شناسهٔ خبر: 71402 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشست مشاوران زنان و خانواده مطرح شد

ساختارهای تشکیلاتی امور زنان و خانواده در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه تشکیل شد/ برگزاری چهارمین نشست مشاوران امور زنان و خانواده

برگزاری چهارمین جلسه مشاور امور بانوان با مشاوران بانوان سازمان ها و شرکت های تابعه مشاوران امور زنان و خانواده شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه راه و شهرسازی به ریاست مهری صفری مشاور امور زنان وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارتخانه تشکیل جلسه دادند. در این جلسه، ضمن ارایه گزارش از سوی چهار سازمان و شرکت تابعه در خصوص ابلاغ وزیر در راستای برنامه سال ۹۸ و ۹۹ دفتر امور زنان و خانواده در خصوص مسائل و مشکلات سازمان‌ها نیز بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، چهارمین جلسه مهری صفری مشاور امور بانوان و خانواده وزارت راه و شهرسازی با مشاوران بانوان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه راه و شهرسازی با ارایه گزارشی توسط برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در خصوص تدوین ساختار تشکیلاتی امور زنان و خانواده و شرکت‌های وابسته و تابعه از محل پست‌های بلاتصدی در ساختمان دادمان وزارتخانه برگزار شد.

در جلسه فوق، گزارش اقدامات انجام شده در راستای برنامه سال ۹۸ و ۹۹ دفتر امور زنان و خانواده که توسط وزیر راه و شهرسازی به تمامی معاونت ها و سازمان وابسته و تابعه ابلاغ شده بود با ارایه گزارشی از سوی مشاوران بانو در سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت بازآفرینی شهری برگزار شد. همچنین در این جلسه در خصوص مسائل و مشکلات سازمان‌های وابسته و تابعه در این بخش، بحث و تبادل‌نظر شد.

در این جلسه، قدسیان مشاور امور زنان سازمان ملی زمین و مسکن ضمن ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای برنامه سال ۹۸ و ۹۹ دفتر امور زنان و خانواده که توسط وزیر راه و شهرسازی به معاونت‌ها و سازمان‌های وابسته و تابعه ابلاغ شد، به ارایه بخشی از مشکلات زنان در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و راهکارهای حل آنها، پرداخت.  

به‌کارگیری ۲۴ درصدی بانوان در پست‌های مدیریتی سازمان ملی زمین و مسکن

قدسیان با اعلام اینکه مشاور امور بانوان در بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به عنوان پستی مشخص شناخته نمی‌شود، گفت: به رغم حمایت‌های معنوی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اما متاسفانه برای ساده‌ترین اقدامات ابزار و بسترهای لازم وجود ندارد که امیدواریم برخی از مشکلات با مساعدت وزارتخانه و خانم صفری مشاور امور بانوان حل و فصل شود.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص اجرای ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر به‌کارگیری جوانان و بانوان در مشاغل مدیریتی با اعلام این مطلب که هفت نفر از بانوان سازمان ملی زمین و مسکن درکارگروه امور بانوان سازمان انتخاب شده‌اند، افزود: بر اساس آمار استخراج شده ۲۴ درصد بانوان سازمان ملی زمین و مسکن در پست‌های مدیریتی نقش دارند.

به گفته وی، ‌در تقسیم بندی تحصیلات، بانوان سهم بیشتری از تحصیلات عالیه را به خود تخصیص داده‌اند.

قدسیان همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص کاهش ساعت کار بانوان شاغل که فرزندان خردسال دارند و همچنین زنان سرپرست خانوار، بانوان واجد این شرایط با هماهنگی می توانند به مدت دو ساعت در روز زودتر از موعد مقرر کار را ترک کنند.

وی اظهار امیدواری کرد تا با تشکیل شورای و ساختار دادن به موضوع مشاوره بانوان در شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه، مشکلات بانوان شاغل در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، حل و فصل شود.

ایجاد پست مشاور بانوان در سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی

نوربخش معاون اداره کل مهندسی سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی نیز که در جلسه فوق حضور به هم رساند، گفت: سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی سازمانی تخصصی در حوزه فنی و مهندسی است که احداث ساختمان‌های دولتی و عمومی را با استفاده از بودجه عمرانی انجام می‌دهد.

نماینده سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با اعلام اینکه همکاران استانی بانو در پست‌های مدیریتی شناسایی نشده‌اند، توضیح داد: در سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی خانم احسانی مشاور امور بانوان سازمان هستند که خوشبختانه برای این امر به صورت تخصصی مشغول به فعالیت هستند و تمامی همکاران خانم سازمان نیز همکاری مناسبی با وی دارند.

نوربخش با اعلام اینکه کارگروه امور زنان و خانواده سازمان مجری تشکیل شده است، گفت: کارگروه بانوان در سازمان مجری تشکیل شده و گروه‌های هم‌اندیشی مشغول به فعالیت هستند. همچنین سطح توان عملی و فنی بانوان سازمان بالاست و بانوان با تلاش خود موفق شده‌اند جایگاه مناسبی کسب کنند.

به گفته وی، بخشی از بانوان سازمان مجری در پست های برنامه و بودجه، امور کل مهندسی و مشاور زنان و معاونت امور مالی مشغول به فعالیت هستند و همچنین روسای بخشی از ادارات تخصصی سازمان را نیز بانوان تشکیل داده‌اند.

نوربخش گفت: ۹۰ درصد بانوان شاغل در سازمان مجری تحصیلات فوق لیسانس و دکترا دارند.

وی در خصوص برقراری عدالت‌جنسیتی نیز اعلام کرد: سازمان مجری به منظور برقراری عدالت جنسیتی بیشتر بیمارستان‌هایی را که احداث کرده، بخش زایمان از روش سنتی به پیشرفته ارتقا یافته است.

 

شورای بانوان سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شد

متعجب مشاور امور زنان و خانواده سازمان بنادر و دریانوردی نیز در جلسه فوق با اعلام اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از نظر موقعیت بانوان جایگاهی مناسبی ندارد و باید جایگاه بانوان این سازمان ارتقا یابد، گفت: شورای بانوان سازمان بنادر را تشکیل داده‌ایم و به منظور آنکه انجام کارها قائم به فرد نباشد اساسنامه‌ای را برای این منظور تدوین کرده‌ایم.

مشاور امور بانوان سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) شعار سال ۲۰۱۹ خود را توانمندسازی زنان انتخاب کرده است، افزود: متاسفانه خانم های شاغل در سازمان بنادر و  دریانوردی به رغم توانمندی نتوانسته اند  در سازمان بنادر جایگاه مناسب شغلی پیدا کنند که این مشکل را با مدیرعامل سازمان بنادر در میان گذاشته‌ایم و قرار شده است با تشکیل شورای بانوان و تدوین اساسنامه بخشی از آن مشکلات حل شوند.

متعجب ادامه داد: تنها ۱۰ درصد از کل جامعه سازمان بنادر و دریانوردی را بانوان تشکیل می دهند که به نسبت سایر سازمان ها و شرکت های تابعه وزارتخانه راه و شهرسازی، درصد پایینی است.

وی توضیح داد: در خصوص تخصیص ردیف بودجه برای بخش مشاوره امور زنان سازمان بنادر و دریانوردی در حال رایزنی هستیم تا ردیف بودجه ای برای بانوان و ادامه کار آنها تخصیص یابد.

درخواست قانونی کردن پست مشاور بانوان در شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه

صادق‌پیشه مشاور امور بانوان شرکت بازآفرینی‌شهری که هم‌زمان مسئولیت بسیج شرکت را نیز برعهده دارد، نیز گزارشی از اقدامات آن شرکت را در خصوص بخش بانوان شرکت ارایه کرد. وی گفت: پستی مجزا به عنوان مشاور امور بانوان در شرکت بازآفرینی شهری وجود ندارد اما بنده به جهت آنکه مسئول بخش رفاه شرکت هستیم کارها را با بهره مندی از این سمت در بخش بانوان نیز دنبال و پیگیری می‌کنم.

مشاور اموز زنان شرکت بازآفرینی شهری ادامه داد: امیدوار هستیم با پیگیری‌های خانم صفری و با همراهی وزیر راه و شهرسازی، پستی تحت عنوان مشاور زنان در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه باز شود.

صادق‌پیشه افزود: هم اکنون در شرکت بازآفرینی شهری ۱۶۰ پرسنل مشغول به فعالیت هستند و در عین حال، شرکت ۳۰ نفر همکار دارد که به صورت حجمی با شرکت مشغول به همکاری هستند که همگی از نیروهای جوان محسوب می‌شوند.

وی گفت: برگزاری سالیانه یک سفر به مشهد مقدس همراه با خانواده توسط شرکت بازآفرینی برای تمامی همکاران، کاهش ساعات کاری زنان سرپرست خانوار، تخصیص امکانات ورزشی و بهره مندی از ساعات کار ورزش بخشی از اقداماتی است که برای بانوان از سوی شرکت بازافرینی شهری در نظر گرفته شده است.

گفتنی است: در جلسه فوق، خانم‌ها جوان‌بخت مشاور امور زنان شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره)، حشمت مشاور امور بانوان زنان سازمان هواشناسی، بصره مشاور امور زنان معاونت امور مسکن و ساختمان، احمدی مشاور امور زنان معاونت حمل و نقل، غضنفری مشاور امور زنان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، جدیدی مشاور امور زنان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مهری مشاور امور زنان معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، مظفریان مشاور امور زنان سازمان هواپیمایی کشوری و مشاور امور زنان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور به هم رساندند.

همچنین از دیگر مشاوران بانوی شرکت کننده و مدعو در جلسه فوق، خانم ها دارابی مشاور امور زنان معاونت حقوقی، امور مجلس و استان ها، داودپور مشاور امور زنان شرکت عمران شهرهای جدید، قدسیان مشاور امور زنان سازمان ملی زمین و مسکن، سلطانی مشاور امور زنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، روغنی مشاور امور زنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، صادق‌پیشه مشاور امور زنان شرکت بازآفرینی شهری، نوروزیان مشاور امور زنان معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع، متعجب مشاور امور زنان سازمان بنادر و دریانوردی، سیما مشاور امور زنان مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی، نوربخش مشاور امور زنان سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی، صنیعی نژاد مشاور امور زنان معاونت شهرسازی و معماری و افرازه مشاور امور زنان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بودند.