شناسهٔ خبر: 7242 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

میرشفیع در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

استفاده از قیر امولسیون و خروج قیرهای محلول در دستورکار قرار دارد/ متوسط عمر آسفالت‌ راه‌های کشور بالای ۱۰ سال است/شاخص ناهمواری جاده برای پروژه‌ها در حال اجباری شدن

حسين ميرشفيع معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدت تضمین پیمان پروژه‌های راه‌روستایی از ۲ به ۵ سال افزایش یافت گفت: استاندارد شاخص ناهمواری جاده برای پروژه‌ها در حال اجباری شدن است.

سیدحسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت کیفیت آسفالت جاده‌ها٬ گفت: جلسات کارگروهی متشکل از بخش‌های اجرایی شامل سازمان راهداری٬ شرکت ساخت٬ معاونت راه روستایی٬ ادارات کل استان‌ها و بخش‌های تحقیقاتی  و نظارتی مانند مرکز تحقیقات راه٬ مسکن و شهرسازی و آزمایشگاه مکانیک خاک و نماینده جامعه مشاوران و پیمانکاران به طور مستمر تشکیل می‌شود بر همین اساس ارتباط خوبی بین تمام دستگاه‌های مسئول در پروژه‌های اجرای آسفالت وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون کلیه کارخانه‌های تولید آسفالت که برای وزارت راه و شهرسازی آسفالت تهیه می‌کنند همگی موظف به اخذ گواهینامه فنی شده‌اند همچنین گروهی از مرکز تحقیقات از این کارخانجات بازدیدهای مداوم دارند. در این بازدیدها استانداردهای لازم بررسی و پس از تائید به قیر تولیدی کارخانجات گواهینامه استاندارد اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: برای تمام کارخانجات قیرسازی استاندارد درجه کارایی (PG) در نظر گرفته شده و بر این اساس ۴۰ کارخانه قیرسازی رتبه‌بندی و درجه‌بندی شده‌اند و خرید آسفالت در حال حاضر فقط از ۱۰ کارخانه که استاندارد آسفالت آن‌ها تائید شده انجام می‌گیرد. استاندارد PG دارای ۶ شاخصه استاندارد است در حالیکه پیش از این فقط ۲ شاخصه استاندارد برای استفاده از قیرها در جاده‌های کشور در نظر گرفته می‌شد و این دو استاندارد هم در خصوص درجه نفوذ آسفالت بود.در حال حاضر میزان مقاومت آسفالت بر اساس درجه حرارت٬ میزان بارگذاری٬ زیرسازی٬ ترافیک جاده‌‌ای و شاخصه‌های جدیدی در استاندارد آسفالت‌ها برآورد می‌شود و مدت تضمین پیمان هم که برای همه پروژه‌ها ۲ سال بود به ۵ سال افزایش یافت.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه استاندارد شاخص ناهمواری جاده هم برای پروژه‌ها در حال اجباری شدن است گفت: بعد از تصویب در شورای عالی فنی برای همه پیمانکاران ابلاغ می‌شود که با این مصوبه شرایط تحویل جاده‌ها متفاوت می‌شود. پیش از این آزمایشات ما در زمان عملیات اجرا انجام می‌شد اما الان جاده ساخته و با رعایت شاخصه‌ها و استانداردها پروژه راهی تحویل گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: توجه زیاد به جزئیات روند پروژه‌های راهی و استاندارد آسفالت به این دلیل است که وزارت راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری عمده‌ای در این زمینه در دست اقدام دارد و طول عمر آسفالت‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد. حتی تغییر در هزینه‌های جزئی نیز مورد توجه است. در حال حاضر استفاده از قیر امولسیون و از رده خارج کردن قیرهای محلول در دستور کار قرار گرفته است همچنین استفاده از بتون در آسفالت هم در برخی مناطق خاص با ویژگی‌های جغرافیایی ویژه استفاده می‌شود.

وی درباره انتقاد یکی از نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت آسفالت جاده‌ها٬ گفت: مطرح کردن اینگونه مسائل انتقادی از جانب نمایندگان باید به صورت مستند باشد در حال حاضر عمر متوسط آسفالت‌ راه‌ها بالای ۱۰ سال است و مطرح کردن مسائلی از این دست که آسفالت‌ها در مدت یک الی دو ماه تخریب می‌شود سخن نادرستی است.

سرپرست معاونت تلفیق بودجهْ حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: اگر هم آسفالت راهی بعد از یکی دو ماه تخریب شود مسئولیت آن با پیمانکار است و وزارت راه و شهرسازی در نقش کارفرما وظیفه نظارتی خود را ایفا می‌کند و با هزينه پيمانكار اشكلات برطرف مي‌شود . /

نظر شما