شناسهٔ خبر: 72578 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر:

اولین دوره از چک نیمه سنگین هواپیمای سنگین ای تی آر در ایران در حال انجام است/ شرکت ای تی آر پشتیبانی از ناوگان ایران ایر را ادامه می‌دهد

محمود نادری مدیر آشیانه شماره ۳ ایران ایر با بیان اینکه اولین دوره از چک نیمه سنگین ای تی آر در ایران در حال انجام است، گفت: شرکت ای تی آر پشتیبانی از ناوگان ایران ایر را ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود نادری، مدیر آشیانه شماره ۳ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران«هما» در جمع خبرنگاران، با اشاره به انجام اولین دوره چک نیمه سنگین دوساله هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ در ایران گفت: این هواپیماها بیش از دو سال پیش وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» شدند و اکنون زمان چک دوسالانه آن‌ها فرا رسیده است.

وی ادامه داد: این بازرسی، چکی است که کارخانه سازنده دستور انجام آن را صادر کرده و هر دو سال یکبار بر روی هواپیما انجام می‌شود. در این چک برای اطمینان از صحت و سلامت اتصالات هواپیما، قطعات، ارابه فرود، تهویه هوا، موتورها، تانک سوخت، دم و ...، این قطعات طبق کارت های صادر شده توسط کارخانه سازنده باز و چک می‌شوند.

نادری با بیان اینکه این چک شامل پیاده کردن کل صندلی‌های هواپیما، بازکردن پنل‌های کف، دیواره‌ها، سقف و برخی دیگر قطعات می‌شود، گفت: بعد از انجام بازرسی‌هایی که توسط بازرسان کل ایران‌ایر انجام می‌شود، و پس از اطمینان از نبود خوردگی، برآمدگی یا ترک، تمام قطعات به حالت اولیه بازگشته و تست‌های متعددی روی ارابه‌های فرود، موتورها و فرامین کنترل آن انجام می‌گیرد.  هواپیما پس از انجام تست‌های نهایی به خط پرواز تحویل داده می‌شود.

وی افزود: این چک حدود ۱۰ روز کاری و بیش از ۳۵۰۰ نفر-ساعت کار می‌برد. تمام ای‌تی‌آر‌ها باید این چک را انجام دهند. چک اولین ای‌تی‌آر انجام شده و هواپیما تحویل خط پرواز شده است. دومین و سومین فروند از این هواپیما در آشیانه برای انجام تست قرار دارند و به ترتیب تمام ای تی آر ها چک دو ساله را انجام خواهند داد.

مدیر اشیانه شماره ۳ ایران‌ایر با بیان اینکه این چک ساعتی نیست و دو ساله است، گفت: این یعنی انجام این بازرسی ارتباطی به میزان و زمان پرواز هواپیما ندارد. اما انجام چک سنگین یا چک C  بعد از ۵ هزار ساعت پرواز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: چک دو ساله مختص هواپیمای ای‌تی‌آر است. هر شرکت برای خود سیاست خاصی دارد و این شرکت طبق گزارشات پیشین این چک را پیش‌بینی کرده است. در این چک هواپیما برای خوردگی، برآمدگی‌های غیرمعمول، ترک‌های محتمل و ... بازرسی شده، اشکالات احتمالی برطرف شده، نظافت انجام شده و هواپیما برای چک دو سال بعد آماده می‌شود.

نادری افزود: البته بعد از هر ۵۰۰ ساعت پرواز، یک چک سبک به نام چک A  هم بر روی هواپیما انجام شده که به این صورت گسترده نیست. در این فرایند هواپیما نگهداری می‌شود. همچنین طی این چک‌ها، قطعات زمان‌دار، حتی اگر خراب نباشد، تعویض شده و برای چک به کارگاه‌های «هما» ارجاع داده می‌شود.

ای‌تی‌آر متعهد به پشتیبانی است

مدیر آشیانه شماره ۳ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با بیان اینکه تمام این فرایند زیر نظر شرکت سازنده هواپیما، یعنی ATR انجام می‌شود، گفت: ای‌تی‌آر کارت‌های چک را صادر می‌کند و ایران‌ایر فرآیند را طبق همان استاندارد انجام می‌دهد. ای‌تی‌آر یک نماینده در ایران دارد، اما از آنجا که به ایران مجوز تعمیر و نگهداری هواپیما را داده است، هنگامی که ایران‌ایر تعمیر را تایید کند، برای کمپانی قابل قبول است.

وی ادامه داد: در این فرایند اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد، به انبار برده شده و قطعه آماده از انبار به آشیانه آورده می‌شود. تمام قطعات قبل از انجام چک توسط تدارکات تهیه شده و قبل از چک برای کلیه قطعات پیش‌بینی می‌شود.

نادری با بیان اینکه شرکت ای‌تی‌آر با وجود تحریم‌ها متعهد به پشتیبانی از ناوگان ایران‌ایر است، گفت: همچنان قطعات مورد نیاز این هواپیما به ایران وارد می شود. ما ۱۳ هواپیما داریم و هرکدام قطعه نیاز دارد. برخی از قطعات هواپیما مصرفی و برخی قابل تعمیر استف بنابراین این هواپیماها نیاز به ورود مداوم قطعه دارند. برای ورود قطعات مشکلی وجود ندارد، چراکه ای‌تی‌آر متعهد به پشنیبانی شده است.

وی ادامه داد: عملیات ای‌تی‌آرها در ایران تاکنون بسیار خوب بوده است. گزارش‌های زیادی از ایستگاه‌های مختلف به مرکز می‌رسد که پروازها همه پر انجام می‌شود و مسافران از پروازها راضی بوده‌اند.

نادری با بیان اینکه ورود ای‌تی‌آر بسیار به عملیات پروازی ایران‌ایر کمک کرده است، گفت: بیشتر پروازهای داخلی را هواپیماهای باریک‌پیکر از جمله فوکرها و ای‌تی‌آز ها انجام می‌دهند. از آنجا که تعداد فوکرها کم است، اکنون بیشتر ایستگاه‌های داخلی را هواپیماهای ای‌تی‌آر پشتیبانی می‌کنند. ما نیز در نگهداری بسیار دقت می‌کنیم که هواپیماها صحیح و سلامت به خط پرواز بازگردند.

وی در نهایت به حادثه برخورد وانت با ای‌تی‌آر در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: این حادثه جدی نبود و هواپیما قابل تعمیر بود. این هواپیما اکنون تعمیر شده و در خط پرواز قرار دارد.