شناسهٔ خبر: 72603 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران:

اراده ما بر توسعه هوانوردی عمومی است

سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از اراده این شرکت برای توسعه هوانوردی عمومی خبر داد و گفت: فراهم کردن زيرساخت‌ها، امکانات و شرايط تسهيل کننده برای توسعه هوانوردی عمومی در فرودگاه‌های کشور در حال پيگيری و انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ سیاوش امیرمکری در هجدهمین جلسه کمیته توسعه هوانوردی عمومی که با حضور منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارشناسان این مجموعه برگزار شد، با بیان اینکه شرکت فرودگاه ها مطابق با برنامه ریزی از پیش تعیین شده در این مسیر با قوت پیش می رود، موضوع مهم تعیین تکلیف امنیت پروازها و سوختگیری هواپیماها در بخش هوانوردی عمومی را مورد تاکید قرار داد و خواستار فراهم شدن زمینه های لازم برای آن از سوی مرجع مربوطه شد.

وی اظهار داشت: ما آمادگی داریم با شرایط فعلی از تمام ظرفیت در فرودگاه های کشور برای توسعه هوانوردی عمومی استفاده کنیم اما می بایست موضوع چگونگی تامین امنیت پروازها و سوختگیری هواپیماها مشخص شود تا مانع عملیاتی شدن این طرح نشود.

امیرمکری درباره پیشنهاد مطرح شده در خصوص استفاده از ظرفیت مرکز علوم و فنون سابق برای توسعه هوانوردی عمومی گفت: اگر قرار باشد که این مرکز وارد این حوزه شود می بایست مقدمات قانونی و اجرایی و امکانات مورد نیاز این مرکز که امروز با عنوان مرکز عملیات وراسی پروازی شناخته می شود، فراهم شود که البته همه اینها می بایست با تایید هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و مجوز سازمان هواپیمایی کشوری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به وجود زیرساخت های لازم در فرودگاه های کشور و بلا استفاده ماندن تعدادی از این فرودگاه ها، در عین حال گفت: این شرکت همراهی های لازم را خواهد داشت اما نباید مسیر به گونه یی باشد تا همه امور از تامین زیرساخت تا تامین امنیت به شرکت فرودگاه ها محول شود.

وی تاکید کرد: راه اندازی هوانوردی عمومی از ابتدا باید با قوت پیش برود تا خدایی ناخواسته عملی نشدن تصمیمات به متوجه شرکت فرودگاه ها  و ناوبری هوایی ایران باشد.

امیرمکری در پایان گفت: من اطمینان می دهم شرکت فرودگاه ها تمام تلاش خود را برای توسعه هوانوردی عمومی داشته و به عنوان حامی تاکنون اذهان مختلف را در اجرای این طرح آماده کرده است اما نباید این انتظار را ایجاد کرد که همه مفاد این طرح از سوی شرکت فرودگاه ها اجرا شود.

در ادامه این نشست منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فراهم شدن مقدمات اولیه تامین امنیت پروازها و سوختگیری هواپیماها در هوانوردی عمومی خبر داد.

وی در ادامه پیشنهاد ایجاد دو هاب برای راه اندازی ایرتاکسی با مشارکت یک شرکت هواپیمایی و مرکز علوم و فنون را ارائه داد و اظهار داشت: وجود هاب مرکزی می تواند به طور متمرکز مباحث فنی و پشتیبانی را پوشش دهد.

منطقی گفت: تاکنون اقدامات خوبی انجام شده اما می بایست مباحث قانونی و ظرفیتهای کاری با حضور دستگاه های مرتبط و با تقسیم کار دنبال شود.

در این نشست کارشناسان و متخصصان دو طرف به ارائه مباحث تخصصی در خصوص هوانوردی عمومی و ارائه نتایج جلسات گذشته پرداختند.

راه اندازی موزه هوانوردی و نمایشگاه تخصصی هوانوردی عمومی از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.