شناسهٔ خبر: 72076 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت راه روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

طرح ملی ابرار هزینه ساخت راه‌های روستایی را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

راه روستایی رضا اکبری از کاهش هزینه ساخت راه‌های روستایی از ۲۵ تا بیش از ۵۰ درصد با روش جدید در طرح ملی ابرار خبر داد و گفت: در این روش عملیات زیرسازی از سوی سازمان راهداری انجام می‌شود، استفاده از آسفالت گرم به غیر از نواحی سردسیر ممنوع، لایه اساس حذف و مقرر شد لایه زیر اساس با سیمان یا آهک تثبیت شود که مورد تایید آیین نامه‌های داخلی و بین‌المللی است.

رضا اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات برنامه ها و سیاست ساخت و توسعه راه های روستایی به ویژه طرح ملی اقدام برای راه های اولویت دار روستایی (ابرار) به طول ۲۰۰۰ کیلومتر اظهار داشت: سال گذشته پیشنهادی از سوی وزیر راه و شهرسازی به شورایعالی ‌اداری و استخدامی ارسال شد که وظایف ساخت راه‌های روستایی به همراه ساختار و نیروی انسانی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتقل شود.

وی افزود: بعد از گذشت شش ماه پیگیری‌های مستمر در شورایعالی اداری این پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید و مصوبه آن در تاریخ ۳۱ تیر امضا و در اوسط مردادماه به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شد ,  طبق آن فقط ساختار دفتر ساخت راه‌های روستایی به همراه ۱۰ پرسنل این دفتر به سازمان منتقل شده است.

سرپرست معاونت راه روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «هیچگونه‌ مصوبه‌ای مبنی بر شکل‌گیری معاونت راه روستایی در ادارات کل راهداری و  حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها صادر نشده است» گفت: از این رو اداره نظارت بر ساخت راه‌های روستایی در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها زیر نظر معاونت فنی ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

اکبری در ادامه با اشاره به تمهیدات و اقدامات انجام شده برای شروع فعالیت‌های حوزه ساخت راه‌های روستایی گفت: در اولین اقدام فهرست تمام پروژه‌های راه روستایی و اعتبارات ابلاغ شده شامل حدود ۲۰۰۰ پروژه به طول ۱۱۰۰۰ کیلومتر با اعتبار ابلاغی ۲۳۰۰ میلیارد تومان در سه سال گذشته از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تحویل گرفته شد.

وی همچنین به بازبینی قرارداد‌های راه روستایی اشاره کرد و گفت: در این خصوص با ادارات کل استان‌ها جلسات متعددی برگزار و سامانه‌ای برای ثبت تمام قرارداد‌ها در آن معرفی شد که بر همین اساس از هر یک از ادارات کل،  دو نفر برای آموزش نحوه کار با این سامانه فراخوانده شد. پس از ثبت تمام قرارداد‌های احداث راه‌های روستایی در این سامانه ۳ هزار قرارداد ثبت شد که احتمال می‌رود تا ۴هزار قرارداد نیز افزایش یابد.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: بر اساس بررسی ‌های انجام شده بخشی از قرارداد‌ها باز و بلاتکلیف، برخی نیمه کاره اما دارای قرارداد و برخی دیگر نیز در دست انعقاد قرارداد است.

اکبری مجموع مطالبات ساخت راه‌های روستایی را ۴۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی مشخص و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت ارائه نشده وجود دارد. به همین خاطر ابلاغ اعتبار جدید برای ساخت راه‌های روستایی از سوی  سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را متوقف کرده‌ایم.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در اقدام دوم بر اساس مصوبه شورای عالی اداری به منظور تعیین تکلیف قرارداد‌ها، دستورالعملی تعریف و ابلاغ شد که مورد تایید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق این دستور‌العمل پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۵ درصد با هدف تکمیل نهایی در سال جاری تخصیص اعتبار می‌شوند. همچنین پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۷۵ درصد در دو حالت یا به آن‌ها برای دستابی به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و خاتمه دادن به قرارداد منابع مالی تخصیص می‌یابد و یا درصورتی که امکان دستیابی به پیشرفت مورد نظر وجود نداشته باشد در همان وضعیت قرارداد خاتمه می‌یابد.

اکبری افزود: مقرر شده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بخش زیرسازی را امانی انجام دهد اما ممکن است برای تثبیت زیرسازی پیمانکار نیز در نظر گرفته شود یا به استان‌های دارای ظرفیت بالا محول شود و به طور قطع  هزینه ساخت راه‌های روستایی بر اساس مطالعات انجام شده از ۵۰ درصد تا یک چهارم قیمت فعلی کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: فهرست‌ پروژه‌هایی که باید به صورت امانی انجام شود به استان‌ها ابلاغ و ۱۷۴ اکیپ با مجموع ۱۵۰۰ دستگاه ماشین الات که ۱۰۰ دستگاه استیجاری است برای شروع کار امانی مشخص شده است.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: سیاست ما این است که راه‌های روستایی با کمترین هزینه در زودترین زمان به بهره‌برداری برسند، پس نمی‌توان از روش ساخت قبلی استفاده کرد. لذا باید مشخصات فنی تا جای ممکن اصلاح می‌شد و به همین خاطر استفاده از آسفالت گرم به غیر از نواحی سردسیر ممنوع شد.  همچنین لایه اساس حذف و مقرر شد لایه زیر اساس با سیمان یا آهک تثبیت شود  که مورد تایید آیین نامه‌های داخلی و بین‌المللی است.

وی با بیان انیکه «اعتبار ساخت و نگهداری راه‌های روستایی در سال جاری کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است» گفت: اگر این میزان بین تمام شهرستان‌ها تقسیم شود به طور تقریبی به هر شهرستان ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص می‌یابد که فقط برای ۲ کیلومتر آسفالت کفایت می‌کند.

گفتنی است با طرح ملی ابرار (اقدام برای راه های اولویت دار روستایی) نسبت به ساخت و تکمیل  ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی اولویت دار تا پایان سال جاری اقدام می شود.