شناسهٔ خبر: 72101 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

توجه به توسعه در مناطق مرزی و گسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه در اولویت قرار می‌گیرد/ استقبال نخست‌وزیر پاکستان از پیشنهاد توسعه در مناطق مرزی دو کشور

نهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 98 محمد اسلامی ضمن اعلام این مطلب که بر اساس مذاکراتش با نخست‌وزیر پاکستان مقرر شده تا موضوع توسعه در مناطق مرزی در کمیسیون مشترکی که به زودی در اسلام‌اباد برگزار می‌شود، نهایی شود،‌ گفت: ایجاد شهرک‌های صنعتی در منطقه تایباد می‌تواند خود شاخص مناسبی برای رشد و توسعه در این منطقه باشد و سرمایه‌گذاران افغانستان را برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال‌جاری که به بررسی ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه مرزی تایباد و همچنین اصلاح حریم شهر اسلامشهر به منظور فراهم‌سازی امکان قانونی تبدیل احمدآباد مستوفی به شهر، اختصاص یافت، گفت: یکی از موارد مهمی که از آن غفلت شده و ضرورت دارد که مورد توجه ویژه قرار بگیرد توجه به مرزها و همسایگان است.  

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید از پتانسیل‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و کشورهای همسایه بهره لازم برده شود، افزود: ایجاد شرایطی برای سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران با کشورهای همسایه، موجب شکوفایی اقتصادی مناطق مرزی می‌شود که ما امروزه تحت‌عنوان مناطق محروم از آنها یاد می‌کنیم.

اسلامی بر آمادگی، ظرفیت و استعداد همسایگان برای سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد و گفت: علاوه بر تایباد، اینچه‌برون در شرق خزر و همچنین سایر مناطق مرزی کشور خود یک ظرفیت ممتاز و بالقوه به شمار می‌روند که برای آنها طرح ویژه‌ای تهیه نشده است تا بتوان منطقه را توسعه داد و شکوفا کرد.

رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران منطقه تایباد و دوغارون را از مناطق مهم مرزی برشمرد که همسایه ایران، افغانستان که تمایل به سرمایه گذاری در کشور ایران دارد را به این منطقه جذب می کند.

وی توسعه منطقه مرزی شرق کشور، تایباد- دوغارون را علاوه بر جذب سرمایه های سرمایه گذاران افغانستانی، واجد این ویژگی دانست که می تواند ایمنی و امنیت را در این منطقه فراهم کند.

اسلامی تهیه طرح ویژه برای منطقه مرزی شرق کشور با محوریت تایباد را از مقتضیات کشور برشمرد و تصریح کرد: امروز اگر چنین طرحی ابلاغ و اجرایی شود حتما سرمایه‌های سرمایه‌گذاران از کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس به سمت ایران ترانسفر و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود در جمع اعضای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین نمایندگان استان خراسان‌رضوی به دیدار و مذاکراتی که پیش‌تر با عمران خان نخست وزیر پاکستان داشت اشاره کرد و گفت: در دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان موضوع توسعه مناطق مرزی دو کشور ایران و پاکستان مطرح شد که مورد استقبال آن مقام قرار گرفت و مقرر شد تا برای رفع ناامنی‌ها و همچنین محرومیت‌های سنگین مناطق مرزی دو کشور، موضوع توسعه در مناطق مرزی موردتوجه قرار گیرد تا علاوه بر سرمایه‌گذاری، توسعه اشتغال و تولید محقق شود و با اینکار درآمد سرانه مردم منطقه ارتقا یابد.  

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مقرر شده است تا موضوع توسعه در مناطق مرزی در کمیسیون مشترکی که به زودی در اسلام‌اباد برگزار می شود، نهایی شود.

اسلامی توجه به مناطقی از جمله میرجاوه و تفتان را در سیستان و بلوچستان از دیگر موارد مهم عنوان کرد و گفت: میرجاوه استعداد و ظرفیت مناسبی دارد که همین گونه رها شده است در حالیکه میرجاوه می تواند میلیاردها دلار جاذبه اقتصادی ایجاد کند. همینطور است برای پیشین و ریمدان و سایر مناطق تا گوادر.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون چینی ها در گوادر پاکستان سرمایه گذاری میلیارددلاری می کنند که باید تلاش کنیم از منطقه مرزی گوادر در ایران نیز بهره های اقتصادی برده شود و این مرز در کشور ما نیز توسعه یابد.

رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با یادآوری اینکه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناسبی در مرزهای ایران وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، اعلام کرد: اگر ما پیش‌دستانه طرح‌هایی را تهیه و عملیاتی کنیم که کِشنده های جاذب ایجاد شود، سرمایه ها خود به خود به سمت مناطق مرزی جلب و جذب می شود.

اسلامی تصریح کرد: داشتن نگاه توسعه ای در مناطق مرزی حائز اهمیت است. اینکه شورا عالی شهرسازی، تهیه و تدوین شرح خدمات را با مصداق تایباد- دوغارون تهیه و دنبال کند و در پی آن، تهیه طرح ویژه توسعه اینچه برون و سایر مناطق مرزی نیز در اولویت قرار بگیرد گام مهمی است که در توسعه مناطق مرزی برداشته خواهد شد.

وی خواستار انتخاب مجری مناسب برای این مناطق در اجرای طرح هایی که بعدها تصویب و عملیاتی و اجرایی می شوند، شد و گفت: در برخی مناطق مرزی، منطقه آزاد م‌ تواند حضور فعال داشته باشد و در عین حال برخی از مناطق ضرورت دارد که توسط حاکمیت اداره شود.

پتانسیل اقتصادی و تبادلات ایران و افغانستان در منطقه مرزی تایباد می‌تواند ۱۰ میلیارددلار باشد

اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: برای تهیه طرح ویژه منطقه مرزی تایباد، مشاوری انتخاب شود که همه جانبه و با واقعیت‌های موجود طرح را تهیه و برای توسعه منطقه ایده قابل انجامی را مورد توجه قرار دهد که به توسعه منطقه شرق کشور بینجامد.

رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر اینکه دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مشاوران ذی‌صلاح را رتبه‌بندی کند بر انتخاب مشاوران ذی‌صلاح در تهیه طرح‌ها و به ویژه طرح منطقه مرزی تایباد، صحه گذاشت.

اسلامی تاکید کرد: تهیه طرح ویژه منطقه تایباد باید سریع و دقیق انجام شود و به نحوی باشد که بتواند فکر قالب و یکپارچه‌ای را در منطقه شرق کشور مستقر کند.

وی بر ضرورت رشد همه‌جانبه منطقه مرزی تایباد تاکید دوباره کرده و توضیح داد: گرایش کلی در منطقه مرزی تایباد، تجارت و لجستیک است و پیرامون آن باید توسعه به شکل همه جانبه رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کاملا به منطقه مرزی شرق کشور اشراف دارد، تصریح کرد: در منطقه مرزی تایباد واقعا رشد کُند است. در حالیکه هم‌اکنون پتانسیل اقتصادی و تبادلات دو کشور ایران و افغانستان به سرعت می‌تواند ۱۰ میلیارد دلار باشد. سرمایه‌گذاران افغانستان به دنبال آن هستند تا فرصت تبادلات اقتصادی را در اختیار آنها قرار دهیم. ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌تواند خود المان مناسبی برای رشد و توسعه در منطقه مرزی تایباد باشد.

وی اعلام کرد: ایجاد انبارها، باراندازها، هتل‌ها و تجارت‌خانه‌ها، بیمارستان و نهایتا گردشگری سلامت از جمله مواردی است که باید در توسعه منطقه ملاک‌عمل قرار بگیرد.

اسلامی در عین حال یادآور شد: بسیاری از تحصیلکردگان در مناطق مختلف و مرزی کشور متاسفانه فاقد شغل هستند و به همین دلیل به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند که این مورد، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند که توسعه و رشد شهرهای مرزی و ارایه خدمات می تواند این مشکلات را کاهش داده و به مرور رفع کند.

وی بر ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه مرزی تابیاد تاکید کرد و گفت: باید به زودی قرارداد تهیه طرح با مشاور ذی صلاح منعقد شود.

اسلامی در عین حال تصریح کرد: مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص ضرورت تهیه طرح ویژه منطقه مرزی تایباد به شورای امنیت ملی ارایه می‌شود تا هماهنگی‌های لازم در این خصوص صورت بگیرد. همچنین این موضوع در وزارت کشور و درکارگروه مرز هم ارایه شود. زیرا مصوبات کارگروه مرزی وزارت کشور می‌تواند حلال بسیاری از معضلاتی باشد که در مناطق مرزی به ویژه تایباد وجود دارد.

وی گفت: در تهیه طرح فوق، توجه به مناطقی از جمله سنگان، خواف و شهرهای پیرامونی که شهرستان های پشتیبان تایباد هستند به صورت متقابل در نظر گرفته شود.