شناسهٔ خبر: 7258 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شیبانی‌اصل در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

الزام اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان/ نظر وزارت راه و شهرسازی بر تخصصی‌شدن امور ساخت‌وساز است

مسعود شیبانی مدیر کل دفتر مهندسی سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با ضروری خواندن انجام ساخت‌و‌سازها توسط مهندسان بر لزوم اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تاکید کرد.

منوچهر شیبانی اصل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تاکید بر لزوم توجه به قانون نظام مهندسی ساختمان و فعالیت متخصصان این حوزه در ساخت‌و‌ساز گفت: اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان برای تمامی ساختمان‌ها الزامی است، بدین معنا که تمامی ساخت‌و‌ساز‌ها توسط مهندسان انجام می‌شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر شورای شهر تهران و ابهاماتی که در مورد اجرای ساختمان توسط افراد واجد صلاحیت به وجود آمد، تاکید کرد: نظر وزارت راه و شهرسازی بر تخصصی شدن امور ساخت‌و‌ساز است و سازمان مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای نیز به دنبال اجرای کامل مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است.  

مدیر کل دفتر مهندسی سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی افزود: همانطور که در قانون مقررات ملی ساختمان آمده، ساخت و ساز‌ها باید توسط افراد واجد صلاحیت شامل مهندسان، معماران، کاردان‌های فنی ساختمان و معماران تجربی دارای پروانه انجام شود.  

شیبانی اصل تاکید کرد: به دلايلی تاكنون اين روند به طور كامل اجرا نشد؛ قانونی که طبق آن ساخت‌وساز باید در تهران با نظر هيئت پنج نفره و در شهرستان‌ها توسط هيئت‌های چهارنفره و با در نظر گرفتن زيربنا و تعداد طبقات ساختمان‌ها انجام می‌شد. سال گذشته نیز هيئت پنج نفره در استان تهران اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را برای تمامی ساختمان‌ها مصوب كرد كه آن مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و نظر وزارت راه و شهرسازی هم همين است. 

وی با مقایسه تشابه ساخت‌و‌ساز به امور تخصصی دیگر مانند خدمات پزشکی گفت: مگر مهندسان اجازه دارند به امور پزشکی بپردازند؟ ساخت‌و‌ساز هم توسط افراد غیرمهندس اصولی نیست و صاحبان پروژه‌های ساختمانی باید به این نکته توجه کنند.  

مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی احداث ساختمان را فرآیند تخصصی و پیچیده‌ای دانست و گفت: در این فرایند مقیاس زیربنا تاثیری در اجرای مقررات ملی ساختمان ندارد. متاسفانه در سال‌های اخیر آسیب‌هایی که در ساختمان‌های کوچک‌تر بود در ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه به وجود نیامد به همین خاطر هم احداث ساختمان توسط افراد فاقد صلاحیت و ناآشنا با بدیهیات دانش مکانیک خاک و اصول سازه‌ای ساختمان آسیب‌های جدی به صنعت ساختمان‌سازی وارد آورد؛ به همین دلیل هم ضروری است ساخت‌وساز‌ها توسط مهندسان انجام شود. /

نظر شما