شناسهٔ خبر: 71432 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جریان بازدید مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از بندرامام خمینی(ره) اعلام شد؛

حذف تعرفه شبکه ریلی درون بندر برای ترغیب بهره گیری از حمل و نقل ریلی

رشد 90 درصدی تخلیه  کالاهای اساسی در بندر امام با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر و ایجاد رقابت بین شرکت های فعال در این زمینه، تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی درون بندر حذف شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، عادل دریس مدیر این اداره کل  ۲۸ مردادماه ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندرامام خمینی(ره) تأمین می شود  و امسال  نیز شاهد  افزایش ۶۴ درصدی تخلیه کالاهای اساسی از این بندر بزرگ تجاری هستیم و از آنجا که موجودی کالاهای  اساسی پنج ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۸۶ درصد افزایش داشته است، جلسات متعددی با حضور مدیران و مقامات مختلف برای  بازنگری در فرآیندهای جاری جهت تسریع و تسهیل خروج کالای اساسی برگزار شد  و در جریان بازدید سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران  از سکوهای حمل ریلی در این مجتمع بزرگ بندری، سرمایه گزاران فعال در این بخش  مطالب خود را منعکس کردند و در خصوص حذف تعرفه ی حق دسترسی  ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) تصمیم گیری شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)  کاهش هزینه ها، رقابتی کردن حمل ریلی و افزایش  صادرات ریل محور را از اهم مزیت های حاصل از اتخاذ این تصمیم عنوان کرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی را در بازدید از مجتمع بنمدری امام خمینی(ره) همراهی می کرد، اظهار داشت:  بندر امام خمینی(ره) از بزرگترین شبکه ریلی  داخلی  بین بنادر کشور برخوردار است و دو شانتینگ یارد  ریلی نیز در آن فعال است.

حسن زاده  با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر وجوه حمل و نقل قابل توجه نیست، خاطر نشان کرد: با هماهنگی هایی که تا کنون  با گمرک، راه آهن و شرکت های سرمایه گزار  به عمل آورده ایم تلاش می کنیم  بر اساس تکلیف قانونی  برنامه ششم توسعه ظرف بازه زمانی ۵ ساله  سهم حمل و نقل ریلی را از محمولات ورودی و خروجی  در بنادر کشور از جمله بندر امام خمینی(ره)  به ۳۰ درصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از انواع کالاها ریل پسند هستند و برخی نیز به دیل اینکه از ارزش بالایی دارند، صاحب کالا ترجیح می دهد زودتر به مقصد برساند، بیان داشت: به دلیل اینکه  سرعت سیر واگن ها در حال حاضر کند است، صاحب کالا ترجیح میدهد که از طریق حمل و نقل جاده ای در کوتاه ترین زمان ممکن آن را به مقاصد مصرف برساند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره نظر مساعد مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای افزایش تلاش ها  به منظور افزایش سرعت سیر واگن ها اظهار امیدواری کرد: در صورت  تحقق افزایش سرعت سیر واگن ها به لحاظ اقتصادی حمل و نقل ریلی مطلوبیت بیشتری برای صاحبان کالا پیدا کند و بخشی از کالاهای با ارزش نیز  از طریق حمل و نقل ریلی جابجا  شوند.

در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی از بندر امام خمینی(ره) که با هدف بررسی و حل و فصل میدانی برخی از مشکلات پیش روی فعالان حمل و نقل ریلی و صاحبان کالا انجام شد، ضمن بازدید از پایانه ها، سکوها و ایستگاه های حمل و نقل ریلی در این مجتمع بزرگ بندری بنا به پیشنهاد بخشی از فعالان در این زمینه حذف تعرفه ی حق دسترسی به شبکه ریلی درون بندری برای تسهیل در بهره گیری از این نوع حمل و نقل پیشنهاد شد که با موافقت سعید رسولی این موضوع از  ۲۸ مردادماه سال جاری اعمال شد.