شناسهٔ خبر: 72359 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

پیش‌بینی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در برخی از استان‌ها/شهروندان از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و تردد در نواحی مرتفع اجتناب کنند/افزایش سرعت بادهای ۱۲۰ روزه در ۵ روز در سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کشور

طوفان شن در سیستان و بلوچستان سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای وضعیت آب و هوای کشور را تشریح و اعلام کرد: رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در برخی از استان ها طی ۱۸ تا ۲۰ شهریور محتمل است و شهروندان باید از اسکان در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و تردد در نواحی مرتفع اجتناب کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در اطلاعیه ای وضعیت آب و هوای کشور را در استان های مختلف در امروز ۱۸ شهریور تا چهارشنبه ۲۰ شهریور تشریح کرد.

بر اساس اطلاعیه شماره ۸۷ سازمان هواشناسی، نفوذ سامانه بارشی و بارش باران به همراه رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و وقوع سیلاب از امروز ۱۸ شهریور محتمل است که مخاطراتی همچون رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید را ایجاد خواهد کرد. بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی، نفوذ این سامانه امروز در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و غرب خراسان شمالی، فردا ۱۹ شهریور در استان های اردبیل و آذربایجان شرقی و چهارشنبه ۲۰ شهریور در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و نیمه غربی خراسان شمالی رخ می دهد. بر اثر این سامانه که تا چهارشنبه ۲۰ شهریورم به طول می انجامد، وزش باد شدید موقتی، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال سیلاب ناگهانی در مسیل ها و رودخانه های فصلی و در ارتفاعات احتمال برخورد صاعقه  وجود دارد و به شهروندان توصیه شده است که از اسکان در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و تردد در نواحی مرتفع اجتناب کنند.

همچنین سازمان هواشناسی اعلام کرد که احتمال شمالی شدن جریانات بر روی دریای خزر، بارش باران، وزش باد شدید و مواج شدن دریا وجود دارد که این مخاطره با بارش باران و وزش باد شدید همراه است. این سامانه که از امروز ۱۸ شهریور آغاز می شود استان های گیلان، غرب مازندران و شرق گلستان را تحت تاثیر قرار می دهد و برای سه شنبه ۱۹ شهریور، استان های گیلان و شرق مازندران و چهارشنبه ۲۰ شهریور استان های گیلان، گلستان، شرق و غرب مازندران را تحت تاثیر قرار میدهد. این جریانات مواج شدن دریا، احتمال آبگرفتیگ و بالا آمدن آب رودخانه‌ها را به همراه دارد. سازمان هواشناسی در اینباره به شهروندان توصیه کرده است که از اسکان در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اجتناب و از تردد شناورهای سبک و قایق های تفریحی در دریا خودداری کنند.

اطلاعیه سازمان هواشناسی در خصوص افزایش سرعت بادهای ۱۲۰ روزه نیز هشدار داده و اعلام کرده است که افزایش سرعت بادهای ۱۲۰ روزه از ۱۸ شهریور آغاز می شود که با وزش باد شدید و گردوخاک همراه است و در برخی نقاط از جمله زابل، احتمال وقوع توفان گردوخاک وجود دارد. این بادها تا جمعه ۲۲ شهریورماه ادامه دارند و موجب کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، کاهش دما و احتمال افزایش غبار می شوند. بر همین اساس به شهروندان استان سیستان و بلوچستان توصیه شده است که رعایت توصیه های بهداشتی را هنگام تردد در فضای باز و همچنین رانندگی داشته باشند.