شناسهٔ خبر: 71791 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری اولین آزمون آگاهی سنجی تخصصی HSE در راه و شهرسازی مازندران

جلسه ساری مدیر کل راه و شهرسازی مازندران با اعلام برگزاری اولین آزمون آگاهی سنجی تخصصی HSE از فعالیت دوباره کمیته ایمنی ،بهداشت و سلامت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران , سید محمد نظری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : رشد روز افزون فناوری و گسترش رو به شتاب توسعه صنعتی ، اگرچه نقش مهمی در افزایش بهره وری و شکوفایی اقتصادی ایفا داشته است اما چالش های جدیدی در حوزه بهداشت ، ایمنی و محیط زیست ایجاد کرده است . کشته شدن تعداد زیادی در سال ناشی از حوادث شغلی موید این نکته می باشد که اگرچه توسعه گسترده ای در کسب و کارها و صنایع اتفاق افتاده است ، اما عدم توجه به الزامات بهداشت شغلی خسارات جبران ناپذیری را پدید می آورد . بنابراین توجه به مقوله HSE و مدیریت هدفمند آن در صنایع  و مشاغل مختلف بسیار مهم تلقی می شود . دست یابی به حد استانداردی در بهداشت ، ایمنی و محیط زیست در فعالیت های مختلف صنعتی و نیل به فرهنگ ایمنی رشد یافته ، مستلزم انجام اقدام بنیادی در کلیه زمینه ها بوده که یکی از مهم ترین آنها ایجاد شرایط لازم جهت ارتقاء سطح دانش ،نگرش و مهارت پرسنل در محیط های کاری است.

مدیر کل راه و شهرسازی تصریح کرد: مازندران در حوزه ساخت و ساز کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و رعایت مباحث ساختمان در این استان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد در حال حاضر سالانه ۱۵۰۰ نفر فوتی ناشی از حوادث کار در کشور داریم که بیش از ۶۰ درصد مربوط به صنعت ساختمان کشور است.

این مسئول با اعلام اینکه باید برای ۶۰ درصد فوتی های  ناشی از حوادث کار ساختمانی تدبیر جدی اتخاذ کرد بیان کرد : باید از حوادث ناشی از کار درس گرفته و کاستی ها را برطرف و نسبت به کاهش حوادث اقدام  نمائید .

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه میزان حوادث ساختمانی در کشور از نرم بین‌المللی بالاتر است، گفت: در استان مازندران اقدامات خوبی برای کاهش حوادث ساختمانی انجام شد.

نظری با اشاره به ضرورت رعایت ایمنی در ساخت و سازهای استان اظهار داشت : ناپایداری های جوی ،بالا بودن سطح آب ،نامناسب بودن مکانیک خاک ،فصلی بودن کارگران و دلائل عمده دیگری باعث شده تا خطر پذیری نیروی انسانی و همینطور محیط زیست در ساخت و سازهای استان مازندران بالا برود .

وی ادامه داد : براین اساس چه در زمینه خساراتی که ساخت و ساز به سلامت و امنیت جانی و روانی نیروی انسانی شاغل در ساخت و ساز وارد می کند و چه در زمینه خساراتی که به محیط زیست وارد می کند،بررسی این خسارتها و تلاش در جهت پیشگیری از انها در استان مازندران مقوله بسیار مهم و با اهمیتی است و با استقرار دبیرخانه دائمی ایمنی،بهداشت و محیط زیست که به اختصار HSE خوانده می شود سعی می کنیم تا به این مهم برسیم.

وی ظرفیت های جامعه مهندسی ساختمان در استان را بالا ارزیابی کرد و افزود : سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با بهره مندی از توان بیش از۳۵ هزار نفر عضو می تواند با برگزاری کنفرانس های مختلف در سطح ملی و استانی و آموزش و فرهنگ سازی در جامعه ، فصل جدیدی از ساخت و سازهای اصولی ، را در کشور پایه گذاری کند .

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت موضوع جان انسانها و حفاظت از محیط زیست اظهار داشت : مهندسان و کاردانها بویژه مجریان همواره مبحث دوازده را مورد توجه قرار دهند و کارهای اجرایی و مدیریتی کارگاه و نیز اقتصاد پروژه آنها را از پرداختن به موضوع مهم ایمنی و حفظ جان کارگران کارگاه ،همسایگان و عابرین غافل نکند و موضوع مهم رعایت ایمنی را سرلوحه تمام کارهای خود قرار دهند.

نظری در خاتمه یادآور شد : کمیته HSE اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران ، در تلاش است با افزودن نظرات و تجربیات مدیران ، اعضاء و کارشناسان متخصص و استید دانشگاه ، اقدام به جلب توجه بیشتر به ارائه آموزشهای کاربردی ، افزایش سطح آگاهی ذینفعان و مشارکت بیشتر ایشان درخصوص برنامه های سلامت ، ایمنی ، محیط زیست نموده و فراتر از حداقل ها و استانداردهای تعیین شده جهانی باشد.