شناسهٔ خبر: 71993 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبر داد:

آب نگاری کانال دریانوردی بنادر شهید رجایی و خلیج فارس با تجهیزات روز دنیا انجام شد/ ۲ هزار کیلومتر پهنه آبی پایش شد

آب نگاری دریا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: ۲ هزار کیلومتر عملیات آب‌نگاری (هیدروگرافی) در محدوده کانال دریایی و مسیر دسترسی به دو بندر شهید رجایی و خلیج فارس با استفاده از تجهیزات روز دنیا انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  اله مراد عفیفی پور با بیان اینکه عملیات آب‌نگاری به صورت سالانه و دوره ای با نظارت کارشناسان مهندسی سواحل و امور دریایی انجام می شود، تصریح کرد: عملیات هیدروگرافی کانال بندر شهید رجایی و ناحیه محصور بین دو بازوی انتهایی موج شکن های این بندر از نخستین روزهای تابستانی امسال کلید خورد و تا نیمه نخست این فصل، به مدت ۴۰ روز ادامه داشت.

وی گفت: در قالب اقدامات صورت گرفته، یک‌هزار و ۲۰۵ کیلومتر با هیدروگرافی تک‌پرتوی در مقیاس یک هزارم انجام شد. 

وی خاطرنشان کرد: پروژه آب نگاری بندر خلیج فارس به طول ۷۶۵ کیلومتر با مقیاس یک هزارم نیز عملیاتی شد، این عملیات از نیمه دوم مرداد امسال آغاز و تا هفته اول شهریورماه جاری به مدت ۱۶روز پایان یافت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از جمله مزایای اجرای این عملیات را شناسایی محل‌های حساس زیست‌محیطی دریایی، شناسایی شناورها و اشیاء مغروقه در زیر سطح دریا، تعیین نرخ رسوب‌گذاری، تخمین زمان انجام عملیات لایروبی و مشخص کردن محل تخلیه آن، دقیق سازی محدوده های لایروبی، شناسایی لوله‌گذاری و سایر عوارض با دقت بالا و شفافیت و دقت بیشتر در نقشه‌های هیدروگرافی عنوان کرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، شایان ذکر است؛ هیدروگرافی یا آب‌نگاری علمی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آنها و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و… است.