شناسهٔ خبر: 7168 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در كنفرانس فيديك(فدراسيون انجمن مهندسان مشاور) مطرح كرد:

مهندسی یك دانش جهانی است/ لزوم پایبندی طرفين قراردادهای مهندسی به انجام تعهدات

وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس فیدیک وزیر راه و شهرسازی در كنفرانس بین‌المللی فیدیك با تاکید بر لزوم متعهد كردن طرفين قرارداد به انجام تعهدات خود، آموزش و فراگرفتن زبان مشترك بين المللی را رمز موفقيت ايران در بازارهای جهانی دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در سومین روز برگزاری كنفرانس بين‌المللي فيديك (فدراسيون انجمن مهندسان مشاور) که امروز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد اظهار کرد: شیوه‌های تجارت در ایران و خدمات مهندسی بین‌المللی محورهایی هستند كه باید به آنها توجه شود.

وی افزود: فهم من از مهندسی چنین كنفرانس‌هایی این است كه در قرنی كه قرن دانایی نامیده می‌شود باید بتوانیم طرح اقتصاد دانش را دنبال كنیم و در بحث توسعه ملل دانش را همراه سرمایه كنیم تا پارادایمی بین سرمایه و دانش ایجاد شود. اینگونه كنفرانس‌ها از بحث مهندسی مراقبت می‌كند و این نكته مهمی است.

وزیر راه‌و‌شهرسازی تاكید‌ كرد: فیدیك نمونه‌ای از تلاش برای حفظ دانش مهندسی است كه از ثروت مادی و اقتصادی مهمتر است، به همین خاطر باید بتوانیم از ثروت و دانش مهندسی محافظت كنیم. به رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته در ایران هنوز سرمایه و پول بر دانش مهندسی غلبه دارد و ما باید بتوانیم ضمن دفاع از سرمایه مشروع و فراهم كردن زمینه سرمایه‌گذاری از دانش مهندسی دفاع كنیم.

وی ادامه داد: رژیم قدرت در اختیار سرمایه است. در این راستا باید به زبان مشترك مهندسی در سطح بین‌المللی برسیم و تلقی من از كدهای مهندسی در حوزه‌های مختلف در واقع زبان گفتگوی مهندسان با یكدیگر است، چراكه دانش مهندسی را نمی‌توان به یك دانش ملی تبدیل كرد.

آخوندی تاكید كرد: بازار مهندسی بازار بین‌المللی است و به همین‌خاطر نیازمند رسیدن به یك زبان مشترك با دنیا هستیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، محصول كار مهندسی را می‌توان در یك پروژه و نقشه دید و این نقشه زمانی مفهوم است كه اگر مهندسان در هر گوشه‌ای از جهان آنرا بیینند برداشتی یكسان از آن داشته باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص جغرافیایی و اقلیمی ایران تاكید كرد: مهندسان وقتی در كارگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌كنند باید به زبان بین‌المللی بحث كنند. دیده‌ام برخی خلط مبحث كرده و از كدهای ملی و حتی محلی به جای بین‌المللی استفاده می‌كنند.

آخوندی اظهار داشت: همكاری با انجمن‌هایی مثل فیدیك در واقع زمینه‌‌ای برای دستیابی به یک كار مشترك است.

وی ضمن اشاره به تفاوت‌هایی كه بین تكنولوژی به معنای فناوری و مهندسی وجود دارد، تاكید كرد: مهندسی فعالیتی چند وجهی و قدرتمندتر از فناوری است چرا كه قدرت حل مسئله را دارد و در صدد حل مسائل پیچیده است.  

آخوندی تاكید كرد: تضمین قراردادها اصلی‌ترین نكته‌ای است كه در آن از حقوق مهندسان دفاع می‌شود و یكی از ماموریت‌های فیدیك نظارت بر این موضوع است. اگر كسی تعهد كند كه می‌تواند ارزش افزوده خلق كند باید به تعهد خود پایبند بماند و در غیر اینصورت کسانی که لاف می‌زنند باید جریمه شوند. مهندسان ایرانی هوشمند هستند از سال 1353 که حدود 40 سال از آن زمان می‌گذرد به فیدیک پیوسته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قراردادها باید طرفین را مكلف به انجام تعهداتی کند كه به امضا منجر شده‌اند.

وی همچنین به كیفیت، زمان، دانش و نحوه ارایه آن‌ها در قراردادهای مهندسی اشاره كرد و گفت: مستندسازی و قابل مبادله كردن دانش مهندسی بسیار مهم است. وقتی داریم از نظام‌های قراردادی پیچیده صحبت می‌كنیم باید به مبادلات مهندسی توجه كنیم.

آخوندی با طرح این مسئله كه معمولا قراردادهای مهندسی عادلانه نیستند و در یك طرف دولت با سرمایه و قدرت و در طرف دیگر جامعه مهندسان قرار دارند گفت: در چنین شرایط نابرابری متعهد كردن طرف قرارداد برای انجام به موقع تعهدات مهم است. خریدار خدمات مهندسان در تمامی دنیا عموما دولت‌ها هستند و به همین خاطر هم متعهد كردن طرف قرار داد بسیار اهمیت دارد.

وی در پایان تاكید كرد: مهندسان ایران برای حضور در جوامع بین‌المللی و داشتن سهم بیشتری از قراردادها نیازمند آموزش قواعد، مقررات و استانداردهای بین‌المللی هستند. /

نظر شما