شناسهٔ خبر: 72629 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در ۵ ماهه اول امسال صورت گرفت؛

انجام ۹۰۰ هزار سفر توسط ناوگان جاده‌ای استان كرمان

تاکسی مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان گفت: در مجموع ۹۰۰ هزار سفر در محورهاي استان انجام شده است كه حدود ۶۵۰ هزار سفر مربوط به حمل و نقل مسافر و حدود ۲۵۰ هزار سفر مربوط به سفرهاي باري بوده است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان، سيدعلي حاج سيدعليخاني در رابطه با مجموع تعداد سفرهاي باري و مسافري با ناوگان حمل و نقل كالا و مسافربرون شهري استان  در ۵ ماهه اول امسال گفت: در مجموع ۹۰۰ هزار سفر در محورهاي استان انجام شده است كه حدود ۶۵۰ هزار  سفر مربوط به حمل و نقل مسافر و حدود ۲۵۰ هزار سفر مربوط به سفرهاي باري بوده است.

سيدعليخاني افزود: ازمجموع ۹۰۰ هزار سفر انجام شده كه در بخش كالا بوسيله حدود ۱۴ هزار دستگاه انواع وسايل نقليه باربري جاده اي مانند: تريلر، كاميون و كاميونت انجام شده  ودر بخش حمل و نقل مسافر نيز اين تعداد سفر بوسيله حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۷۲۰ دستگاه ميني بوس و حدود ۲هزار و ۱۰۰ دستگاه سواري كرايه بين شهري از مبدا شهرستان هاي شمال استان به داخل و خارج از استان صورت گرفته است. 

وي با اشاره به اين مطلب كه تعداد تصادفات منجر به فوت در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد كاهش داشته است، افزود: طبق آمار ثبت شده در ۵ ماهه اول سالجاري تعداد ۱۴۱ نفر در اثر سوانح رانندگي در جاده هاي استان جان خود را از دست داده اند و يكهزارو ۴۳۰ نفر نيز به همين دليل مجروح شده اند كه علت  ۷۵ درصد اين تصادفات عامل انساني از جمله سرعت غيرمجاز، خواب آلودگي،  واژگوني و.......است.

حاج سيدعليخاني تصريح كرد: محورهاي كرمان- ماهان- بم، باغين- سيرجان، هفت باغ علوي، انار- شهربابك و انار- رفسنجان به ترتيب بيشترين تصادفات جاده اي استان را در مقايسه با ساير محورهاي حوزه شمال استان به خود اختصاص داده اند.

مدير كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان به افزايش ۹ درصدي ترددهاي جاده اي پنج ماهه نخست امسال اشاره كرد و گفت: از اول فروردين تا اول شهريورماه امسال، حدود ۵۸ ميليون تردد در محورهاي مجهز به دستگاههاي تردد شمار آنلاين در مركز مانيتورينگ مديريت راههاي اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمان به ثبت رسيده و بنظر مي رسد تا پايان امسال ميزان ترددهاي جاده اي استان كرمان از مرز ۱۸۰ ميليون تردد عبور كند.

وي به برنامه هاي اين اداره كل كه به كاهش سوانح جاده اي در سالجاري كمك مي كندپرداخت و گفت: ادامه اجراي طرح هايي نظير: طرح پنجگانه ارتقاء ايمني و ترافيك، آموزش هاي ترافيكي به دانش آموزان مقاطع دبستان و راهنمايي كه در مدارس حاشيه جاده ها تحصيل مي كنند، همراه با توزيع اقلام ايمني مانند: كلاه ايمني به موتورسواران، نصب برچسب شبرنگ بر روي موتورسيكلت ها، وانت بارها، ادوات كشاورزي و .... از اين جمله اند.

حاج سيدعليخاني با بيان اين مطلب كه در ۶ ماهه دوم امسال محور هاي مجاور تعداد ۲۰ مدرسه حاشيه جاده هاي استان طرح ايمن سازي فيزيكي نيز جهت ايمني عبور و مرور دانش آموزان از طول و عرض جاده ها عملياتي خواهد شد، مضاف بر اينكه تمامي عمليات راهداري كه جزو لاينفك و وظايف ذاتي اين حوزه مي باشد به طور مستمر و مداوم در تمامي راههاي اصلي و فرعي اجرا مي شود كه مي توان به اجراي شيب شيرواني شانه جاده ها، نصب انواع علائم، روكش آسفالت، بهسازي پل ها و راهها و....اشاره كرد.

وي مهمترين مشكلات حال حاضر حوزه راهداري و بخش حمل و نقل جاده اي استان را كمبود اعتبارات، فرسودگي دستگاهها و ماشين آلات راهداري، هزينه هاي بالاي نگهداري و تجهيزات راهها، فرسودگي ناوگان حمل و نقل جاده اي، عدم تعادل ميان توليد بار و ناوگان فعال و كاهش استفاده مردم از ناوگان عمومي مسافربري براي سفرهاي جاده اي و....عنوان كرد و يادآور شد: با در نظرگرفتن اين مهم كه سهم حمل و نقل جاده اي  ۹۰ درصد ودرصوتيكه تنها ۱۰درصد از حمل ونقل از طريق دريا، ريل و هوايي انجام ميشود لذا توجه عمومي به حفظ و نگهداري راهها بعنوان سرمايه عظيم ملي و همكاري با راهداران در ممانعت از تخريب آسفالت، علايم، پل ها و...وظيفه ملي هر هموطن است.

مدير كل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان كرمان شماره پيامكي ۱۰۰۰۰۳۴۱ را به عنوان پل ارتباطي اين اداره كل و مردم اعلام نمود و از كاربران جاده اي خواست هرگونه انتقاد و پيشنهاد خود را از اين طريق ارسال و پيگيري نمايند.