شناسهٔ خبر: 72005 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای تسهیل شرایط زائران اربعین حسینی:

آمادگی پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه، چذابه و خسروی برای تردد بیش از دو میلیون زائر حسینی/ پیش‌بینی افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی و هوایی نسبت به سال گذشته

محرم وزارت راه و شهرسازی با توجه به پیش‌بینی افزایش مسافران در ایام اربعین حسینی، در راستای برنامه‌های کلان کشوری برای تسهیل تردد زائران، شرایط و امکانات لازم برای تسهیل تردد و جابه‌جایی زائران از طریق حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی فراهم کرده است و این خدمات تا زمان بازگشت زائران ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با توجه به لغو روادید، تسهیل شرایط حمل‌ونقل و تردد زائران اربعین حسینی از جمله بازگشایی مرز خسروی پیش‌بینی شده تعداد زائران در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

اقدامات مهمی برای پذیرش و اعزام زائران از مرز رسمی خسروی انجام‌شده‌است که از آن جمله می‌توان به حمل، نصب و راه‌اندازی برج روشنایی پایانه‌مرزی خسروی با اعتبار ۳۰۰ میلیون ریال، خرید، حمل‌ و‌ نصب منبع آب پایانه‌مرزی خسروی با اعتبار دو هزار میلیون ریال، خط‌کشی راه‌های حوزه استحفاظی استان به میزان ۱۰۵۰ کیلومتر  نصب تابلوهای اطلاعاتی به میزان ۴۰۰ مترمربع و آشکارسازی ۸۶ نقطه به همراه اصلاح ۸ نقطه پر تصادف ازجمله کارهای انجام‌شده باهدف حفظ ایمنی زائران است.

پیش‌بینی تردد حدود ۲.۵ میلیون زائر حسینی از چهار پایانه مرزی

در رابطه با جابجایی زائران اربعین حسینی از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان راهداری‌و‌حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به آمادگی چهار پایانه مرزی مهران، شلمچه، چذابه و خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی گفت: پیش‌بینی شده در ایام اربعین حسینی (ع) پیش ‌ر‌و حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از این چهار پایانه مرزی تردد کنند.

در هفته گذشته نیز ​دومین نشست كمیته حمل‌ونقل و سوخت اربعین حسینی، با حضور اعضای این كمیته در محل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای برگزار شد و منوچهر سلمانزاده مدیركل دفتر حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت گزارشی از تدابیر اتخاذ شده و  برنامه‌های كمیته حمل‌ونقل و سوخت برای جابجایی و انتقال زائرین اربعین حسینی ارایه كرد و گفت: با توجه به اعلام آمادگی بخش خصوصی و ناوگان مسافری و استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی و دریایی و هوایی زائرین می توانند با آرامش بیشتری در این مراسم معنوی شركت کنند. همچنین با توجه به اعلام آمادگی مقامات عراقی برای پذیرش برخی از زائرین در مرز خسروی این مرز امسال بازگشایی و آماده پذیرش زائران می‌شود، كه در این صورت پیش‌بینی میشود تا بخشی از مسافرین از مسیر مذكور استفاده و در ادامه مسیر منتهی به پایانه مرزی مهران با ترافیك كمتری روبرو شود.

پیش‌بینی افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی نسبت به سال گذشته

وی با اشاره به تجزیه و تحلیل رفتار زائرین و حجم مسافر در سال گذشته و پیش‌بینی افزایش زائران اربعین حسینی در سال جاری افزود :در سال گذشته ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای سهم ۴۵درصدی در جابه‌جایی زائران داشتند كه طی برگزاری جلسات با شركت‌های حمل‌ونقل مسافری و شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، پیش بینی شده تا با توجه به طولانی بودن مسیرهای زائران از سمت شرقی كشور، با استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی به ویژه در این مسیرها، سهم حمل‌و‌نقل ریلی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا كند.

در ادامه جلسه نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط آمادگی خود را برای ارائه خدمات مناسب به زائرین محترم اعلام نموده و به منظور هرچه باشكوه تر برگزار شدن مراسم مقرر شد تا با استقرار  واحدهای بیمه جهت ارایه خدمات بیمه خسارت و شخص ثالث در مبادی منتهی به مرزهای چهارگانه و استقرار شركت‌های امداد خودرویی از سوی وزارت صمت، موجبات رفاه حال زائرین فراهم شود.

لغو روادید زائران از امروز تا پایان صفر

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از بیمارستان امام سجاد (ع) ناجا و دیدار با پزشکان و پرسنل این بیمارستان، به سفر‌های ایام اربعین حسینی اشاره کرد و در این خصوص گفت: با توافقات صورت گرفته از روز‌های آینده نیز مرز خسروی بازگشایی خواهد شد؛ همچنین لغو روادید زائران عتبات از امروز تا پایان‌ ماه صفر ادامه خواهد داشت.

وی به تعامل پلیس با مسؤولان‌ هیئات مذهبی پرداخت و خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که مراسم محرم امسال با نظم هر چه بیشتر برگزار خواهد شد.

در بخش حمل‌ونقل ریلی نیز سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آه  در مورد جابجایی زائران اربعین حسینی (ع) در ایام اربعین گفت: امسال به طور قطع همانند سال‌های گذشته شاهد حمل زائران اربعین هستیم و جابجایی زائران توسط شبکه ریلی انجام خواهد شد، اما اقدامات لازم در این زمینه در دست اقدام و نهایی سازی قرار دارد.

انجام اقدامات لازم برای تامین لکوموتیو و جابجایی مسافران

وی با اشاره به سفر خود به خوزستان و کرمانشاه بازدید از خطوط ریلی و خدمات ایستگاهی بیان داشت: اقدامات لازم برای تأمین لوکوموتیو و جابجایی مسافران صورت گرفته است و همچنین در نشست سه جانبه‌ای که با طرف عراقی در چند ماه پیش داشتیم، مذاکرات جدی درباره جابجایی مسافران در ایام اربعین انجام شد.

گفتنی است، اواسط مرداد‌ماه سال جاری ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد در دیدار با عبدالله اللعیبی وزیر حمل‌و‌نقل عراق درباره شیوه‌های تسهیل تردد زوار اربعین حسینی گفت‌وگو کرد و دو طرف ایرانی و عراقی در این دیدار، مسیرهای ارتباطی از جمله خطوط ریلی را مورد بررسی قرار دادند.

مسجدی و اللعیبی در این دیدار بر سر تشکیل کمیته مشترک با هدف انجام هماهنگی‎های ضروری مربوط به تسهیل شرایط حمل‌و‌نقل زوار ایرانی در مراسم اربعین امسال توافق کردند. پیش‎بینی شد که با توجه به لغو ویزا در ایام اربعین برای زائران ایرانی، تعداد زائران امسال افزایش پیدا کند.

در بخش حمل‌و‌نقل هوایی نیز سال گذشته  ۴۸۴ مجوز پرواز فوق العاده برای شركت‌های هواپيمايی در ايام اربعين صادر شدکه از اين تعداد ۳۹۷ مجوز برای شركت‌های هواپيمايی داخلی و ۸۷ مجوز برای شركت هواپيمايی العراقيه بوده‌ است.

آمادگی فرودگاه امام خمینی (ره) برای پشتیبانی از تمام درخواست‌های پروازهای فوق‌العاده

اما امسال با توجه به افتتاح ترمینال سلام ظرفیت جدیدی به وجود آماده است و در همین رابطه مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه تمام فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه امام خمینی (ره) به پروازهای زیارتی نگاه ویژه دارند، گفت: فرودگاه امام خیمینی (ره) در حال برنامه‌ریزی برای استقبال از پروازهای اربعین است با توجه به اینکه  برنامه‌ریزی پروازی در سطح کلان جزو وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است، اما ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم از تمامی درخواست‌های ایرلاین‌ها برای برقراری پروازهای فوق‌العاده اربعین پشتیبانی کنیم.

رستمی با اشاره به اینکه فرودگاه محدودیتی برای پذیرش پروازهای بیشتر ندارد، گفت: امروز ما با بهره برداری از ترمینال سلام یک ظرفیت ۵ میلیون نفری به فرودگاه اضافه کردیم و اکنون ظرفیت خالی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود دارد. همه ایرلاین های داخلی میتوانند برنامه ریزی کنند، و پروازهای خود را چه در مسیرهای داخلی، چه بین‌المللی و چه زیارتی افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: امسال انجام پروازهای اربعین محدود به یک ترمینال نخواهد بود و ایرلاین‌ها می‌توانند پروازهای خود را چه از طریق ترمینال سلام و چه از طریق ترمینال شماره یک انجام دهند.

وزارت راه و شهرسازی به همراه شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه همواره تلاش کرده تا شرایط مطلوب و راحتی برای تردد زائران به ویژه زوار امام حسین (ع) فراهم کند و با توجه به افزایش تعداد زوار در ایام اربعین سال جاری برنامه ریزی برای افزایش سطح کمی و کیفیت خدمات بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفته است.