شناسهٔ خبر: 72102 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه‌وشهرسازی صورت گرفت:

بهره‌برداری از ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی ساخت داخل

رسولی صبح امروز مراسم بهره‌برداری از ۲۱۳ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل شامل ۱۹۳ واگن باری، ۱۵ واگن مسافری و ۵ لکوموتیو با حضور وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی، سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این مراسم اظهار داشت: تولید ناوگان ریلی در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۸ درصد رشد داشته است که امتیاز ویژه آن همان تولید داخل است.

وی افزود: با توجه به قرارداد منعقد شده از ظرفیت تبصره ۱۸، تا پایان سال آینده ۹۷۴ دستگاه واگن باری، مسافری و خودکشش توسط کارخانجات داخلی تولید و در چرخه حمل‌ونقل قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی یادآور شد: در زمینه تأمین مالی ناوگان نیز سبد منابع متنوعی فراهم شده که از جمله آن می‌توان به تبصره ۱۸ اشاره کرد و از این ظرفیت در سال ۹۸ نیز استفاده خواهد شد.

رسولی در ادامه به استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: قرارداد ۲۲ پروژه با استفاده از ماده ۱۲ رفع موانع تولید قطعی شده و با استفاده از همین ماده قانونی ۳۷۹۱ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو به ناوگان اضافه می‌شود و ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌داران عودت داده خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن از اجرای دو پروژه با تأمین اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۳۷ واگن مسافری، ۳۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۵۵ واگن باری به ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور اضافه شود.

رسولی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۸۴ دستگاه واگن با عمر بالای ۳۰ سال بازسازی و به شبکه بازخواهد گشت. که این اقدام باعث کاهش عمر ناوگان ریلی کشور از ۲۴ سال به کمتر خواهد شد.