شناسهٔ خبر: 72242 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند تأکید کرد:

اتصال بندر چابهاربه شبکه سراسری راه‌آهن ضروری است / چابهار موقعیتی بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد

ابراهیم جمیلی رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: موقعیت بندر چابهار در منطقه بی‌نظیر است چرا که یک کریدور بسیار خوب برای ترانزیت هم از جهت واردات و هم صادرات است. به همین خاطر هر کس در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند سود خوبی را دریافت خواهد‌کرد.

ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت بی‌نظیر بندر چابهار در خصوص جذب سرمایه‌گذار و ترانزیت کالا در منطقه اظهار داشت: مشارکت هند در بندر چابهار یکی از تصمیمات خوبی بود که در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی اتفاق افتاد. چه‌ بسا اگر این اتفاق نمی‌افتاد، بندر چابهار در بحث تحریم‌ها نمی‌توانست از معافیت استفاده کند.

وی افزود: در این خصوص سرعت بخشی در بحث بوروکراسی اداری باید طوری باشد که سریع‌تر عمل شود تا شاهد حضور هرچه پررنگ‌تر بخش خصوصی و خارجی‌ها جهت سرمایه‌گذاری باشیم.

جمیلی ادامه داد: موقعیت بندر چابهار در منطقه بی‌نظیر است چراکه یک کریدور بسیار خوب برای ترانزیت هم از جهت واردات و هم صادرات است. به همین خاطر همه باید تلاش کنیم که این بندر سرعتی بیش از آنچه که الان در آن شاهد هستیم را داشته باشد. به همین خاطر هرکس در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند سود خوبی را دریافت خواهد کرد.  

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با تأکید بر اتصال هرچه سریع‌تر بندر چابهار به شبکه سراسری ریلی تصریح کرد: بحث عدم اتصال چابهار به شبکه سراسری ریلی از چند سال قبل مطرح است و باید ۴۵۰ کیلومتری که در این زمینه لازم است خط‌کشی و ریل‌گذاری آن هرچه سریع‌تر صورت بگیرد. این مساله باید در اولویت وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن، بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد تا سرعت کالارسانی و تخلیه بندر بیشتر شود.

وی ادامه داد: بحث ریلی در بندر چابهار از آن جهت مهم است که نمی‌توان تنها روی ظرفیت جاده‌ای تکیه کرد. ظرفیت جاده‌ای از نظر کامیون و کشش جاده محدود است و این یعنی ما در این بندر به ریل نیاز داریم تا از ظرفیت‌های خط آهن بهره برده شود.

جمیلی افزود: تمامی مسئولان ایرانی و هندی به اهمیت بندر چابهار واقف هستند و بازدید سفیر هند از این بندر نمایانگر تلاش جدی برای رشد و توسعه این بندر است و به‌طور حتم پیشرفت آن، تأمین منافع اقتصادی هندی‌ها را نیز به دنبال دارد. چابهار از موقعیتی برخوردار است که باید به توسعه ترانزیتی آن توجه جدی داشت و در صورت ترانزیت ریلی و جاده‌ای می‌تواند درآمدی پایدار را برای ایران و هند رقم بزند و در شرایط تحریم منجر به دور زدن تحریم‌ها شود و به همین دلیل نیز دسترسی ریلی به این بندر مسئله‌ای است که هرچه سریع‌تر باید در دستور کار قرار گیرد.