شناسهٔ خبر: 71578 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات خبر داد؛

کتب آموزشی قوانین و مقررات شهرسازی در ۱۰ محور تدوین شد/همکاری مشترک مرکز تحقیقات با قوه قضاییه در تهیه طرح ضوابط طراحی و احداث ساختمان‌های قضایی

اراضی عباس‌آباد تهران غزال راهب از همکاری مشترک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با قوه قضاییه برای تهیه طرح ضوابط طراحی و احداث ساختمان‌های قضایی خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات با همکاری معاونت شهرسازی و معماری، کتب آموزشی قوانین و مقررات شهرسازی را برای دو سطح مدیران و مردم با هدف آموزش تخصصی و ترویج قوانین و مقررات شهرسازی تدوین کرد.

غزال راهب رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخشی از فعالیت‌های انجام شده و در دست انجام پژوهشکده شهرسازی و معماری را تشریح کرد و گفت: پروژه‌ای به کارفرمایی معاونت معماری و شهرسازی و با همکاری بخش برنامه‌ریزی و طراحی‌شهری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تحت‌عنوان تدوین کتب آموزشی که هدف آن آموزش و ترویج قوانین و مقررات شهرسازی انجام شد.

رییس پژوهشکده شهرسازی و معماری با اعلام اینکه گزارش کامل پروژه تدوین کتب آموزشی قوانین و مقررات شهرسازی به طور کامل به معاونت شهرسازی و معماری ارایه شده است، افزود: تدوین کتب فوق با هدف آموزش مبانی، قوانین و مقررات شهرسازی برای متولیان آن حوزه از جمله کارکنان ادارت کل راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و شورای شهر و از سوی دیگر با هدف ترویجی برای آشنایی عموم مردم با قوانین و مقررات شهرسازی انجام شد.

راهب محورهای تدوین کتب آموزشی قوانین و مقررات شهرسازی را در ۱۰ محور تشریح کرد و توضیح داد: اساس طرح جامع و نحوه تعیین مغایرت‌های اساسی با طرح تفصیلی، نظارت و ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران، آشنایی با حریم ها در طرح‌های توسعه و عمران شامل تعاریف حریم، ضوابط و مقررات حریم، منابع درآمدی شهرداری ها بخشی از محورهای تدوین کتب آموزشی فوق است.

به گفته وی، بررسی تاثیر حقوق شهروندی بر جریان طرح‌های توسعه وعمران با تاکید بر حقوق مالکیت، نقش کمیسیون طرح تفصیلی (کمیسیون ماده ۵) بر طرح‌های توسعه و عمران شهری،  بررسی کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، نقش شوراهای اسلامی شهرهای کشور بر طرح‌های توسعه و عمران، شیوه مشارکت شهروندان در توسعه و ساماندهی محیط‌های شهری و روستایی و در نهایت تدوین سیاست‌های شورای عالی شهرسازی و معماری در تهیه طرح‌های با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت، محورهای تدوین کتب آموزشی قوانین و مقررات شهرسازی را تشکیل می‌دهند.

راهب تاکید کرد: در خصوص محورهای نقش کمیسیون طرح تفصیلی (کمیسیون ماده ۵) بر طرح‌های توسعه و عمران شهری،  بررسی کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، نقش شوراهای اسلامی شهرهای کشور بر طرح‌های توسعه و عمران، تعریف وظایف، ترکیب اعضا، آیین‌نامه‌های اجرایی، نقدهایی که بر ساختار وارد است و راهکارهای اصلاحی ارایه شده اند.

رییش پژوهشکده شهرسازی و معماری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: جزوات آموزشی فوق تهیه و مقرر شده تا در گام بعدی با مشارکت معاونت شهرسازی و معماری، دوره های آموزشی برای نهادها و متولیان سراسر کشور برگزار و مبانی آموزش داده شود.

راهب همچنین خاطرنشان کرد: کار دیگری که در چند سال اخیر انجام دادیم که نتایج مصوبات آن را در حال حاضر شاهد هستیم، قراردادی است که با قوه قضاییه انجام شده است. کار مشترکی که بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با قوه قضاییه انجام شد، در ارتباط با تهیه طرح‌های ضوابط ساختمان‌های قضایی در سه حوزه مکانیایی، ضوابط طراحی معماری ساختمان‌های قضایی و همچنین طراحی داخلی ساختمان‌های قضایی بود.

وی با اعلام اینکه همکاری مرکز تحقیقات با قوه قضاییه در خصوص تهیه طرح ضوابط ساختمان‌های قضایی در قالب سه پروژه به صورت تفکیک شده انجام شد، گفت: مکانیابی ساختمان‌های قضایی یکبار به صحن شورای‌عالی شهرسازی و معماری رفته و به دلیل اصلاحاتی که لازم داشت برای انجام اصلاحات لازم برگشت داده شد، یکبار نیز در جلسه کمیته فنی ۴ مطرح شد.

راهب ادامه داد: چنانچه طرح فوق به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برسد، ضوابط مکانیابی ساختمان‌های قضایی تعیین خواهد شد.

رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: در خصوص طراحی معماری و طراحی داخلی ساختمان‌های قضایی مجموعه دو گزارش فوق تحت‌عنوان ضوابط طراحی معماری و طراحی داخلی ساختمان‌های قضایی، مصوبه سازمان برنامه و بودجه را گرفته است و به عنوان یکی از نشریات نظام فنی- اجرایی کشور از سوی سازمان برنامه و بودجه چاپ و منتشر شده و برای کسانی که می‌خواهند ساختمان‌های قضایی را  طراحی کنند، قابل استفاده است.