شناسهٔ خبر: 72610 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

شرکت‌های دانش‌بنیان ثروت‌آفرین حمایت می‌شوند / تاکید بر صیانت از باغات شهری

دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 98 محمد اسلامی ضمن اعلام تصویب کلیات ضوابط مکان یابی شرکت‌های دانش‌بنیان در محدوده، حریم و خارج از حریم، بر حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیانی که از طریق علم و دانش تولید ثروت می‌کنند خبر داد و گفت: در تدوین طرح جامع شهرهایی که در مسیر اماکن زیارتی هستند باید به موضوع ارایه خدمات به زائران توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران که به بررسی موضوعات مکان یابی و استقرار کانون‌ها، محوطه‌ها، شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مناطق ویژه علم و فن‌آوری کشور در محدوده، حریم و خارج از حریم و همچنین طرح جامع شهر شاهرود اختصاص داشت، ضمن اعلام تصویب کلیات ضوابط مکانیابی استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در محدوده، حریم و خارج از حریم، گفت: ترویج اقتصاد دانش‌بنیان و تولید ثروت از طریق علم و دانش یکی از اهداف کلانی است که دنبال می‌کنیم.

رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به این مطلب که شرکت‌های دانش‌بنیان یا تولیدی و صنعتی و یا تحقیقاتی به شمار می‌روند، افزود: ضوابط و مقرراتی در خصوص مکانیابی شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین و تعریف خواهند شد تا بتوان از طریق شرکت‌های دانش بنیان و ترویج و تشویق آنها به تولید ثروت در جامعه کمک کرد.

اسلامی در عین حال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حفظ باغات در محدوده و حریم شهرها از سیاست‌های کلانی است که مدنظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارد، خاطرنشان کرد: در تهیه طرح‌های جامع شهرها، باید تلاش شود تا سرانه‌های مسکونی کاهش نیابد زیرا با این روش از افزایش بی‌رویه قیمت زمین در شهرها جلوگیری خواهد شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در بررسی طرح جامع شهر شاهرود با اشاره و تاکید بر اینکه باغ-شهر بودن این شهر باید صیانت و حفاظت شود و در توسعه آتی شهر مدنظر قرار بگیرد، اعلام کرد: در تهیه طرح‌های جامع برای شهرهایی که در مسیر تردد شهرهای زیارتی هستند حتما باید امکانات توقف و خدماتی که برای مسافر و زائر مدنظر است یکی از ضروریات تهیه طرح‌ها شود و ملاک‌عمل قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در تدوین طرح جامع شهرهایی که در مسیر اماکن زیارتی هستند باید به موضوع ارایه خدمات به زائران توجه ویژه شود.

اسلامی یادآور شد: بیش از ۸۴ درصد تصادفات رانندگی در جاده های  کشور عامل انسانی دارد و ناشی از خطای رانندگان است. به همین دلیل تعبیه مکان‌هایی برای توقف در پیرامون شهرهایی که در مسیر اماکن زیارتی هستند همچون شاهرود از مواردی است که باید ملاک‌عمل قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: ایجاد مکان‌های توقف و استراحتگاه‌ها و مدنظر قرار دادن آن در تهیه طرح‌ جامع شهرها هم برای استان مزیت اقتصادی ایجاد می‌کند و هم موجب رفاه حال مسافران و زائران خواهد شد.