شناسهٔ خبر: 71516 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

داشتن ساختمان‌های محکم مستلزم قوانین محکم‌تر است

مصطفی زاده مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی درچهارمین همایش زلزله، مدیریت بحران، دور نمای آینده در استان مطرح کرد: داشتن ساختمان‌های محکم مستلزم قوانین محکم‌تر است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی ، چهارمین همایش زلزله، مدیریت بحران، دورنمای آینده، خراسان شمالی با حضور زارع مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله، جوان رئیس پژوهشکده زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و انجمن ژئوفیزیک ایران، همامی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، رجب زاده معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی، مصطفی زاده مدیر کل راه و شهرسازی خراسان شمالی، رمضانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی و جامعه مهندسان در تالار فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در این همایش با اشاره به اینکه قوانین حوزه ساخت و ساز در مقایسه با سایر حوزه ها ضعیف تر است، اظهار کرد: باید قوانین حوزه ساخت و سازاصلاح شود و کمیسیون ماده ۱۰۰ از وجه حقوقی به وجه کیفری تغییر کند تا با داشتن قوانین محکم ساختمان های محکم تری داشته باشیم.

وی گفت : در این همایش ها باید به خساراتی که به مردم در اثر حوادث طبیعی وارد می‌شود و سرمایه‌های از دست رفته مردم توجه ویژه شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه به نوعی ما در این همایش ها اعلام می‌کنیم در خسارات وارده به مردم شریک هستیم و این ساختمان‌ها ساخته دست مهندسان است، افزود: وقوع زلزله و سیل یک حادثه تکراری است بنابراین وظیفه ما این است که در این همایش ها با ارئه مطالب تخصصی سعی کنیم از این پس خسارات کمتری در حوادث طبیعی داشته باشیم.

مصطفی زاده خاطرنشان کرد : اگر قرار است مهندسان با نداشتن تعهد و مسئولیت اجتماعی کالایی به نام واحد مسکونی تولید کنند و در زلزله تخریب شود مردم به کالایی که توسط مهندسان تولید می شود اعتماد نمی کنند .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در این همایش با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مولفه ها در موضوع زلزله کاهش خسارات ساختمان است، گفت: متاسفانه آئین نامه دقیق و لازم الاجرایی برای سبک سازی ساختمان ها نداریم و باید تلاش کنیم با استنادات قانونی به سمت سبک سازی ساختمان ها پیش برویم.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین تکالیف ما تدوین دستور العمل هایی برای سبک سازی ساختمان ها است در همین راستا می توانیم از تولید کنندگان استان که در سبک سازی ساختمان ها فعالیت می کنند حمایت کنیم.

رجب زاده با بیان اینکه نظام مهندسی در کشور ما دچار آسیب و مشکل است، افزود: در این آسیب فقط سازمان نظام مهندسی دخیل نیست بلکه آمارها نشان می دهد زمانی که مهندس وارد دانشگاه می شود و تحصیل می کند و سپس وارد بازار کار می شود و به صورت حرفه ای فعالیت می کند به این موضوع مرتبط است.

وی خاطر نشان کرد: ما در یک استان زلزله خیز زندگی می کنیم و تجمع گسل در کشور ما زیاد است اما متاسفانه در کشور ما هنوزاین موضوع به فرهنگ ونظم ذاتی تبدیل نشده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در این همایش اظهار کرد: با توجه به حادثه سیل اخیر در اواحر سال ۹۷ رویکرد جدیدی به این همایش اضافه شد و سعی کردیم با یک نگاه تخصصی به این موضوع وارد شویم که تحقق این امر مستلزم همکاری و تعامل سایر دستگاههای اجرایی استان بود که خوشبختانه با مدیریت استانداری این اتفاق افتاد.

رمضانی افزود: امیدواریم در آینده گام های خوبی در حوزه پیشگیری و اجرای ضوابط و مقررات برداریم زیرا اگر به این وضوع توجه شود خسارات کمتری به دنبال خواهد داشت و خوشبختانه با آگاهی دادن به مردم، آموزش مهندسان و تدبیر مسئولان به این سمت حرکت کردیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر با فلسفه روزمرگی پیش برویم و به دنبال ارائه آمارهای کذب باشیم و اگر در حوزه مسکن به اقتصا مسکن توجه نکنیم و در حوزه تولید مسکن به موضوع صرفخ جویی انرژی توجه نکنیم به طور حتم با بحران مواجه می شویم که برخی از بحران ها را تا چند سال نمی توان خسارات آن را جبران کرد.

عالی ترین مقام نظارتی بر ساخت و ساز استان در ادامه با اشاره به وجود ۴ هزار و ۲۰۰ مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گفت: وجود این مهندسان ظرفیت بزرگی است که اگر از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم درجه ای از اعتلا در جامعه را برای مردم به ارمغان می آوریم.

رمضانی افزود: در جال حاضر ۵۰ درصد مهندسان دارای پروانه اشتغال هستند و بالغ بر ۱۵ درصد این مهندسان در رده های مدیریتی در سطح استان قرار دارند.