شناسهٔ خبر: 72052 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری سازمان بنادر خبرداد:

انعقاد قرارداد بزرگ‌ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدرجایی به ظرفیت ۵۰ میلیون تن در چند روز آینده/ تشریح ۳ کارکرد ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهیدرجایی

محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: قرارداد با بخش خصوصی برای ایجاد بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی کشور در بندرشهیدرجایی طی چند روز آینده منعقد می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی حسن زاده با اشاره به اینکه قرارداد ایجاد بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی کشور طی چند روزه آینده در بندر شهیدرجایی با بخش خصوصی منعقد می شود، اظهار کرد: ظرفیت نهایی این ترمینال ۵۰ میلیون تن است و در سه فاز اجرا می شود که مجموع این سه فاز معادل ۱۸۰ هکتار خواهد بود و اراضی هر فاز ۶۰ هکتار و مقدمات انعقاد قرارداد در بندر در حال انجام است.

وی افزود: این ترمینال به عنوان بزرگترین ترمینال مواد معدنی در خلیج فارس و عمان خواهد بود و با توجه به ظرفیت بی نظیر معدنی کشور، تحول در صنعت معدن ایران رخ خواهد داد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بسیاری از معادن کشور به صورت مستقیم و از طریق ریل به این ترمینال متصل خواهند شد، خاطرنشان کرد: هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات می توان از ظرفیت های این ترمینال استفاده کرد و امیدوار هستیم فعالان صنعت و معدن کشور بتوانند از مزیت منطقه ویژه اقتصادی شهیدرجایی استفاده کنند.

حسن زاده افزود: علاوه بر این فعالان اقتصادی می توانند با استقرار صنایع به منظور تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی استفاده کنند یا از مزیت این منطقه برای ایجاد کارخانه و تبدیل مواد اولیه معدنی به فراورده های بینابینی استفاده کرده و محصول نهایی را صادر کنند.

تشریح ۳ کارکرد ترمینال مواد مکانیزه معدنی در بندر شهیدرجایی 

وی با بیان اینکه ترمینال مواد مکانیزه معدنی در بندر شهیدرجایی دارای سه کارکرد خواهد بود، گفت: کارکرد اول این ترمینال صادرات مواد معدنی کشور است تا بتوانیم از امکانات بندر استفاده کنیم و با استانداردهای های خیلی بالاتر کشتی ها را بارگیری کرده و قیمت تمام شده کالاهای و مواد معدنی صادراتی کشور را کاهش و قدرت رقابتی صادر کنندگان در بازار هدف را ارتقا دهیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مورد دیگر در بندر شهیدرجایی، شهر لجستیک است که بر اساس آن اراضی ۲۴۰۰ هکتاری به بندر شهیدرجایی ملحق و قرار است صنایع در آن مستقر شوند، اظهار کرد: بخش از مواد معدنی می تواند در صنایعی که در این اراضی جانمایی می شود مدنظر قرار گرفته و مواد معدنی مربوطه از ارزش افزوده بالاتری برخوردار و در نهایت هم از طریق همین ترمینال صادرات انجام می شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، حسن زاده ادامه داد: در مورد سومین کارکرد این ترمینال باید خاطرنشان کرد که می توان مواد با ارزش افزوده بالاتر را ازدیگر کشورها وارد کرده و در کارخانجات به محصول نهایی تبدیل و از این محصول یا در داخل کشور استفاده یا مجددا از بندرشهیدرجایی به خارج از کشور صادر کرد.