شناسهٔ خبر: 71741 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اولین دستگاه شتاب‌نگار نسل جدید در رزن همدان در هفته دولت نصب شد

افتتاح شتابنگار همزمان با هفته دولت، اولین دستگاه شتاب نگار با حضور کارشناسان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در محل فرمانداری شهرستان رزن نصب و راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان ، با پیگیری های صورت گرفته  و انجام مقدمات لازم ،یک دستگاه شتاب نگار زلزله  نسل جدید  از پنج دستگاه که قرار است  در  استان‌همدان  نصب  شود  در محل فرمانداری شهرستان رزن ، نصب ،  راه اندازی  و به دست فرماندار  به بهره برداری رسید که برای آن اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلیون تومان از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

  در این جلسه، "محمد هادی احمدی" کارشناس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در خصوص سامانه پاسخ سریع بیان کرد: پس از وقوع زلزله با استفاده از نقشه های Shake Map و تهیه نقشه برآورد خسارت بر اساس مقادیر طیفی و شناسایی مناطق با شتاب و تخریب زیاد بر اساس اطلاعات پردازش شده توسط دستگاههای شتابنگار برخط اطلاع رسانی دقیق دراختیارمسئولین استان و مدیریت بحران و امدادگران قرار داده میشود و با اجرای زیر ساخت توسط مسئولین استان چندین ثانیه قبل اززمین لرزه قطع شریانهای اصلی گاز و برق و توقف نیروگاه ها و توقف کار کارخانجات و کارهای خطرناک را اطلاع رسانی نماییم.

وی در خصوص مهمترین موارد کاربردی این دستگاهها عنوان داشت:طبق ضرایب آیین نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی،شتاب و وقوع مکان زمین لرزه مشخص ثبت می شود ودر مهندسی زلزله و تحلیل سازه ها و شناخت زمین شناسی منطقه کاربرد اصولی دارد.

وی با اشاره به اینکه تشخیص مدیریت بحران در خصوص خسارت پس از زلزله و ارسال امکانات به محل های آسیب دیده ازجمله موارد مدیریت بحران آنلاین توسط این دستگاههای نسل جدید است، گفت: در صورت قطع شدن برق شهری در موارد اضطراری، دستگاه توسط باطری ذخیره کننده ولتاژ و صفحه خورشیدی پشتیبانی می شود.

احمدی یادآورشد: به دلیل سرعت بیشتر امواج طولی زلزله نسبت به امواج عرضی و سطحی، این دستگاه در حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه قبل از وقوع زلزله به دستگاه های اجرایی و امدادی هشدار می دهد.

وی در ادامه گفت: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله  بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است. بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی که تعداد آنها هم محدود است، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

وی با اشاره به این که دستگاه‌هاي جديد داراي امكانات و حساسيت بيش‌تري نسبت به دستگاه هاي نسل قبل هستند،ادامه داد: دستگاه های نسل جدید قابليت هاي نرم افزاري و سخت افزاري پيشرفته‌اي دارند كه مي تواند در تشخيص ميزان خسارت و همچنين مديريت بحران پس از وقوع زلزله كمك كند. داده هاي مخابره شده توسط دستگاه هاي مزبور مي تواند اطلاعات مناسبي در خصوص ميزان و محل خسارات وارد شده پس از زمين لرزه در اختيار مديريت بحران قرار دهد.

احمدی در ادامه مطرح کرد: دستگاه‌های جدید قابلیت اتصال به سامانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت را دارند، برای این منظور می‌توان برای دستگاه شتاب‌نگار IP تعریف کرد و از این طریق دیگر نیازی نیست تا اپراتور در کنار دستگاه باشد و با آن ارتباط برقرار کند، بلکه می‌توان با وارد کردن IP، دستگاه را کنترل و داده‌های آن را تخلیه کرد.

وی با بیان این که امیدواریم با حمایت و همکاری مسئولان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان باشیم، خاطر نشان ساخت: فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاه های شتاب ‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی قرار گیرد

لازم به توضیح می باشد دومین دستگاه نسل ۳ در محل فرمانداری  شهرستان درگزین نصب  و راه اندازی شد.