به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم, عباس فراهانی اظهار داشت: برای تکمیل این محور ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، در حالی که امسال حدود ۲۵ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال برای محور قم- نیزار هزینه شده، ادامه داد: تاکنون ۴۰ درصد طرح حدود ۱۸ کیلومتر از مسیر قم - نیزار چهار خطه شده و ۲۲ کیلومتر دیگر باقی مانده است.
وی خاطرنشان کرد: چهار خطه کردن مسیر قم- نیزار از کیلومتر ۲۹ روستای قلعه چم تا حد فاصل کارخانه سیمان نیزار در کیلومتر ۳۳ انجام شده که به دلیل نبود اعتبار برای ایمن سازی مسیر، این چهار کیلومتر نیز به بهره برداری نرسیده است.
فراهانی ادامه داد: اگر ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح تخصیص یابد، میتوانیم ۹ کیلومتر دیگر از این مسیر را چهار خطه نماییم.
وی با بیان اینکه کمبود اعتبار و تورم بازار باعث شده این طرح نیمه تمام باقی بماند، گفت: اگر سالی ۵۰ میلیارد ریال نیز تخصیص یابد، با در نظر نگرفتن تورم، این طرح در ۱۰ سال آینده تکمیل میشود.
به گفته وی، با تکمیل این طرح، مسیر قم به دلیجان ۱۵ کیلومتر نزدیک میشود و خودروهایی که مقصدشان قم است، نیازی به عبور از سلفچگان نخواهند داشت و با توجه به وجود کارخانه هایی در نیزار و دلیجان و تردد خودروهای سنگین، تکمیل این مسیر باعث کاهش ترافیک محورهای سلفچگان و دلیجان نیز خواهد شد.
به گفته وی، حد فاصل سه راهی خلج آباد تا روستای چشمه علی و از روستای چشمه علی تا انتهای محور مسیر تفکیک نشده و این مساله عامل تصادفات زیاد و شدیدی است.
معاون ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: با توجه به اینکه خطوط لوله نفت و گاز بهصورت عرضی از این محور رد میشود و یکی از محورهای شریانی محسوب میشود که برای ارتقاء ایمنی باید بودجه کافی اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه خودروهایی که از استانهای جنوبی به قم میآیند از این محور عبور میکنند، از مسئولان درخواست داریم در قانون بودجه ۹۹ برای بودجه محور قم- نیزار تدابیری اتخاذ نمایند.