به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد محسن سلیمی پور؛ معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به قدمت و موقعیت لجستیکی مجتمع بندری انزلی اظهار داشت: از دیرباز این بندر به عنوان دروازه اروپا برای مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.
وی ادامه داد: برخورداری از مزیت هایی همچون نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه، باکو در آذربایجان، دسترسی آسان به بنادر اکتائو در کشور قزاقستان و ترکمن باشی در کشور ترکمنستان، دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی جمعیت کشورهای استقلال یافتـه شوروی سابق و کشورهای همسایه ایران و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر کریدور های بین المللی ترانزیت (شمال-جنوب، تراسیکا) و از همه مهم تر نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور ایران، فلسفه وجودی بندر انزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز کرده است.
وی از صادرات سنگ نمک از بندرانزلی به روسیه خبرداد و خاطرنشان کرد: اولین محموله سنگ نمک صادراتی از بندر انزلی با وزن نزدیک به ۳ هزار و پانصد تن از مبدا شهرستان همدان به مقصد کشور روسیه با ناوگان حمل و نقل دریایی ایرانی صادر شد.
سلیمی پور ادامه داد: قرار است با توجه به ارزانی مسیر و کاهش هزینه های تمام شده و امکانات و توانمندی های بندر انزلی ماهانه بیش از ۲ هزار و پانصد تن از این محصول به طور مستمر صادر شود.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به شاخص های مهم بنادر در جذب کالا، تصریح کرد: ایجاد و احداث زیر ساخت های تجاری و افزایش تجهیزات تخلیه و بارگیری در مجتمع بندری انزلی از شاخص های مهم در جذب کالاهای صادراتی، وارداتی و همچنین ترانزیت کشور می باشد.
سلیمی پور در پایان یادآور شد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و حمایت از تولیدات داخلی در جهت اشتغال زایی و تشویق صادر کنندگان تسهیلات و مساعدت های ویژه ای را در اهداف راهبردی خود تدوین کرده است.