌ها باعث کاهش حالت ارتجاعی خط می شود که این امر در دراز مدت سبب استهلاک و فرسوده شدن ادوات روسازی ریل، از بین رفتن تراورس ها و اشکال در سیر ایمن و کاهش سرعت قطارها می شود.

لازم به ذکر است: سال گذشته نیز در منطقه تل حمید بیش از ۲۰۰۰ اصله نهال مقاوم غرس و ۳۱ هزار و ۴۱۵ مترمکعب خاکبرداری و عملیات خاکی و سنگی شامل حفر کانال و تله ماسه گیر اجرا شد و در حال حاضر نیز عملیات حفرکانال و تله ماسه گیر در حال انجام می باشد و تا پایان سال ۵۰۰۰ هزار اصله نهال دیگر با اعتباری بالغ بر ۶۰میلیارد ریال غرس خواهد شد‌ که اجرای این پروژه ها نقش مهمی در بیابان زدایی و احیای اکوسیستم منطقه خواهد داشت

برچسب‌ها: