شناسهٔ خبر: 72244 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

نرخ بلیط هواپیما ۱۰ درصد کاهش می‌یابد/ مرجع تعیین قیمت بلیط هواپیما شرکت‌های هواپیمایی هستند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیط هواپیما گفت: بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه مرجع تصمیم‌گیری درباره قیمت بلیط هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با حضور در برنامه روی خط خبر، با اشاره به وابستگی صنعت حمل‌ونقل هوایی به نرخ ارز گفت: قیمت بلیط هواپیما بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود و در شرایط فعلی بیش از ۶۵ درصد قیمت تمام شده، هزینه ارزی است.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی نرخ بلیط هواپیما ادامه داد:  اخیرا با توجه به کاهش نرخ ارز در بازار، با هماهنگی انجام شده قرار شد نرخ جدید بلیط هواپیما بر اساس نرخ ارز ۱۱ هزار تومان تعیین شود که این کار انجام شد و از طریق انجمن شرکت های هواپیمایی جمع بندی و اطلاع رسانی شده است.

سامانی با اشاره به اینکه نرخ بلیط به صورت یک بازه متشکل از کف و سقف قیمتی ارائه می‌شود، گفت: قیمت بلیط شناور است و در بازه اعلام شده عرضه می شود. بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما، همیشه این تصور وجود داشت که رهاسازی رخ داده است. انجمن برای از بین بردن این ذهنیت و کمک به دستگاه‌های نظارتی برای نظارت بهتر بر بازار بلیط هواپیما، کف و سقف نرخی را اطلاع رسانی کرد. اکنون دستگاه های نظارتی با اطلاع از بالاترین کلاس نرخی می‌توانند بازار را رصد کرده و اگر تخلفی صورت گرفت و بلیطی با نرخ بالاتر فروخته شد، برخورد کنند.

وی ادامه داد: فروش بلیط در سقف قیمتی به صورت بسیار محدود اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال با اینکه سقف قیمت بلیط هواپیما در مسیر تهران-مشهد بیش از ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده، در ۵ ماه گذشته میانگین نرخ بلیط در این مسیر ۳۸۸ هزار و ۸۵۱ تومان بوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ضمن انتقاد از برخی اظهار نظرها در خصوص لزوم قیمت‌گذاری بلیط هواپیما گفت: بر اساس قانون ۱۳۲۸ مجلس وقت، مرجع تعیین نرخ حمل و نقل هوایی شورای عالی هواپیمایی است. در ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه نیز ذکر شده که نرخ بیلط باید آزاد شود که در سال ۹۳ این اتفاق افتاد و شورای عالی هواپیمایی نیز به این مصوبه احترام گذاشته است.

وی ادامه داد: اکنون قیمت‌گذاری بلیط هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی و بر اساس هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری و با نظارت شدید این سازمان بر تمام جنبه‌ها انجام می‌شود.

سامانی با اشاره به هماهنگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی با سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درباره قیمت بلیط هواپیما گفت: ماه گذشته انجمن در جلسه‌ای با شورای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، درباره نرخ بلیط هواپیما توضیح داد و کارشناسان این شورا نرخ تیرماه شرکت‌های هواپیمایی را پذیرفتند. اکنون با توجه به اینکه نرخ بلیت ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، قیمت‌های جدید قطعا مورد تایید شورای حمایت خواهد بود.