شناسهٔ خبر: 71859 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد

هدفگذاری برای جابه‌جایی سالانه چهار میلیون تن بار در شهر فرودگاهی

علی رستمی مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از هدف گذاری برای جابه‌جایی چهار میلیون تن بار در سال در این مجموعه خبر داد.

علی رستمی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در نشستی خبری که به مناسبت افتتاح پروژه های فرودگاهی در این مجموعه برگزار شده بود، ضمن تبریک هفته دولت گفت: امیدوارم بتوانیم خدمات خوبی را در این مجموعه تولید کرده و به مردم ایران اسلامی ارائه کنیم.
رستمی با اشاره به آغاز فعالیت منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در سال ۹۴ با توجه به سیاست دولت برای سرعت دادن به ماموریت تبدیل به هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه و به منظور تامین منابع مالی برای دستیابی به این هدف، امتیازاتی نظیر ایجاد منطقه آزاد و ویژه تجاری دریافت کرد.
وی ادامه داد: شهر فرودگاهی برای رسیدن به هدف از مسیر درست و بدون مشکل، اقدام به مشورت با متخصصان، مشاوران داخلی و خارجی و اندیشمندان دانشگاهی کرد و دریافت اولین اقدام باید تهیه طرح جامع شهر فرودگاهی باشد. به همین دلیل این طرح با مشارکت مشاوران داخلی و خارجی تهیه و سال گذشته تصویب و ابلاغ شد.
رستمی با اشاره به اینکه در این طرح پهنه های مختلف از جمله منطقه آزاد، منطقه ویژه، پهنه فرودگاهی و زمین های پهنه نرمال به عنوان ذخایر توسعه های آتی شهر فرودگاهی مورد مطالعه قرار گرفته اند، گفت: برای اجرا، این طرح به سه فاز پنج ساله، ده ساله و پانزده ساله تقسیم شده است.
وی افزود: بخشی از فاز اول پنج ساله، مانند افتتاح ترمینال سلام و توسعه اپرون تکمیل شده و بخشی دیگر مانند احداث ترمینال جدید در دست اقدام قرار دارد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه فاز دوم اجرای طرح جامع این مجموعه ده ساله است، گفت: در این فاز منابع مالی برای ایجاد زیرساخت ها از منابع مختلف مانند درآمد های شهر فرودگاهی، سرمایه گذاران، وام، انتشار اوراق قرضه و ... انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: فاز سوم نیز پانزده ساله است و پس از اجرای آن شهر فرودگاهی به هاب دوم جابجایی مسافر و هاب اول بار منطقه تبدیل خواهد شد.
رستمی گفت: در فاز سوم در حوزه مسافری ظرفیت فرودگاه به صد و ده میلیون مسافر در سال خواهد رسید و ظرفیت حمل بار نیز بیش از ۴ میلیون تن در سال خواهد بود.

برقراری پرواز مشهد-تهران-دوشنبه در فرودگاه امام خمینی (ره)

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به برقراری پروازهای داخلی در این مجموعه گفت: در کنار زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی که برای شهر فرودگاهی ایجاد شده، موضوع بسیار مهم دیگر برقراری پروازهای داخلی است. اکنون یک پرواز داخلی به صورت ازمایشی در مسیر کیش انجام شده و مسیر بعدی به مقصد مشهد در روزهای دوشنبه برنامه ریزی شده است. این پرواز از مسیر مشهد به فرودگاه حضرت امام و از فرودگاه امام به مقصد تاجیکستان انجام شده و سپس از همین مسیر به مشهد باز می‌گردد.

وی ادامه داد: مسیر کیش نیز در آینده نزدیک به صورت برنامه‌ای انجام خواهد گرفت. به همه ایرلاین ها اعلام آمادگی کرده‌ایم و ایرلاین‌های داخلی می‌توانند از مراکز استان‌های بزرگ پرواز به سمت فرودگاه امام برقرار کرده و پرواز کانکشن ایجاد کنند.

رستمی با اشاره به اینکه این پروازها به نفع تمام ذی‌نفعان عملیات هوانوردی از جمله مسافر، ایرلاین و فرودگاه خواهد بود، گفت: مسافر به خاطر افزایش قدرت انتخاب از این اقدام سود می‌برد. جامعه هدف این پرواز‌های بیشتر در استان‌ها و شهرهای همجوار مانند قم و ساوه و همچنین مناطق جنوب و شرق تهران زندگی می‌کنند. برقراری پروازهای داخلی همچنین برای فرودگاه رونق پرواز و تکمیل شبکه پروازی و برای ایرلاین نیز تکمیل شبکه پروازی و جلوگیری از پروازهای پوزیشنینگ خالی از مسافر را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه برقراری پروازهای داخلی امکان ایجاد پروازهای کانکشن را نیز برقرار می‌کند، افزود: سفیر ایران در هندوستان به وزیر راه و شهرسازی نامه نوشته و اعلام کرده است که چون فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز داخلی ندارد، شیعان هند برای سفر به مشهد از پروازهای امارات متحده عربی استفاده می کنند. این در حالی است که با برقراری پروازهای داخلی این شیعیان می‌توانند با ایرلاین‌های داخلی به مشهد مقدس سفر کنند. با برقراری پروازهای داخلی، مردم از این پروازها استقبال کرده و ظرفیت‌های شناخته نشده شناسایی می‌شود.

تقاضای ۱۱۰ سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد شهر فرودگاهی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به افتتاح منطقه آزاد این مجموعه با حضور رییس جمهور گفت: از زمان افتتاح تا امروز بیش از ۱۱۰ سرمایه گذار در بخش های مختلف و فعالیت های مختلف برای حضور در این منطقه اعلام آمادگی کرده و به صورت جدی پیگیر این اقدام هستند.

وی افزود: در حال حاضر همکاران من مشغول انجام فرآیند سرمایه گذاری هستند و حداکثر در دو ماه آینده شاهد شروع فعالیت سرمایه گذاران، چه در بحث خدمات، چه تولید کالا و چه لجستیک و تجارت خواهیم بود. بسیاری از این سرمایه گذاری ها در حوزه صنایع خلاق است.

رستمی با بیان اینکه مراکز مالی و بیمه، خدمات گردشگری، مراکز درمانی، صنایع خلاق و فرهنگی، فناوری های برتر، صنایع دارویی و پزشکی و صادرات مجدد از جمله متقاضیان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هستند، گفت: امکان استقرارصنایع سنگین، آلوده کننده، آب‌بر و یا سنایعی که نیاز به مواد اولیه زیاد دارند این منطقه وجود ندارد. اما صنایعی که تولید در حج کم و ارزش زیاد را دارند، می‌توانند از مزیت قرار گیری در کنار فرودگاه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شرمایه‌گذاران خارجی عمدتا علاقه‌مند به مشارکت در قالب فاینانس هستند، گفت: این در حالی است که ما بیشتر تمایل به جذب سرمایه‌گذار در قالب BOT هستیم، بنابراین مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی ادامه دارد.

این مدیر ارشد فرودگاهی کشور به تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ترمینال جدید شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: چند سرمایه گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در ترمینال جدید شهر فرودگاهی مراجعه کردند و آماده هستند تا تمام هزینه احداث این ترمینال که بیش از ۲ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود را تامین کنند. در حوزه منطقه آزاد نیز با سرمایه گذاران خارجی در حال مذاکره هستیم.

وی ادامه داد: تقریبا تمام مزایایی که در مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، در شهر فرودگاهی نیز وجود دارد. این مجموعه آمادگی دارد زمین‌های خود را در قالب طرح‌های BOT به مدت ۲۵ الی ۳۰ سال به سرمایه‌گذاران واگذار کند. اما اگر سرمایه گذاری مراجعه کرده که طرحش توجیه داشته باشد امکان اخذ مجوز برای واگذاری‌های طولانی‌مدت‌تر نیز وجود دارد.

فرودگاه برای برقراری پروازهای جدید ظرفیت دارد

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه با بیان اینکه تمام فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه امام خمینی (ره) به پروازهای زیارتی نگاه ویژه دارند، گفت: در این زمینه هر سال افزایش رضایتمندی نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم و به عنوان مثال، با وجود اینکه سال گذشته رضایت مسافران در پروازهای حج بسیار زیاد بود، امسال این رضایتمندی افزایش یافته که تا حدودی نیز به خاطر افتتاح ترمینال سلام است. در هر صورت امسال شاهد افزایش رضایتمندی در حج، چه در زمینه پرواز و چه خدمات فرودگاهی هستیم.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه در حال برنامه‌ریزی برای استقبال از پروازهای اربعین است، افزود: روند برنامه ریزی پروازی در سطح کلان وظیفه هواپیمایی کشوری است، اما ما اعلام آمادگی کردیم که می‌توانیم از تمامی درخواست‌های ایرلاین‌ها برای برقراری پروازهای فوق‌العاده اربعین پشتیبانی کنیم.

رستمی با اشاره به اینکه فرودگاه محدودیتی برای پذیرش پروازهای بیشتر ندارد، گفت: امروز ما با بهره برداری از ترمینال سلام یک ظرفیت ۵ میلیون نفری به فرودگاه اضافه کردیم و اکنون ظرفیت خالی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود دارد. همه ایرلاین های داخلی میتوانند برنامه ریزی کنند، و پروازهای خود را چه در مسیرهای داخلی، چه بین‌المللی و چه زیارتی افزایش دهند.

وی ادامه داد: امسال انجام پروازهای اربعین محدود به یک ترمینال نخواهد بود و ایرلاین‌ها می‌توانند پروازهای خود را چه از طریق ترمینال سلام و چه از طریق ترمینال شماره یک انجام دهند.

امیدواری برای افزایش پروازها در نیمه دوم سال

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه به تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت این مجموعه اشاره کرد و گفت: در طول ماه های گذشته، صنعت متاثر از تحریم شد، اما از گذشته این فرهنگ به خصوص در صنعت هوایی بوجود آمده بود که در شرایط تحریم بتوان به توسعه فکر کرد. امروز روز به روز در شهر فرودگاهی، سرعت رشد و پیشرفت اضافه می شود. ترمینال سلام در زمان تحریم ها افتتاح شد و بیشترین کار در حوزه نصب تجهیزات و راه اندازی آن‌ها در زمان تحریم انجام شد. همچنین بیشترین کمبود‌ها در ترمینال  شماره یک در زمان تحریم توسط همکاران شرکت، شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی از طریق بومی سازی مرتفع شدند.

رستمی سپس به ایرلاین‌های فعال در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: اکنون حدود ۳۵ ایرلاین به صورت دائمی در این فرودگاه فعال هستند و که تعداد آن‌ها با احتساب پروازهای فصلی به ۴۵ تا ۵۰ ایرلاین می‌رسد. امروز ما به بیش از ۶۰ کشور جهان پرواز مستقیم داریم و به صورت غیر مستقیم به تمام کشورها متصل هستیم.

وی ادامه داد:  در ابتدای تحریم‌ها چند ایرلاین به دلایل مختلف از جمله دلایل داخلی شرکت‌ها، پرواز خود به ایران را خاتمه دادند. اما بخشی از این ظرفیت توسط ایرلاین‌های داخلی پوشش داده شد. بنابراین هیچ مسیری به خاطر تحریم باطل نشده است.

رستمی با اشاره به آمار پرواز در این مجموعه گفت: سال گذشته به ۷.۵ میلیون مسافر خدمت دادیم و این رقم نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت.  اما امسال اعداد پروازها به پایداری رسیده و نسبت به سال گذشته کاهش مسافر نداشتیم. امیدوارم در نیمه دوم افزایش پرواز را نیز تجربه کنیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه به افتتاح مرکز AOCC اشاره کرد و افزود: مرکز کنترل عملیات فرودگاهی، در کنار نظارت، جمع بندی مشکلات و پایش آن‌ها و رسیدن به راه حل مناسب، اعم از اصلاح، تغییر رویه و یا افزایش منابع را نیز بر عهده دارد.

وی ادامه داد: با راه اندازی این مرکز مشکلات بیشتر از پیش رصد شده و مورد پایش قرار می گیرد. این موضوع در ماه های آینده بسیار به نفع مسافران خواهد بود.