شناسهٔ خبر: 72188 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد

توسعه صادرات کالا از بندر چابهار به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس/ تجار افغان به سمت بندر چابهار سوق داده شدند/ هند؛ در اولویت برنامه‌های چابهار قرار دارد

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کشور هند؛ در اولویت برنامه‌های بندر چابهار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی در خصوص استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بندر چابهار برای صادرات کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس و هند، اظهار کرد: هند؛ در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد چرا که نیازمندی های این کشور نسبت به سایر کشورهای منطقه خلیج فارس بسیار بیشتر است. 

وی با یادآوری توسعه برنامه ها برای صادرات کالا به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان، ‌قطر و امارات، افزود: یک اقدام قابل توجه برای صادرات کالا از افغانستان به هند انجام شده است و عملا مسیر پاکستان را برای افغانی ها با توجه به تخفیف‌های ارائه شده، دشوار کرده‌ایم.

آقایی گفت:‌ قندهار در قسمت شرقی افغانستان و به پاکستان نزدیک است، اما انار این شهر را از غرب کشور افغانستان صادر می کنیم، این کار بسیار بزرگی است و توانسته ایم تجار افغانی را به سمت ایران سوق دهیم.

وی  با یادآوری این که افغانستان سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انار صادراتی دارد،‌ اظهار کرد:‌ در حوزه سایر کالاها هم هند را مجاب کرده ایم که کالای خود را به سمت ایران برای صادرات بیاورد. از سوی دیگر  قانونی در این کشور تصویب شده که بر اساس آن ۴۰ درصد تخفیف در دو بندر هند برای کالایی که از چابهار به این بنادر می‌آید یا از این دو بندر به سمت چابهار می‌رود،‌در نظر گرفته می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ‌در بخش تجهیزات بندر چابهار هیچ کم و کسری ندارد، تصریح کرد: اسکله‌های کانتینری بندر چابهار برای ۳۴۰ متر طراحی شده‌ و درافت آب هم حدود ۱۸,۵ متر است از اینرو دیگر هیچ محدودیتی در بحث تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار نداریم.

وی اذعان داشت: در برخی فصول کشتی ها را به سختی در بندر چابهار پهلو می‌دادیم که اکنون با ساخت موج شکن ۳ کیلومتری دیگر هیچ محدودیتی برای پهلودهی کشتی‌ها در بندر چابهار نداریم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با تاکید بر این که بندر چابهار به عنوان پشتیبان کل بنادر ایران عملیات بندری را انجام دهد،‌ گفت:‌ فاز یک و ۲ بندر چابهار را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اجرایی کرده است.