شناسهٔ خبر: 72335 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان؛

هواشناسی با کمبودهای جدی مواجه است و با اعتبارات فعلی نمی‌توان این نارسایی‌ها را جبران کرد

هواشناسی سیستان محسن حیدری با تاکید بر اهمیت هواشناسی در مدیریت ریسک و مدیریت بحران و با بیان اینکه توسعه این سازمان امری اجتناب ناپذیر است، گفت: هم‌اکنون هواشناسی با کمبودهای جدی مواجه است که با اعتبارات فعلی نمی‌توان این نارسایی‌ها را جبران کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، در دیدار با حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت حمایت مجلس شورای اسلامی در توسعه هواشناسی کشور، گفت: هم‌اکنون هواشناسی با کمبودهای جدی مواجه است که با اعتبارات فعلی نمی‌توان این نارسایی‌ها را جبران کرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت هواشناسی در مدیریت ریسک و مدیریت بحران،  توسعه این سازمان امری اجتناب ناپذیر است چراکه با تقویت آن می‌توان جان و مال هزاران نفر را از گزند پدیده‌های مخرب جوی نجات داد.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: مساحت ژاپن به اندازه استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان است اما تعداد ایستگاه‌های زمینی هواشناسی این کشور بیش از ‌یک‌هزار و ۲۰۰ درصد بیشتر از این دو استان است.

حیدری گفت: در سیستان و بلوچستان با کمبود جدی زیرساخت‌های هواشناسی مواجه هستیم، تنها ۱۲ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی وضعیت جوی استان را پایش می‌کنند که با توجه به مساحت استان، عدد بسیار ناچیزی است و حداقل ۳۰ ایستگاه جدید برای پوشش سطح وسیعی از مساحت استان نیاز است.

وی با بیان اینکه کمبود ایستگاه‌ها سبب شده تا اقلیم برخی نقاط استان ناشناخته باقی بماند، توضیح داد: قبل از تأسیس ایستگاه هواشناسی دلگان، ایرانشهر در فصل گرم سال، گرم‌ترین نقطه استان بود، اما با تأسیس ایستگاه‌های خودکار هواشناسی در دلگان و زرآباد، هر کدام در فصل‌های مختلف سال، گرم‌ترین نقاط کشور شدند.

 مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: ناشناخته بودن اقلیم استان ممکن است فرایندهای توسعه پایدار را مختل کند چراکه ممکن است طرح‌های بزرگی بدون لحاظ پیوست‌های اقلیمی در منطقه‌ای اجرا شود، که با شرایط آب و هوایی آن سازگاری ندارد.

حیدری در ادامه گفت: برخی ساخت‌وسازها و اجرای پروژه‌های زیرساختی در شهرستان دلگان به‌دلیل دمای بالای هوا در تابستان‌ها نیازمند مصالح و الگوهای خاصی است که اگر لحاظ نشود، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی در ادامه به تشریح وضعیت اقلیمی استان در سال ۱۳۹۷ پرداخت و افزود: سال گذشته ۳۵۴ روز در زاهدان وزش باد با سرعت ۲۸ کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن روی داد که  ۶۴ روز آن سرعت باد ۵۴ کیلومتر بر ساعت و بیشتر بوده است.

 مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: وزش این بادها که گاهی شدید نیز بوده است، موجب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا شده است به نحوی که شرایط کیفی هوای زاهدان را برای حدود ۱۵۰ روز در حالت‌های مختلف ناسالم قرار داده است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این دیدار با تأکید بر اهمیت هواشناسی در زندگی روزمره مردم و تحقق توسعه پایدار گفت: سال‌ها قبل در طرح آمایش سرزمین استان به برخی محدودیت‌های زاهدان برای توسعه اشاره کردیم که «آب»، مهم‌ترین موضوع برای عدم گسترش شهر زاهدان بود.

وی ادامه داد: در آمایش سرزمین برای بخش‌های مختلف توسعه هر منطقه و استان برنامه‌ریزی می‌شود تا توسعه پایدار محقق شود، برای نمونه اگر قرار است در منطقه به توسعه کشاورزی روی بیاوریم باید بدانیم چه نوع کشتی انجام شود. یا اینکه اگر بنای توسعه دانشگاه وجود دارد، باید در رشته‌هایی انجام شود که با بیکاری قشر تحصیل کرده مواجه نشویم.