شناسهٔ خبر: 72336 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر:

بنادر کوچک در ۹ درصد ارزش کالای تجاری کشور نقش دارند

عملیات رایروبی بندر جاسک عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بنادر کوچک ایران از نظر وزنی در ۷.۵ درصد و در ارزش کالاهای تجاری کشور ۹ درصد را از نظر عملکردی به خودشان اختصاص داده اند.

محمد علی حسن‌زاده، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص خبر آغاز واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی تا ۲ ماه آینده در مورد اینکه این بنادر چه ویژگی هایی دارند، اظهار داشت:‌ با توجه به پایان طرح جامع مطالعات بنادر کوچک و مشخص شدن توانمندی های هریک از بنادر عملیات واگذاری آن ها به بخش خصوصی با توجه به ارائه بهترین طرح از نظر سرمایه گذاری و درآمدزایی صورت می گیرد.

وی افزود: بنادر کوچک امکان پهلودهی به شناورهایی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تن را دارند که آنها مجهز به موج شکن، محوطه نگهداری کالا و دیگر موارد هستند. این بنادر طبق بررسی های صورت گرفته در چند سال گذشته از نظر وزنی  در ۷.۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور نقش داشته و  از نظر ارزشی یعنی در ارزش کل کالاهای تجاری ایران ۹ درصد را به خودشان اختصاص داده اند.

معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با این شرایط به غیر از چند بندر در حال حاضر ۴۸ بندر کوچک در ایران وجود دارد که طبق موارد اعلام شده مواردی همچون اهلیت سرمایه گذار، دولتی نبودن آن و چند مورد دیگر پیش از واگذاری به بخش خصوصی بررسی شده تا عملیات آغاز آن در ۲ ماه آینده شروع شود.

وی ادامه داد: البته تا واگذاری نهایی یک پایش دیگر انجام خواهد گرفت که توسط مشاوران مختلف مسائل و مشکلات زیرساختی از نظر فنی بررسی تا در نهایت بتوانیم انتخاب مناسبی برای واگذاری بنادر به بخش خصوصی داشته باشیم و اینکه مشخص شود کدام یک از این بنادر باید در اختیار بخش دولتی و سازمان بنادر باقی بماند.