شناسهٔ خبر: 72656 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شتاب‌نگار لرزه‌ای در شهرهای آمل و قائمشهر نصب شد

شتابنگار مدیر کل راه و شهرسازی مازندران از نصب و راه اندازی دستگاه شتاب نگار جدید در شهرهای آمل و قائمشهر با هدف سیستم پاسخ سریع و هشدار سریع برای زلزله خبر داد و افزود : شهرهای نکا و رامسر و تنکابن نیز در حال انجام است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران\ سید محمد نظری در خصوص رویکرد شبکه شتابنگاری استان عنوان نمود : گام اول انتقال ۳۵ دستگاه قدیمی شتابنگار از داخل ساختمانها به محوطه فضای باز و گام دوم نصب دستگاه های شتابنگار بر خط در مراکز استان و شهرهای پرجمعیت و با خطر لرزه ای بالاست و در صورت تامین اعتبار توسط استان و مسئولین استانی، راه اندازی سامانه پاسخ سریع و هشدار سریع است.

مدیر کل راه  و شهرسازی استان مازندران در خصوص سامانه پاسخ سریع باید گفت: پس از وقوع زلزله با استفاده از نقشه های (شیپ مپ) و تهیه نقشه برآورد خسارت بر اساس مقادیر طیفی و شناسایی مناطق با شتاب و تخریب زیاد بر اساس اطلاعات پردازش شده توسط دستگاه های شتابنگار بر خط، اطلاع رسانی دقیق در اختیار مسئولین استان و مدیریت بحران و امدادگران قرار می دهیم. و با اجرای آن در استان چندین ثانیه قبل از زمین لرزه قطع شریان های اصلی گاز و برق و توقف نیروگاه و توقف کار در کارخانه ها و کارهای خطرناک را اطلاع رسانی می کنیم.

وی افزود : تشخیص مدیریت بحران در خصوص خسارت پس از زلزله و ارسال امکانات به محل های آسیب دیده از جمله موارد مدیریت بحران آنلاین توسط این دستگاه های نسل جدید است و در صورت قطع شدن برق شهری در مواقع اضطراری، دستگاه توسط باطری ذخیره کننده ولتاژ و صفحه خورشیدی پشتیبانی می شود.

نظری  مهمترین موارد کاربردی این دستگاه ها را طبق ضرایب آیین نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شتاب و وقوع مکان زمین لرزه مشخص می شود و در مهندسی زلزله و تحلیل سازه ها و شناخت زمین شناسی منطقه کاربرد اصولی دارد.

گفتنی است : با توجه به مهم و حساس بودن شهرهای استان مازندران و موقعیت جغرافیایی حساس این استان از جمله مرزی بودن استان و نیز همسایه بودن با پایتخت و نیز اجرای اصولی و نظارت دقیق بر ساخت و ساز در شهرهای استان به ویژه شهرهای مهم عملیاتی نمودن شناسایی حریم گسل های شهرستان و تدقیق حریم گسل را می طلبد.