شناسهٔ خبر: 71614 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس کمیسیون عمران مطرح کرد؛

مجلس به‌دنبال اصلاح قانون فعلی توزیع قیر رایگان است

سیداحسن علوی سید احسن علوی درباره توزیع قیر پروژه‌های عمرانی گفت: مجلس به‌دنبال آن است که در اصلاحیه قانون، تناژ به‌عنوان مبنا برای توزیع قیر رایگان، تعیین شود، یعنی در طرح اصلاحی دولت مکلف به توزیع ۴ تا ۶ میلیون تن قیر رایگان شود. دولت باید هر چه سریع‌تر با همکاری مجلس روند توزیع قیر رایگان را تسریع بخشد تا پروژه‌های عمرانی عملا از توقف عملکردی خارج شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌ سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به ورود مجلس و کمیسیون عمران به پرونده ارائه قیر رایگان در سال ۹۸، گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۸، دولت می‌بایست قیر را به‌صورت نقدی خریداری کرده و در اختیار دستگاه‌های مربوطه به ویژه وزارت راه و شهرسازی قرار دهد، اما متأسفانه دولت با کمبود اعتبار روبه‌رو شد و عملا نتوانست قیر را خریداری و توزیع کند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه با گذشت حدود ۵ ماه از سال ۹۸، دولت هنوز مقدار ناچیزی از تعهدات خود برای توزیع قیر رایگان را عملیاتی نکرده و این مسئله عملا موجب توقف پروژه‌های عمرانی در شهرستان‌ها شده است.

وی افزود: متأسفانه در آیین‌نامه دولت برای ارائه قیر رایگان به دستگاه‌های اجرایی، محل تأمین بودجه مربوطه را اعتبارات عمرانی دستگاه‌ها قرار داده است که این مسئله موجب شده که عملا بودجه‌ای برای تأمین باقی نماند، بنابراین اعتبار عمرانی دستگاه کفاف تأمین قیر را نمی‌دهد.

علوی ادامه داد: از طرف دیگر دولت در آیین‌نامه مذکور عملا سقف تعهدات خود برای ارائه قیر رایگان را تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان تعیین کرده، این در حالی است که دولت بر اساس قانون بودجه می‌بایست تا سقف ۶ هزار میلیارد تومان قیر رایگان ارائه کند.

به نقل از خانه ملت، نایب رئیس کمیسیون عمران با اشاره به تلاش مجلس به‌ویژه کمیسیون‌های عمران و برنامه و بودجه، برای اصلاح قانون فعلی توزیع قیر رایگان در سال ۹۸، گفت: مجلس به‌دنبال آن است که در اصلاحیه قانون،  تناژ به‌عنوان مبنا برای توزیع قیر رایگان، تعیین شود، یعنی در طرح اصلاحی دولت مکلف به توزیع ۴ تا ۶ میلیون تن قیر رایگان شود.

علوی در پایان گفت: دولت باید هر چه سریع‌تر با همکاری مجلس روند توزیع قیر رایگان را تسریع بخشد تا پروژه‌های عمرانی عملا از توقف عملکردی خارج شوند.