شناسهٔ خبر: 72118 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

بازگشایی منطقه یک آزادراه تهران-شمال بعد از تست آزمایشی/ نرخ بلیت هواپیما همان مصوبه آذر ۹۷ است

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص منطقه یک آزادراه تهران-شمال گفت: پس از استقرار سیستم مدیریت بهره‌برداری و انجام تست آزمایشی، این جاده برای تردد مردم بازگشایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در حاشیه مراسم بهره برداری از ۲۱۳ ناوگان ریلی اظهار داشت: تفاهمنامه‌ای به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان با سازمان برنامه و بودجه امضا کرده‌ایم و ۹ شرکت سازنده و ۱۶ شرکت بهره‌بردار نیز تحت این تفاهمنامه قرارداد منعقد کردند.

وی با بیان اینکه اگر در سال های گذشته کارخانجات ریلی متوقف بود، امروز همگی فعال هستند. تاکید کرد: باید کیفیت ناوگان ریلی افزایش یابد و امیدواریم قراردادهای جدید به سرانجام برسد که سهم ریل در جابه‌جایی بار و مسافر افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی  در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطار گفت: شرکت‌های ریلی همگی خصوصی هستند و وقتی قانون تصویب می‌کند که حقوق و مزایای کارکنان افزایش یابد، این افزایش حقوق شامل کارکنان شرکت‌های ریلی هم می‌شود، ضمن اینکه قیمت قطعات قطار و کالاهای درون قطار هم افزایش یافته است.

اسلامی یادآور شد: ما در شورای عالی ترابری با حضور سازمان تعزیرات  حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده، با رعایت حال مردم مبلغی را برای افزایش قیمت بلیت قطار در مسیرها تعیین کرده‌ایم.

 وی با بیان اینکه شرکت‌ها درآمد هزینه‌ای هستند و دولت هم منابع یارانه‌ای ندارد که به آنها اختصاص دهد. گفت: با این حال تلاش کردیم قیمت بلیت در مسیرهای پرتردد نظیر مشهد افزایش کمتری داشته باشد و در مسیرهایی که کمتر مسافر دارد، افزایش بیش‌تری داشته باشد، اما این متوسط افزایش ۲۱ درصد مصوبه قانونی دارد.  

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تخلف و گرانفروشی بلیت هواپیما برخورد می‌کنیم، قیمت‌ها در حال حاضر همان نرخ‌های آذرماه ۹۷ است و آن کس که بلیت‌گران خریداری کرده می‌تواند شکایت کند تا شرکت‌ها متخلف جریمه شوند.

اسلامی با اشاره به آماده‌سازی منطقه یک آزادراه تهران_شمال نیز گفت: امروز سه هزار نفر در این پروژه فعال هستند و عملیات عمرانی ساخت منطقه یک آزادراه در حال انجام است و پس از استقرار سیستم مدیریت بهره‌برداری و تست آزمایشی، مسیر برای تردد مردم بازگشایی می‌شود. البته در این خصوص و زمان بهره‌برداری با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هماهنگ هستیم.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی در منطقه یک در حال تمام شدن است، گفت: به شرکت‌های پیمانکار اعلام کرده ایم به منطقه ۲ مهاجرت کنند و تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان دولت بخش عمده‌ای از این منطقه به پایان برسد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که برای اتصال قطعه یک آزادراه تهران- شمال به جاده چالوس باید ۱۳ کیلومتر از مسیر را تعریض کنیم. بنابراین در این مدت بخش‌هایی از جاده چالوس باید مسدود شود اما در حال حاضر که در ایام تابستان هستیم، تعداد سفرها از جاده چالوس زیاد است و به همین دلیل نمی‌توانیم جاده چالوس را مسدود کنیم.

اسلامی در ادامه بیان داشت: پیشنهاد داده‌ایم با همکاری پلیس راه چند روز در اواسط هفته جاده چالوس برای عملیات تعریض و اتصال به قطعه یک آزادراه شمال بسته شود.