شناسهٔ خبر: 71451 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نائب رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان ایران:

خواستار رفع تبعیض ملیتی برای دریانوردان ایرانی در اجلاس جهانی کار شدیم / قانون کار کشور در بسیاری از موارد با فعالیت‌ها حوزه دریایی همخوانی ندارد

تخلیه بار کشتی دبیر و نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان ایران با تأکید بر اینکه دریانوردان ایران سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی در برهه زمانی کنونی هستند، مشکلات و مسائل دریانوردان ایرانی شاغل در شناورهای اقیانوس‌پیما و شناورهای کوچک را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامان رضایی با اشاره به اینکه حوزه دریایی کشور در سال جاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکایی‌ها بود، گفت: جامعه دریانوردان، نهادهای حاکمیتی و مجموعه‌های کارفرمایی سه ضلع جامعه دریایی کشور هستند، باید با رعایت اصل سه‌جانبه گرایی مشکلات جامعه دریایی را حل کرد چراکه بدون همکاری هر سه ضلع امکان رفع مشکلات و مسائل مختلف در این حوزه وجود ندارد.

وی در خصوص عمده مشکلات و مصائب دریانوردان، خاطرنشان کرد: مشکلات دریانوردان در شناورهای اقیانوس‌پیما متفاوت از مشکلات دریانوردان مشغول به فعالیت در شناورهای کوچک است هرچند مشکلات مشترکی نیز دارند که شامل بازگشت به وطن و حقوق و دستمزد است.

وی افزود: به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده دریانوردانی که در شناورهای اقیانوس پیمان فعالیت می‌کنند امکان دسترسی به بازارهای کار خارجی را ندارند و متأسفانه در حال حاضر با محدودیت‌های خاصی در این رابطه مواجه هستیم که در صورت حل آن با توجه به وجود تفاهم‌نامه‌های متعدد با کشورهای مختلف شاهد ارزآوری و اشتغال آفرینی در این حوزه خواهیم بود.

دبیر و نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دریانوردان ایران با اشاره به اجلاس اخیر سازمان جهانی کار که با حضور سران مختلف کشورهای جهان در سازمان ملل برگزار شد، بیان کرد: درخواست رفع تبعیض ملیتی را در این اجلاس مطرح کردیم و خواستار رفع محدودیت‌های موجود برای دریانوردان ایران شدیم.

رضایی با اشاره به اینکه دریانوردان در شناورهای اقیانوس‌پیما کارمند دائمی ۲ شرکت بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت‌کش هستند، گفت: همان‌طور که می‌دانید قوانین مربوط به این شرکت‌ها حسب قوانین کار کشور است و قانون کار کشور در بسیاری از موارد همخوانی لازم را با حوزه دریا ندارد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی وی در مورد مشکلات دریانوردانی که روی شناورهای کوچک فعالیت می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه این دسته از دریانوردان در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و مقطعی کار می‌کنند نظارت لازم روی شرکت‌های کارفرما وجود ندارد. در این خصوص با تعدد و تکثر شکایات دریانورد و مالک مواجه هستیم و هنوز قرارداد یکسانی برای فعالیت این دریانوردان تعریف‌نشده و در مورد مسائل بیمه‌ای دریانوردان نیز کماکان شاهد ضعف هستیم و قانونی تدوین‌نشده است.