شناسهٔ خبر: 72596 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در «هما» :

انجام چک نیمه سنگین ای تی آر در ایران از خروج ارز جلوگیری می‌کند

هواپیمای ATR شرکت هما رییس اویونیک آشیانه‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران«هما» با اشاره به انجام چک نیمه سنگین هواپیمای ای تی آر در کشور گفت: با این کار از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

محمدرضا بوذری، رییس اویونیک آشیانه‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به انجام چک نیمه سنگین هواپیمای ATR72-600 در آشیانه این شرکت هواپیمایی گفت:  شرکت سازنده هواپیما، شرکت هواپیمایی را ملزم به انجام چک‌های متفاوتی از جمله چک A  و C می‌کند، اما چکی که در حال حاضر انجام می‌شود، چک دو ساله است. در این چک بر اساس اسنادی که شرکت سازنده صادر کرده، مشخص شده چه مواردی باید تست و چه مواردی تعویض شود.

وی ادامه داد: بر اساس این اسناد اقدامات انجام شده، قطعه تعویض شده، تست انجام شده و هواپیما به خط پرواز باز می‌گردد.

بوذری با بیان اینکه این وارسی‌ها کاملا مطابق با استانداردهای بین المللی انجام می‌شود، گفت: این چک تماما بر اساس مجوزهای شرکت ای تی آر است و ما این مجوز داریم که چک سنگین را هم انجام دهیم.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که بتوانیم تمام این اقدامات در ایران انجام داده و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم. به این منظور مدرسان مرکز آموزش هما در شرکت ای تی‌آر دوره دیدند تا مهندسان و تکنسین‌ها بتوانند در ایران همه تست ها را انجام دهند.

رییس اویونیک آشیانه‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ادامه با اشاره به تست‌های اویونیک در چک نیمه سنگین ای‌تی‌آر گفت: در تست‌های اویونیک، سامانه‌های ناوبری، ارتباطات، سیستم‌های الکترونیک، خلبان خودکار و چراغ‌های هواپیما چک می شود. البته کل هواپیما تاسیسات الکترونیک و الکتریک دارند. در وارسی هر نقطه‌ای که سیم یا سنسوری قرار دارد، چه در موتور و چه در سامانه‌های ناوبری، نقش بخش اویونیک برجسته است.

بوذری به پیشرفته بودن سامانه‌های اویونیک هواپیمای ATR72-600 اشاره کرد و افزود: آویونیک این هواپیما کاملا نرم افزاری است. نشان دهنده‌ها در این هواپیما دقیقا مانند ایرباس پیشرفته A350 است و هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن جهان ندارد.