شناسهٔ خبر: 71393 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

سازمان جهانی هواشناسی منتشر کرد

رییس سازمان هواشناسی به عنوان یکی از رهبران زن جامعه جهانی هواشناسی معرفی شد

سحر تاجبخش سازمان جهانی هواشناسی از سحر تاجبخش‌ مسلمان به عنوان یکی از رهبران زن جدید جامعه جهانی هواشناسی در سال ۲۰۱۹ نام برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان جهانی هواشناسیWMO در مطلبی با عنوان "Women in weather, water and climate" از سحر تاجبخش‌مسلمان، رییس سازمان هواشناسی کشورمان به عنوان یکی از رهبران زن جدید عضو این جامعه در سال ۲۰۱۹ نام برده است.

بر اساس اعلام WMO نام بردن از این افراد با هدف معرفی و ترویج الگوهای موفق زنان جامعه جهانی هواشناسی، آشنایی با راه‌های غلبه بر چالش‌ها، کسب دستاوردها و نیز اشتیاق آنان به این حرفه صورت می‌گیرد تا ضمن برجسته شدن، این افراد سرمشق و الهام‌بخش دانشجویان زن رشته هواشناسی در دنیا باشند.

سحر تاجبخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواشناسی ایران (IRIMO) و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهاني هواشناسی در مصاحبه‌ای که در آوریل ۲۰۱۹ با وبسایت سازمان جهانی هواشناسی انجام داده است، می‌گوید: "وقتی موقعیت فعلی خود را به دست گرفتم ، کشورم با سیل بی‌سابقه‌ای روبرو شد. من و همکارانم خستگی‌ناپذیر کار کردیم تا تلفات انسانی را کاهش دهیم. ما در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی شرکت کردیم و مستقیماً با افراد در معرض خطر مشغول تهیه هشدارهای اولیه بودیم. علم نقش مهمی در نجات جان و مال انسان دارد. " 

در بخشی از این مصاحبه در توضیح دستاوردهای تاجبخش‌مسلمان آمده است، "دکتر تاجبخش مسلما ن بیش از ۲۰ سال در هواشناسی تجربه دارد. به محض انتصاب وی به ریاست هواشناسي ، ایران با سیل بی سابقه ای روبرو شد. تاجبخش‌مسلمان به همراه تیمش با انتشار هشدارهایی از طریق کانال‌های متعدد و درگیری مستقیم با افراد در معرض خطر، خستگی‌ناپذیر برای کاهش تلفات انسانی کار کرد. وی این وضعیت بحرانی را به فرصتی برای تأکید بر نقش مهم هواشناسي ايران به سایر ذی‌نفعان تبدیل کرد و موفق به افزایش سرمایه‌گذاری در سیستم اخطار و مشاهده اولیه در کشور خود شد. دکتر تاجبخش‌مسلمان تاکنون بیش از ۴۰ مقاله منتشر و بیش از ۵۰ سخنرانی ارائه کرده است. وی همچنین بیش از ۲۰ پروژه تحقیقاتی را در سطح ملی و بین المللی به اجرا در آورده که از جمله آن‌ها پروژه‌هایی در هواشناسی هوایی ، تغییرات آب و هوا ، خطرات جوی و کاربرد سنجش از دور در هواشناسی است. وی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات علوم هواشناسی و هواشناسی ایران است و پیش از این هدایت مرکز آموزش منطقه ای WMO را برعهده داشته است .

در ادامه مقاله سایت سازمان جهانی هواشناسی در خصوص چرایی انتخاب هواشناسی از سوی رییس سازمان هواشناسی کشورمان آورده است: "علاقه دکتر تاجبخش مسلمان به هواشناسی ناشی از علاقه وی به فیزیک است. پس از پشت‌سر گذاشتن مقطع لیسانس وی به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای هواشناسی ادامه داد که از نظر وی یکی از محسوس‌ترین شاخه‌های فیزیک است."

تاجبخش مسلمان در بخش دیگری از این مطلب در خصوص غلبه بر چالش‌ها و کلید موفقیت خود می‌گوید: "وقتی کار در هواشناسی را شروع کردم ، همه ۳۱ مدیر هواشناسی که در استان‌ها کار می‌کردند و ۱۵ مدیری که در ستاد سازمان هواشناسی حضور داشتند به جز یک نفر مرد بودند. بعداً و زمانی که من به عنوان مدیر منصوب شدم ، پذیرفتن این نقش برای من آسان نبود زیرا همه مردها رهبری زن را در محیط کار تأیید نمی‌کنند."

دکتر تاجبخش مسلمان معتقد است که با کار سخت می‌توان به هر چیزی دست یافت و به دانشمندان زن جوان در حوزه هواشناسی توصیه می‌کند، در زمینه موردنظر مانند هواشناسی علاقه و دانش علمی داشته باشند و نقشی را که علم در زمینه‌های اجتماعی ایفا می‌کند به‌خصوص در رابطه با حمایت از جان و مال انسان بدانند..
وی همچنین با توصیه اینکه در فعالیت‌های اصلی بدانید و درگیر شوید و اعتماد به نفس و نظم داشته باشید می‌گوید: در رویدادهای اجتماعی و رسانه‌ها ، به‌ویژه در مورد شرایط شدید آب و هوایی مشارکت فعالانه داشته باشيد.