شناسهٔ خبر: 71800 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

تعمیر و احداث ۵۵ هزار واحد مسکونی سیل‌زده کشور پایان یافته و به مردم واگذار شد/ ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها ممنوع است

علیرضا تابش علیرضا تابش عملکردها و مشکلات بنیاد مسکن را در مناطق سیل‌زده تشریح کرد و گفت:در خوزستان بیش از ۱۴ هزار واحد، گلستان بیش از ۱۰ هزار واحد و لرستان بیش از ۱۵ هزار واحد سیل زده به اتمام رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه تیتر امشب با موضوع عملکردها و مشکلات در مناطق سیل‌زده به ارایه اقدامات بنیاد در مناطق سیل‌زده پرداخت و گفت: بر اساس وعده ای که برای اتمام واحدهای تعمیراتی سیل زده داده بودیم و مقرر شده بود که تا پایان شهریور واحدهای تعمیراتی سیل زده به اتمام برسد، بیش از ۵۵ هزار واحد مسکونی تعمیراتی با اعتباری تسهیلات بانکی حدود ۵۸۰ میلیاردتومان و بلاعوض ۲۰۰ میلیاردتومان به اتمام رسیده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه اتمام ۴۵ هزار واحد از ۵۵ هزار واحد به اتمام رسیده مربوط به ۶ استانی است که بیشترین تخریب ها را داشته اند، افزود: در خوزستان بیش از ۱۴ هزار واحد، گلستان بیش از ۱۰ هزار واحد و لرستان بیش از ۱۵ هزار واحد سیل زده به اتمام رسیده است.

تابش یادآور شد: بر اساس برنامه زمانبندی شده در مرحله نخست که ۲۵۰۰ میلیاردتومان به بازسازی مناطق سیل زده اعتبار تخصیص یافته، تاکنون ۵۸۰ میلیاردتومان به واحدهای تعمیراتی سیل زده تخصیص یافته و هم اکنون وارد مرحله اجرایی احداثی شده ایم.

وی توضیح داد: بر اساس برنامه زمانبندی در احداثی‌ها حدود ۲۳ هزار واحد از ۳۰ هزار واحد پی کنی، ۱۶ هزار واحد اتمام فوندانسیون، حدود ۱۰ هزار واحد نصب سازه انجام شده است که در مجموع معادل ۸۶۱۰ واحد احداثی به اتمام رسیده است.

تابش با اعلام این مطلب که احداثی‌ها ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، گفت: در احداثی‌ها حدود ۴۲۰ میلیاردتومان تسهیلات بانکی هزینه شده و بیش از حدود ۱۲۰ میلیاردتومان بلاعوض در احداثی‌ها تخصیص و به متقاضیان اعطا شده است. همچنین، در معیشتی‌ها که اعتباری ۲۵۰۰ میلیاردتومان در نظر گرفته شده حدود ۶۳۰ میلیاردتومان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰ میلیاردتومان عقد قرارداد کرده‌ایم و به مردم سیل‌زده پرداخت شده است. در عین حال، حدود ۱۱۰ میلیاردتومان از رقم معیشتی بلاعوض پرداخت شده است.

تابش در خصوص وضعیت جاده‌های خوزستان اعلام کرد: بهبود وضعیت جاده‌ها برعهده وزارت راه و شهرسازی است. در عین حال در محیط روستایی برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

اعتبار بهسازی جاده‌ها و محیط‌های روستایی سیل‌زده تامین و ابلاغ شده است

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بنیاد مسکن در خصوص بهبود وضعیت جاده های روستایی تامین اعتبار کرده و تصدیق می‌کنیم که ابتدا باید خانه های مردم ساخته شود و مصالح ساختمانی از محیط روستایی جمع آوری شود تا بتوانیم محوطه های روستا را بهسازی کنیم که اینکار به اتمام واحدهای مسکونی موکول شده است.

به گفته وی، طرح هادی روستایی را در دستور کار داریم که در حال اجرای آن هستیم. جوی و جدول و آسفالت معابر و کوچه های محیط های روستایی را انجام می دهیم. اعتبار آن تامین و به روستاها ابلاغ شده است.

تابش تاکید کرد: تسهیلات، بلاعوض و سایر کمک‌هایی که برای مردم در نظر گرفته شده برای ۸۰ متر کافی است. زیرا آن تعداد از متقاضیانی که توان کمتری دارند کمک هایی را از ستاد فرمان اجرایی امام دریافت می کنند. در عین حال وزارت نفت نیر در مناطق نفت خیز بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به هر واحد تخصیص می دهد و فولاد رایگان نیز برای واحدهای مسکونی سیل زده و زلزله زده استان خوزستان تخصیص می یابد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هلال احمر ۵ میلیون تومان کمک کرده است که بنا به پیشرفت کار در اختیار متقاضی قرار می دهیم. با این مبالغی که پرداخت می شود می توان به واحد مسکونی که بتوان متقاضیان را در خانه های خود مستقر کرد خواهیم رسید.

تابش اعلام کرد: همکاران بنیاد مسکن در روستاهای سیل زده از جمله سیل زدگان گلستان به اعتراضات احتمالی مردم جواب می‌دهند. ناظری از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای سیل زده مستقرشده که پاسخگوی اعتراضات و سوالات مردمی است.

تابش در خصوص شبکه قدیمی فاضلاب اهواز نیز اعلام کرد: فاضلاب قدیمی اهواز جدی است و استاندار چندین بار اعلام کرده اند. در این خصوص، تامین اعتبار شده و اعتبار موردنظر برای آب، فاضلاب و رودخانه ها در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است. آنها هم قول داده اند از مسائلی که پیگیری کنند فاضلاب شهر اهواز است.

تابش در خصوص استان گلستان اعلام کرد: یکی از استان هایی که در بخش تعمیراتی کار خود را به اتمام رسانده و در بخش احداثی ۴۳۰۰ واحد آن آغاز شده استان گلستان است. دو ستاد فعال در استان فعال هستند که علاوه بر آنها بنیاد مسکن نیز در حال خدمات رسانی هستند. امیدواریم تا قبل از پایان سال همه تعهدات استان گلستان به اتمام برسد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: مشکل میراثی در تعداد کمی واحدهای مسکونی سیل زده وجود دارد که حل می شود. بنیاد آمادگی دارد که زمین در اختیار این تعداد قرار دهد تا مردم بتوانند جابه جا شوند. اما در خصوص مشکلات حریم رودخانه ها بنیاد به شدت ایستادگی می‌کند تا هیچ ساخت و سازی در حریم رودخانه‌ها انجام نشود.

وی در خصوص تغییر واحدهای مسکونی از حریم رودخانه ها نیز گفت: زمین برای جابه جایی واحدهای مسکونی که در حریم رودخانه ها هستند تامین شده و از مردم خواسته‌ایم تا جابه جایی صورت بگیرد و اینکار در تمامی استان ها در حال پیگیری است.