شناسهٔ خبر: 71749 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در جریان سفر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران به پکن مطرح شد؛

استقبال چین از سرمایه‌گذاری در بنادر و سواحل ایران/ آمادگی ایران برای جذب سرمایه گذاری چین در بنادر کشور/ اجرای مفاد سند موافقتنامه کشتیرانی تجاری و دریایی بین دو کشور

جلسه محمد راستاد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در جریان سفر به پکن با لیو شیاومینگ؛ معاون وزیر حمل و نقل چین دیدار و بر تحکیم و توسعه روابط و اجرای مفاد سند موافقتنامه کشتیرانی تجاری و دریایی بین دو کشور تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک تخصصی دریایی و بندری بر اساس ماده ۱۲ موافقتنامه فی مابین بر آمادگی ایران برای میزبانی اولین جلسه این کمیته مشترک خبر داد و به چالش‌های خطوط کشتیرانی ایرانی (بصورت خاص IRISL و ملی نفتکش) از جمله تامین سوخت، تامین قطعات، پهلودهی کشتی‌ها، جابجایی پرسنل کشتی‌ها و... اشاره کرد.

راستاد همچنین تاکید کرد که علی‌رغم صراحت ماده ۴ موافقتنامه فی مابین مبنی بر تسهیل فعالیت کشتی‌های دو کشور انتظار نداریم چنین چالش‌هایی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آمادگی عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین بنادر دو کشور وجود دارد، گفت: ایران از سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در بنادر و سواحل کشور استقبال می کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه های توسعه ای سازمان بنادر در بندر چابهار و سواحل جنوبی کشور، گفت: این آمادگی همکاری در زمینه قراردادهای سرمایه گزاری وجود دارد و ایران مایل به همکاری طرف چینی در بیمه کشتی‌های ایرانی است.

در این نشست همچنین لیو شیاومینگ؛ معاون وزیر حمل و نقل چین ضمن استقبال گرم از هیات ایرانی، تاکید کرد: رویکرد روسای دو کشو ر سرلوحه فعالیت ها قرار دارد و طرف چینی آمادگی هرگونه همکاری خود را اعلام می‌کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر عملکرد شرکت‌ها اثر گذاشته است ولی در رویکرد همکاری دولت چین با ایران تاثیری ندارد، گفت: در عین حال بر تشکیل کمیته مشترک تاکید و از سرمایه گذاری در بنادر و سواحل ایران استقبال می‌کنیم و خواستار اطلاعات بیشتر در این زمینه هستیم.

معاون وزیر حمل و نقل چین بر همکاری در زمینه ارایه خدمات مناسب در بنادر تاکید و به انتقال در خواست طرف ایرانی به شرکت‌های بیمه و ترغیب شرکت‌ها به سرمایه گذاری اشاره کرد.

همچنین مقرر شد که طرفین نماینده خود را جهت تسهیل روابط و تشکیل کمیته مشترک معرفی کنند و تبادل نسخه پیش نویس موافقتنامه خواهرخواندگی از طریق مجاری دیپلماتیک مدنظر قرار گیرد و زمینه‌های سرمایه گذاری در بنادر فراهم شود.