شناسهٔ خبر: 72651 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رییس اتاق مشترک ایران و چین:

چین شریک مناسبی برای همکاری‌های دریایی و بندری ایران است/ لزوم انتقال بخشی‌ از فعالیت‌های تجاری از خلیج فارس به دریای عمان/ برای توسعه بنادر در ایران فقر مکانی نداریم

مجیدرضا حریرچی رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه چینی‌هامی‌توانند شریک مناسبی به منظور همکاری‌های مشترک در حوزه بندری و دریایی با ایران باشند، گفت: شرکت‌های چینی در این حوزه از برترین‌های دنیا هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجیدرضا حریری با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت‌های چینی در حوزه دریایی و بندری چه در زمینه ساخت و ساز بنادر، چه ایجاد پسکرانه‌های مناسب برای بنادر و چه در زمینه تجهیزات بندری و اپراتوری جزء برترین‌های دنیا هستند، اظهار کرد: بنادر چینی به لحاظ حجم کالا، مساحت بندر و تجهیزات مدرن بندری از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند.

وی در مورد همکاری با چینی‌ها در حوزه بندری و دریایی بیان کرد: باید اول مشخص کنیم که آیا در حوزه بنادر قصد واگذاری به شرکت‌های خارجی را داریم یا خیر؟ متاسفانه نگاه غلطی در مسئله واگذاری‌ها در کشور وجود دارد و تصور بر این است که بنادر خود را به خارجی‌ها داده‌ایم!

رییس اتاق  مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه مقوله مدیریت و راهبری بنادر با حاکمیت ملی بر بنادر متفاوت است،‌اظهار کرد: در زمینه مدیریت و راهبری بنادر بر اساس استراتژی‌های ملی تصمیم گیری می‌شود که آیا راهبری یک بندر به شرکت‌های ملی-بومی یا شرکت‌های خارجی واگذار شود واگذار شود یا خیر؟ مسئله‌ای که با حاکمیت ملی بر یک بندر متفاوت است و باید به آن توجه داشت.

حریری با اشاره به اینکه نیازمند خانه‌تکانی فکری در حوزه بنادر هستیم، گفت: اگر به این نتیجه برسیم که در حوزه راهبری بنادر با شرکت‌های خارجی همکاری کنیم به طور حتم چینی‌ها می‌توانند شریک تجاری مناسبی برای ایرانی‌ها در حوزه بندری و دریایی باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش جنوبی و شرقی ایران پسکرانه‌های بلا استفاده‌ای وجود دارد، بیان کرد: از بندرعباس تا چابهار پسکرانه‌های بسیاری در کشور وجود دارد و جغرافیای بسیاری داریم که می‌توانیم از آن به عنوان بندرگاه استفاده کنیم.

رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه باید در زمینه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی از خلیج فارس به سمت دریایی عمان برویم، عنوان کرد: این یک تصیم منطقی و اثرگذار است و به طور حتم باید در ارتباط با آن به طور جدی ورود کرد.

حریری همچنین با اشاره به اینکه نیازمند تصمیمات بلندمدت استراتژیک در حوزه کرانه‌های اقیانوسی کشور هستیم، گفت: خوشبختانه کشور ما در حوزه ایجاد بنادر فقر مکانی ندارد  و باید از ظرفیت‌های بندری خود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی،‌وی با تاکید بر اینکه باید در مسیر استفاده از بنادر و کرانه‌های اقیانوسی کشور حرکت کنیم،‌ خاطرنشان کرد: کشور ما از بسترهای لازم برای توسعه بنادر برخوردار است و همانطور که می‌دانید شهرهای بزرگ دنیا در کرانه آب‌های آزاد واقع شده‌اند، ما در جنوب ایران از نوار ساحلی مناسبی برخورداریم که بلا استفاده باقی مانده است . ازاینرو  با توجه به رویکردهای نظام مبنی بر توسعه سواحل مکران می توان از این پتانسیل بهره برد.