شناسهٔ خبر: 71697 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران:

پیگیر ایجاد راه‌های هوایی مستقیم جدید هستیم/ برنامه‌ریزی برای عبور روزانه ۲۰۰۰ پرواز از آسمان ایران

محمد امیرانی معاون هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه این شرکت به دنبال ایجاد راه های هوایی مستقیم جدید در فضای کشور است، گفت: در حال نوسازی تجهیزات مرکز کنترل فضای کشور برای پشتیبانی عبور روزانه ۲۰۰۰ پرواز هستیم.

محمد امیرانی، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برنامه ریزی این شرکت برای ایجاد مسیرهای هوایی جدید بر فراز آسمان ایران گفت: در این زمینه همکاری خوبی با بخش‌های انتظامی و نظامی شده است و اکنون در حال هماهنگی با کشورهای همجوار مانند عراق، پاکستان و افغانستان هستیم. به دنبال ایجاد راه ها و مسیرهای مستقیم هستیم که جذابیت برای پروازهای عبوری ایجاد شده و پروازهای داخلی تسهیل شوند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از این اقدام انجام شده، اما با توجه به موانع و مشکلاتی که در کشورهای همجوار است، به دنبال رایزنی از طریق دفتر منطقه‌ خاورمیانه و آسیا پسیفیک ایکائو هستیم که راه های هوایی جدیدی را ایجاد کنیم.

امیرانی سپس به رفع مشکل امنیتی آسمان عراق و بازگشت برخی پروازها به آسمان این کشور اشاره کرد و گفت:  ۴ تا ۵ راه مستقیم بر فراز عراق وجود دارد و همین مساله باعث می‌شود که بسیاری از پروازها جذب آسمان این کشور شوند.. برای گرفتن پروازها از عراق باید نقاط مشترک مرزی با عراق ایجاد کرده و بعد پروازها را با یک فاصله درست تحویل کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان، عمان و ترکیه دهیم. به همین دلیل و برای هماهنگی با این کشورها، در دفتر منطقه‌ای خود و دفتر منطقه‌ای شرق آسیا در حال رایزنی هستیم.

وی ادامه داد: محدودیت‌هایی داخل فضای کشور به دلیل مسائل انتظامی و نظامی وجود دارد، که مانع از ایجاد برخی از مسیرهای مستقیم می‌شود. در حال هماهنگی هستمی که بتوانیم از ارتفاعی به بالاتر اجازه پرواز بر فراز این نقاط را بگیریم و راه هوایی مستقیم ایجاد کنیم.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه کشور برای ایجاد راه‌های هوایی جدید مشکل فنی و کمبود تکنولوژی ندارد، گفت: همه فضای کشور پوشش نظارتی و ارتباطی کامل دارد. با نصب سامانه بندرعباس پوشش نظارتی کل فضای کشور کامل شده است و اگر اکنون دنبال خرید رادار هستیم، به این علت است که بتوانیم هر نقطه از فضای کشور را با دو دستگاه پوشش دهیم تا پایداری خدمت را بالا ببریم.

وی افزود: پوشش ارتباطی نیز کامل است و اکنون در ارتفاع  بالای ۱۸ هزار پا پوشش کامل کلامی با مرکز کنترل فضای کشور داریم.

امیرانی به تلاش برای نوسازی برخی تجهیزات مرتبط با مرکز کنترل فضای کشور اشاره کرد و گفت: در بخش تجهیزات، هدف عمده نوسازی تجهیزات اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور است. برای این مهم برنامه‌ریزی لازم انجام و مجوزهای لازم اخذ شده است و اکنون در مرحله انتخاب فروشنده و رایزنی برای خرید تجهیزات هستیم.

وی ادامه داد: پروپوزال‌ها تهیه شده و مشخصات فنی آماده شده به دنبال برگذاری مناقصه و خرید تجهیزات برای نوسازی مرکز کنترل راه های کشور با یک پیش‌بینی بیست ساله هستیم. در این برنامه فضای کشور را برای عبور روزانه ۲۰۰۰ پرواز آماده خواهیم کرد. به همین دلیل خرید تجهیزات برای سیستم اتوماسیون و سوییچینگ مرکز کنترل هوای کشور و پنج ترمینال هوایی پیش بینی کردیم.

معاون مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در انتها به افتتاح رادار کوشک بزم اشاره کرد و گفت: این رادار دو کارکرد دارد؛ هم ترمینال هوایی تهران، شامل فرودگاه‌های پیام، مهرآباد و امام خمینی (ره) را پوشش می‌دهد و هم نظارت بر راه‌های هوایی که در سکتور یک، دو و سه هستند را کامل می‌کنند.